Dokumentäkta bläck?

Murphy

Trådstartare
Jag passar på att komma ut som yrkesrelaterat pennfetischist. Jag älskar pennor, och lägger lite för stor summa och vikt vid roliga pennor. Mer amuserande än kvalitativa dock... Pennornas gladporr? Finns dock en och annan Ballograf, och kanske en reservoar... men ingen handplockad gåspenna (pga här i hamnkvarteren finns bara uppkäftig fiskmås). Men alla pennor är ju inte för alla syften, och även idag dokumenteras somligt för hand för att sedan gå externt. Så som admnistratör får en ju tänka till en del ibland.

Till saken:
- när skall dokumentäkta bläck användas?
Arkivering kräver ju sitt, och en vill ju göra rätt för sig så inget bleknar i förtid.

- hur läsbara är färger för datascanning?
Svart och blått bläck är läsbart - rött absolut inte. Men hur är det med grön? Lila?
Fungerar gelpennor lika bra som bläck?

- vilken är er personliga inställning till att skriva med raderbar penna?
Skriften sägs ju bli permanent efter 24 mån, men fram till dess är det ju lika ballt som att skriva med blyerts om någon fattar grejen och har en gummituta till hands och kan sudda ut din text. Som ser ut som bläck. Risky?


Utslagsfråga:
a) Vilken är er favoritpenna (pen/pencil/pensel) och varför?
b) Vad händer om en kollega nallar den från er?
 
Jag passar på att komma ut som yrkesrelaterat pennfetischist. Jag älskar pennor, och lägger lite för stor summa och vikt vid roliga pennor. Mer amuserande än kvalitativa dock... Pennornas gladporr? Finns dock en och annan Ballograf, och kanske en reservoar... men ingen handplockad gåspenna (pga här i hamnkvarteren finns bara uppkäftig fiskmås). Men alla pennor är ju inte för alla syften, och även idag dokumenteras somligt för hand för att sedan gå externt. Så som admnistratör får en ju tänka till en del ibland.

Till saken:
- när skall dokumentäkta bläck användas?
Arkivering kräver ju sitt, och en vill ju göra rätt för sig så inget bleknar i förtid.

- hur läsbara är färger för datascanning?
Svart och blått bläck är läsbart - rött absolut inte. Men hur är det med grön? Lila?
Fungerar gelpennor lika bra som bläck?

- vilken är er personliga inställning till att skriva med raderbar penna?
Skriften sägs ju bli permanent efter 24 mån, men fram till dess är det ju lika ballt som att skriva med blyerts om någon fattar grejen och har en gummituta till hands och kan sudda ut din text. Som ser ut som bläck. Risky?


Utslagsfråga:
a) Vilken är er favoritpenna (pen/pencil/pensel) och varför?
b) Vad händer om en kollega nallar den från er?
Ingen aning om det ovanstående :)

Jag skriver gärna med reservoirpenna, bläcket flyter iväg om det hamnar vatten på.
Lamy eller Pilot, billiga runt 200-300 kr. En vacker dag vill jag ha en fin men det är inte den dagen idag.
(har även bläckhorn och stålpenna men använder bara om det ska synas att det är det typ)

Vi har tråkiga Ballograf med dokumentäkta bläck hemma, det är ju kanske lämpligare för underskrifter osv. Jobbet verkar lustigt nog inte bry sig alls. Men vi scannar ju och lägger in så det kanske inte är så blodigt.

Har inte upplevt raderbar penna, men gillar blyerts för teckning :)

Har tre favoriter varav jag släpar runt någon och om en kollega nallar en blir jag lätt förvånad och hämtar tillbaka den. Behöver egentligen inte fler än typ tre.
 
Mitt pennskrin är fyllt med Pilot Frixion i olika modeller. Perfekta vid studier! I arbetslivet har jag inte tänkt på hur de fungerar dock.
 
Jag passar på att komma ut som yrkesrelaterat pennfetischist. Jag älskar pennor, och lägger lite för stor summa och vikt vid roliga pennor. Mer amuserande än kvalitativa dock... Pennornas gladporr? Finns dock en och annan Ballograf, och kanske en reservoar... men ingen handplockad gåspenna (pga här i hamnkvarteren finns bara uppkäftig fiskmås). Men alla pennor är ju inte för alla syften, och även idag dokumenteras somligt för hand för att sedan gå externt. Så som admnistratör får en ju tänka till en del ibland.

Till saken:
- när skall dokumentäkta bläck användas?
Arkivering kräver ju sitt, och en vill ju göra rätt för sig så inget bleknar i förtid.

- hur läsbara är färger för datascanning?
Svart och blått bläck är läsbart - rött absolut inte. Men hur är det med grön? Lila?
Fungerar gelpennor lika bra som bläck?

- vilken är er personliga inställning till att skriva med raderbar penna?
Skriften sägs ju bli permanent efter 24 mån, men fram till dess är det ju lika ballt som att skriva med blyerts om någon fattar grejen och har en gummituta till hands och kan sudda ut din text. Som ser ut som bläck. Risky?


Utslagsfråga:
a) Vilken är er favoritpenna (pen/pencil/pensel) och varför?
b) Vad händer om en kollega nallar den från er?
Vi får bara använda pennor med dokumentäkta bläck på mitt jobb.
Vad gäller datascanning - ingen aning!
Raderbar "bläck"-penna är helt ointressant för mig. Jag använder blyerts när jag antecknar något som kan behöva kunna raderas.

Utslagsfrågor:
a) Mina värkiga händer kräver lite tjockare pennor. Just nu är det Pilot Vega som är favoriten, de finns för både bläck och blyerts. Och till sist, efter mycket letande, hittade jag dokumentäkta rött bläck till dem så att jag kan använda dem även när jag agerar ID-kontrollant (för hästar).
b) favoritpennorna har jag bara hemma och när jag är ute på chipmärkaruppdrag. Och dem håller jag hårt i.
 
Är väl också i grund och botten pennfanatiker.

Använder arkivbeständiga i jobbet, ibland. Tycker dock att de ibland kan vara lite tröga att skriva med.

Angående scanningsbarhet så tycker jag mig ha märkt en korrelation mellan hur högt pigmenterat bläcket är, och hur läsbart det blir. Mkt pigment = oftast bra scanning. Oavsett färg.

Jag gillar inte de raderbara 'bläckpennorna' för att de ofta är för tröga att skriva med för min smak. Att kunna radera är å andra sidan en fördel, för jag stavar som en kratta.

a, favoriten är en variant av liquid ink rollerball. Mkt lite friktion vilket gör att jag kan skriva väldigt väldigt fort utan ansträngning.

b, vågar inte ha favoritpennan med till jobbet. Här skriver jag med vanligt enkel bläckpenna eller de arkivbeständiga.
 
Jag jobbar på myndighet där vissa handlingar ska arkiveras i 70 år. Där ska vi använda dokumentäkta bläck. För länge sedan fick jag order om att det bläcket skulle vara blått, till skillnad mot det svarta bläck som jag annars använde. Rött fick absolut inte användas eftersom det kunde indikera att något skulle strykas. I just mitt fall var många handlingar adoptionshandlingar och skulle därför hålla en viss form.

Raderbar bläckpenna har jag aldrig testat.

a, favoriten är gelepennor från Muji. Som geocachare och korsordslösare som ibland befinner sig i kyliga miljöer behöver jag en penna som fungerar jämt och inte är beroende av yttertemperaturen.

b, favoritpennan lämnas inte utom synhåll såvida den inte göms i en byrålåda. Ingen har hittills vågat röra mina pennor :D
 
Jag jobbar på myndighet där vissa handlingar ska arkiveras i 70 år. Där ska vi använda dokumentäkta bläck. För länge sedan fick jag order om att det bläcket skulle vara blått, till skillnad mot det svarta bläck som jag annars använde. Rött fick absolut inte användas eftersom det kunde indikera att något skulle strykas. I just mitt fall var många handlingar adoptionshandlingar och skulle därför hålla en viss form.
Jajust, kodsystem med färger finns ju också. Inom korrektur, skiftavlösning och annat. Tungan rätt i mun kring rutinerna där... Jobbigt att använda rött för viktigt! men råka indikera att hela rasket ska bort. :crazy:


Har jobbat inom sjukvården där tex. nattpersonalen ibland skrev med röd text och dagskiften med blå/svart. Även rutiner kring narkotikaklassade läkemedel i därför avsedda pärmar. Eller uppdatering i rapportblad.

Köpte mig en riktigt skrivvänlig röd penna, men jobbade aldrig natt och gick bet på den upplevelsen. :D
 
Kan inte tillräcligt mycket för att svara på frågorna :)
Har nog bara använt vanlig arkivpenna i mitt ideella arbete (mötesprotokoll etc.), en blå sak (kan det vara Ballograf?).
Hemma och på universitetet går det enbart i Pilot Frixion i blått och svart om jag ska skriva något, tycker det är så smidigt att kunna radera vid behov samt att texten syns bättre än vad den gör med vanlig blyertspenna. Köpte dock eget suddgummi till Frixion efter ett tag, suddgummin som finns på själva pennorna försvinner i ett nafs.. Mycket praktiskt med raderbart bläck för en student som mig, som gör av med typ hundra anteckningsblock per termin och inte orkar vässa blyertspennor hela tiden :angel:

Men numera har jag införskaffat en Remarkable, älskar den :love:
 
Är stor vän av olika slags pennor. På jobbet har jag dock inga riktiga klenoder eftersom jag är rädd för att förlägga dem/nån ska råka gå iväg med dem.
Så det är mest reklampennor och nån Ballograf jag har där.

För signering har vi speciella pennor som är arkivbeständiga; dock är arkivet elektroniskt numera så alla dokument scannas in direkt i alla fall.

Hemma är juvelen i pennsamlingen en reservoarpenna från Mont Blanc. Den lämnar icke huset.
 
På utslagsfrågorna svarar jag
1. Reservoarpenna från Lamy i ngn sorts lättmetall
2. Ingen vågar röra mina pennor...
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp