Doktorsavhandlingar

EmmaBovary

Trådstartare
Jag har lagt märke till att det finns flertalet användare här som är verksamma inom universitetsvärlden. Med tanke på att jag överlag är väldigt intresserad av det akademiska (främst inom humaniora, men tycker att det är löjligt intressant även gällande ämnen som jag inte har någon insyn i) blir jag naturligtvis nyfiken på vad era doktorsavhandlingar handlade om? Arbetar ni med några projekt idag, eller undervisar ni främst?
 
Jag har disputerat i arkeologi och min avhandling handlade om hästar och ridkonst under den senaste delen av förhistorien, det vi kallar yngre järnålder och som omfattar perioderna vendel- och vikingatid. I årtal spänner dessa mellan 550 - 760 resp 760 - 1060 AD. Valet av ämne var ett sätt att kombinera ett privat intresse med mitt yrke.

Det har gått några år, faktiskt på dagen tretton, och jag arbetade först kvar inom universitetet med forskning och undervisning. Någon gång för tröttnade jag dock på att jaga eftersom det är extrem konkurrens och jag inte kände för att göra det jag borde - rätta mig i leden och ägna mig åt det som ansågs vara mer gångbara forskningsfält inom mitt ämne. Sedan fem år arbetar jag i det jag skämtsamt brukar kalla "industrin" och med det avser jag uppdragsverksamheten (arkeologiska undersökningar bedrivs som sådan i Sverige idag). På sista tiden har jag dock konstaterat att åren har gått och att hästar som seriöst forskningsfält nu tycks segla upp inom humaniora, något som verkligen får mig att fundera på om det är dags att göra en ansträngning för att återvända och försöka etablera kontakter för att arbeta tvärvetenskapligt.

Jag har naturligtvis en del andra arkeologiska intressen också och dem har jag ägnat mig åt i jobbet de senaste åren. Nu ligger snart den publikation som tagit det mesta av min tid klar, så det börjar kanske bli dags att gå vidare. Sedan en vecka tillbaka och året ut är jag dock fokuserad på att vara byråkrat och arbeta på myndighet. Det är ett vikariat och jag ser fram emot att göra något nytt och arbetsuppgifterna är betydligt roligare än vad det låter när man beskriver det. Jag har ärligt talat varit lite oroad för hur jag ska komma in i det något annorlunda sätt att tänka som man måste ha vid myndighetsutövning, men flera av mina arbetskamrater och chefer har gått samma väg som jag med forskarbakgrund och har visat stor förståelse, så efter första veckan känns det jättebra (men trött i huvudet!). Det är inget krav att vara disputerad för att jobba med det jag gör nu, men många är det. Likaså inom uppdragsverksamheten går trenden mot att högre akademisk examen efterfrågas. Jag gissar att när min generation är pensionsmässig kommer det att vara ett krav för att projektleda större undersökningar och kanske också för att arbeta på myndigheter.

Vad framtiden bär med sig återstår att se. Jag ska säga att jag av och till under åren övervägt att byta bana, men som det känns just nu tror jag att jag kommer att bli kvar ett bra tag. Jag började med det här 1992, då jag tog min grundexamen. Även om jag har haft samma yrke hela mitt liv har jag gjort många olika saker. Just nu har jag stort hopp om framtiden och det känns spännande.
 
Jag har disputerat i arkeologi och min avhandling handlade om hästar och ridkonst under den senaste delen av förhistorien, det vi kallar yngre järnålder och som omfattar perioderna vendel- och vikingatid. I årtal spänner dessa mellan 550 - 760 resp 760 - 1060 AD. Valet av ämne var ett sätt att kombinera ett privat intresse med mitt yrke.

Det har gått några år, faktiskt på dagen tretton, och jag arbetade först kvar inom universitetet med forskning och undervisning. Någon gång för tröttnade jag dock på att jaga eftersom det är extrem konkurrens och jag inte kände för att göra det jag borde - rätta mig i leden och ägna mig åt det som ansågs vara mer gångbara forskningsfält inom mitt ämne. Sedan fem år arbetar jag i det jag skämtsamt brukar kalla "industrin" och med det avser jag uppdragsverksamheten (arkeologiska undersökningar bedrivs som sådan i Sverige idag). På sista tiden har jag dock konstaterat att åren har gått och att hästar som seriöst forskningsfält nu tycks segla upp inom humaniora, något som verkligen får mig att fundera på om det är dags att göra en ansträngning för att återvända och försöka etablera kontakter för att arbeta tvärvetenskapligt.

Jag har naturligtvis en del andra arkeologiska intressen också och dem har jag ägnat mig åt i jobbet de senaste åren. Nu ligger snart den publikation som tagit det mesta av min tid klar, så det börjar kanske bli dags att gå vidare. Sedan en vecka tillbaka och året ut är jag dock fokuserad på att vara byråkrat och arbeta på myndighet. Det är ett vikariat och jag ser fram emot att göra något nytt och arbetsuppgifterna är betydligt roligare än vad det låter när man beskriver det. Jag har ärligt talat varit lite oroad för hur jag ska komma in i det något annorlunda sätt att tänka som man måste ha vid myndighetsutövning, men flera av mina arbetskamrater och chefer har gått samma väg som jag med forskarbakgrund och har visat stor förståelse, så efter första veckan känns det jättebra (men trött i huvudet!). Det är inget krav att vara disputerad för att jobba med det jag gör nu, men många är det. Likaså inom uppdragsverksamheten går trenden mot att högre akademisk examen efterfrågas. Jag gissar att när min generation är pensionsmässig kommer det att vara ett krav för att projektleda större undersökningar och kanske också för att arbeta på myndigheter.

Vad framtiden bär med sig återstår att se. Jag ska säga att jag av och till under åren övervägt att byta bana, men som det känns just nu tror jag att jag kommer att bli kvar ett bra tag. Jag började med det här 1992, då jag tog min grundexamen. Även om jag har haft samma yrke hela mitt liv har jag gjort många olika saker. Just nu har jag stort hopp om framtiden och det känns spännande.


Så det börjar alltså bli populärt även ovanifrån? Hur brukar responsen vara från VR- när du gör en ansökan?

Vad roligt för dig hur som helst, du verkar trivas bra och famtiden ser ljus ut.
 
Så det börjar alltså bli populärt även ovanifrån? Hur brukar responsen vara från VR- när du gör en ansökan?

Vad roligt för dig hur som helst, du verkar trivas bra och famtiden ser ljus ut.

Jag har aldrig gjort någon ansökan till VR på ett "hästigt" ämne. Jobbar som sagt inte med forskning för tillfället. Det var över huvud taget flera år sedan jag gjorde en - till i år då vi har en inne. Den handlar dock om helt andra saker än hästar.

Jag vet inte om det håller på att bli populärt "ovanifrån" men från att ha upplevt att jag var inte ensam men i alla fall en av få humanister som intresserade sig för ämnet när jag disputerade så är det idag inte ovanligt med nätverk med fokus på detta. Till viss del kan det bero på genombrottet för sociala medier som gör det lättare att hitta likasinnade, men detta tror jag i sin tur gör att forskare med intresse för hästar börjar inse att de inte är ensamma och tar mer plats. Och med tanke på hur stor hästnäringen är idag och hur stort intresset är (både för ridsporten men även för trav och galopp) så är det ju egentligen konstigt att det ska kännas "smalt" att arbeta med hästar.

Men som sagt, just nu är det en parentes i mitt yrkesliv.
 
Jag har inte skrivit någon avhandling än utan håller på med detta för tillfället - jag skriver min avhandling inom Biblioteks- och informationsvetenskap, mer konkret handlar min avhandling om folkbibliotek och om hur folkbibliotek legitimeras idag.

Vid sidan av mitt avhandlingsprojekt, deltar jag i ett mindre projekt i vilket vi riktar in oss på hästar genom att vi studerar hur hobbyryttare söker och förmedlar säkerhetsrelaterad information via sociala medier. Projektet ska pågå under 2014 och just nu samlar vi in och sammanställer vårt empiriska material. Det är riktigt kul att kunna förena nytta med nöje på jobbet :)!
 
Min doktorsgrad är i klassisk arkeologi (classical archaeology) och min avhandling handlade om ett område i Grekland under senhellenistisk tid: om dess ekonomiska tillbakagång (recession får man väl snällt kalla det). Avhandlingen lades fram 2012 och jag räknar med att den inte blir en bok förrän om tre, fyra år men jag har ett par "feelers" ute hos en bra university press.

Jag arbetar på samma universitet där jag doktorerade, men undervisar i academic writing. Med andra ord använder jag arkeologiskt material för att lära våra studenter hur man skriver. Nu menar jag form (argument, källanvändning, motive, stitching etc.) och inte funktion (grammatik, syntax).

Vid sidan om mitt akademiska jobb driver jag en utgrävning i Medelhavet. Det är dock ett helt annorlunda projekt i jämförelse med min avhandling och tur är väl det för fem år med ledsamma siffror räcker. :) Projektets permits kan förnyas hur många gånger som helst och vi har en publikationsplan för årliga excavation reports med grävningsuppehåll för en större publikation modell bok när första delen av området är färdigutgrävt (c. 2016).

Jag skriver också skönlitteratur men det har inget med mitt jobb att göra. Eller jo, det har det ju - om det inte vore för alla mina år som doktorand hade jag aldrig lärt mig att jobba långa tider på egen hand, vilket skrivandet ofta är.
 
Jag disputerade också 2012, på en avhandling i organisationsteori. Jag är kvar på samma institution där jag disputerade, och forskar sen dess på heltid i olika forskningsprojekt. Målet är att meritera mig tillräckligt för att komma ifråga för en fast tjänst, vilket i mitt fält innebär publicera artiklar i internationella tidskrifter och undervisa, i princip. Och så måste man ju söka pengar tillräckligt framgångsrikt för att livnära sig och kunna betala för sitt arbetsrum, dator och biblioteksaccess under tiden. Undervisar gör jag ganska lite, men lite grann i alla fall. Mycket tid går också åt till att skriva ansökningar, i år säkert ett par-tre månader. Jag forskar om rätt olika saker, gillar att jobba med olika människor, men en gemensam nämnare är väl dels hur människor hanterar strukturer, dels hur människor skapar mening. Empiriskt kan det handla om t ex svensk teater vid förra sekelskiftet, miljömärkningar, evidensbaserad praktik i socialtjänsten eller inköp av managementkonsulttjänster.
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
3 942
  • Låst
Relationer Gammal användare, men nytt konto, mest på grund av att jag... vet inte, men nästan skäms över mina egna tankar? Jag vet att det finns...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
20 732
Senast: Gunnar
·
Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
22 304
  • Artikel
Dagbok Jag har tvingats undersöka min relation till pengar på djupet. Jag vet att pengar är ett känsligt ämne och att folk lätt stör sig på hur...
Svar
11
· Visningar
2 519
Senast: Unafraid
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp