Bukefalos 23 år på internet

Den här sidan har nu hunnit bli 23 år, den startades 14/5 1996, redan förra året skrev jag att det kanske var dags att sluta räkna.

Men de här årsdagarna kan vara ett bra sätt att titta tillbaka lite på året som gått och ibland ännu längre tillbaka.
https://www.bukefalos.se/threads/bukefalos-20-ar-pa-internet.1401093/

Under året har forumet uppdaterats åtminstone sju gånger, de flesta uppdateringarna har handlat om buggrättningar och mindre förändringar.
Det har genomförts en större uppdatering, men jag har valt att inte slå på all ny funktionalitet den gav. En del är sådant som jag anser vara av liten nytta, men en del kanske slås på senare under sommaren.

Med den större uppdateringen kom möjligheten att reagera på inlägg med annat än bara Gilla. Samt möjlighet att välja bland ett betydligt större antal smileys/emojis. Valen i editorn har utökats även på andra sätt. Ex.vis kan man återigen välja kursiv text.

Den största ändringen under året var nog egentligen bytet av domän från bukefalos.com till bukefalos.se och i samband med detta ändringen till krypterad trafik genom https:
Det infördes även en del ändringar för att efterleva GDPR.

Jag har även arbetat lite med menyn för att den förhoppningsvis skall vara lättförståelig och fungera bra på alla skärm-storlekar.
Nytt-länken förtydligades då den kändes extra viktig. Jag har även förtydligat vem som är trådstartare i trådarna.

En del nya extraprogram har lagts in som ex.vis förbättrar notiserna genom att gruppera vissa av dem. Rapport- och varningshanteringen har även förbättrats för att underlätta lite för moderatorerna.
Moderatorerna gör som vanligt ett fantastiskt oavlönat jobb, ett stort tack, kanske framförallt till de tre nya som kommit in under året.

Sökningar har fått en del förbättringar bland annat har man återigen möjlighet att ta hjälp av Google vid sökning.

Tyvärr har aktiviteten under de kvarvarande enskilda grenforumen minskat vilket gjorde att jag under året valde att flytta in alla utom Dressyr under Övr. Grenar.

I övrigt är det faktiskt så att aktiviteten när det gäller skapade av inlägg och antalet användare har ökat.
Jag tror att det bland annat kan ha att göra med att vi under året mer aktivt valt att bryta ut intressanta ämnen till egna trådar. Google har stor makt här och det märks ibland väldigt väl när de ändrar i sina sökalgoritmer vilket kan leda till att trafiken till sidan kan öka eller minska ganska markant.

Jag hoppas och utgår ifrån att vi stammisar här på sidan får en trevlig, intressant och lagom händelserik tid tillsammans till nästa jubileum. Tack alla!
 
Jösses... på den tiden hade jag telefonmodem hemma pip-bliiiiip-piiiip-bliripp..., så jag och en kille satt kvar på Örebro folkhögskola om kvällarna fram till 20.55 då larmet gick på kl 21... Vid 16.00 när alla gick hem och vaktmästaren började gå runt och låsa... gömde vi oss bakom kopieringsmaskinerna intill datorrummet... :p Sen var det bara att surfa, då var jag chatmoster på chatten :D Jisses vad kul vi hade, innan Gunnar med tiden erbjöd mig att vara moderator på ett par forum, för att avlasta honom och ganska snart var vi ett suveränt moderatorgäng.

Grattis buke! :)
 
Jag börjar bli gammal ;). Hösten -96 satt jag i en källardatasal på KTH och surfade. Dator hemma var inte att tänka på. Jag tror jag var medlem då men sedan hade uppehåll så att mitt konto försvann.
 
Jag börjar bli gammal ;). Hösten -96 satt jag i en källardatasal på KTH och surfade. Dator hemma var inte att tänka på. Jag tror jag var medlem då men sedan hade uppehåll så att mitt konto försvann.

Du o jag med andra ord... Som sagt, jag och en kille som spelade datorspel redan på den tiden, satt bakom varsin grön soptunna i kopieringsrummet tills vaktmästaren hade gått... Då satte vi oss vid skoldatorerna på folkhögskolan och surfade som tokar fram till strax före 21... :D En gång blev vi överraskade av securitas...men de bara suckade... De hade samma typ av folk på Universitetet... där jag blev likadan... satt där också och surfade till securitas kom och sa att nu larmar vi om tre minuter... ! :D
 

Liknande trådar

  • Artikel
Bukefalosnyheter Det har gått ytterligare ett år sedan den här sidan startades 14 maj 1996. Under året har jag väntat på att genomföra en större...
Svar
0
· Visningar
4 295
Senast: Gunnar
·
Bukefalosnyheter Det är nu 26 år sedan dessa sidor som numera heter Bukefalos.se lades ut på internet. Tänkte gå igenom lite av det som hänt...
Svar
2
· Visningar
12 456
Senast: Nahar
·
  • Artikel
Bukefalosnyheter Idag för 25 år sedan lades dessa sidor som numera heter Bukefalos.se för första gången ut på internet. Det har för det mesta varit...
Svar
5
· Visningar
21 944
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Bukefalosnyheter Den här sidan startades 14/5 1996 och fyller därför 24 år idag! Under året har det inte skett några större uppdateringar av...
Svar
4
· Visningar
2 771
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Uppdateringstråd
  • Hingstval 2024
  • Dressyrsnack 16

Omröstningar

Tillbaka
Upp