Dold kamera avslöjar misshandeln – slår häst med spade

Jag har varit med om en ettåring, ett sto som blev misshandlad med en rasp mot baknä, hals och slutligen huvud efter att hon vrålat rakt ut – jag har aldrig hört en häst låta så – och kastade sig framåt i kättingarna vilket fick henne att gå omkull på cementgolvet. Varför? För att hon försiktigt ställde ned hoven när hon hade svårt att hålla balansen.

Det här var i ett av Sveriges (då) framgångsrikaste travstall och jag har hört många historier om hur hästarna fortfarande behandlas hårt. Jag gick fram emot skötaren som slog hästen för att ta raspen men han stod kvar med den höjd och blängde mellan mig och hästen på backen ett tag innan han drog och i princip släpade in henne i en box och stormade därifrån. Jag kollade till henne efter tio-femton minuter och hon stod bara där och skakade.

Vissa människor ska inte vara i närheten av andra levande varelser.
Jag har också sett fruktansvärt brutal misshandel av travhästar, av stora kända tränare, inne på en ATG-klinik. Veterinären och personalen gick till fikarummet tills gubbarna "var klara".

Det är snart 20 år sedan, jag glömmer det aldrig.
 
Jag förstår precis, jag kommer aldrig glömma ljudet av hästen som skriker i kombination med skötaren som vrålar på henne och ljudet av raspen gång på gång.

Hon gjorde inte ens något fel, men ändå. (Såklart skall ingen häst behandlas så här oavsett!) Skötaren gav henne inte den minsta lilla stöd och hon hade väl knappt blivit skodd innan, men hon var så försiktig när hon satte ned hoven. Det hände kanske 2-3 gånger innan skötaren exploderade och jag höll som lite koll i periferin då jag hörde honom svära åt henne återhållet. Sedan slog det slint.

Jag önskar så att jag hade det på film och hade kunnat visa för .. någon? Jag tog inte upp det med tränaren själv eftersom jag bara antog att attityden till hästarna till stor del formas av vad tränaren anser godtagbart, samt historier från de andra som sett de hårdhänta metoderna first hand som fick mig att tro att – vilket jag står fast vid än idag – tränaren hade tagit den anställdes parti.

Men mitt dåliga samvete över att jag inte kunde göra mer än att stoppa just den gången gnager fortfarande i mig. Men mig utan bevis emot en av Sveriges mest älskade tränare, vem skulle de tro på? :meh:
 
Jag förstår precis, jag kommer aldrig glömma ljudet av hästen som skriker i kombination med skötaren som vrålar på henne och ljudet av raspen gång på gång.

Hon gjorde inte ens något fel, men ändå. (Såklart skall ingen häst behandlas så här oavsett!) Skötaren gav henne inte den minsta lilla stöd och hon hade väl knappt blivit skodd innan, men hon var så försiktig när hon satte ned hoven. Det hände kanske 2-3 gånger innan skötaren exploderade och jag höll som lite koll i periferin då jag hörde honom svära åt henne återhållet. Sedan slog det slint.

Jag önskar så att jag hade det på film och hade kunnat visa för .. någon? Jag tog inte upp det med tränaren själv eftersom jag bara antog att attityden till hästarna till stor del formas av vad tränaren anser godtagbart, samt historier från de andra som sett de hårdhänta metoderna first hand som fick mig att tro att – vilket jag står fast vid än idag – tränaren hade tagit den anställdes parti.

Men mitt dåliga samvete över att jag inte kunde göra mer än att stoppa just den gången gnager fortfarande i mig. Men mig utan bevis emot en av Sveriges mest älskade tränare, vem skulle de tro på? :meh:
Jag såg en hel del skräckexempel när jag jobbade med hovslageri också, både från "kollegor" och hästägare.


Jag tror helt enkelt att det är betydligt vanligare att djur får agera slagpåse/föremål för sadism/frustration, än vi som samhälle vill erkänna.
 
Jag förstår precis, jag kommer aldrig glömma ljudet av hästen som skriker i kombination med skötaren som vrålar på henne och ljudet av raspen gång på gång.

Hon gjorde inte ens något fel, men ändå. (Såklart skall ingen häst behandlas så här oavsett!) Skötaren gav henne inte den minsta lilla stöd och hon hade väl knappt blivit skodd innan, men hon var så försiktig när hon satte ned hoven. Det hände kanske 2-3 gånger innan skötaren exploderade och jag höll som lite koll i periferin då jag hörde honom svära åt henne återhållet. Sedan slog det slint.

Jag önskar så att jag hade det på film och hade kunnat visa för .. någon? Jag tog inte upp det med tränaren själv eftersom jag bara antog att attityden till hästarna till stor del formas av vad tränaren anser godtagbart, samt historier från de andra som sett de hårdhänta metoderna first hand som fick mig att tro att – vilket jag står fast vid än idag – tränaren hade tagit den anställdes parti.

Men mitt dåliga samvete över att jag inte kunde göra mer än att stoppa just den gången gnager fortfarande i mig. Men mig utan bevis emot en av Sveriges mest älskade tränare, vem skulle de tro på? :meh:
Stor eloge till dig som gick emellan. :heart

Efter att jag som chockad åttaåring såg en lägerhäst bli slagen av hovslagaren har jag i alla år sett till att vara på plats när mina hästar ska skos/verkas för deras men även hovslagarens skull. Min första hade blivit spöad vid hantering och var spörädd, jag berättade för den nye att hon blivit slagen och att jag inte accepterade att man var hårdhänt med henne och han skodde utan problem, senare fick jag dock veta att han inte drog sig för att "uppfostra" hästarna om de inte gjorde som han ville. Han skodde aldrig mer åt mig.

Jag litar till 100 % på min nuvarande som skött mina hästar i över 15 år, men olyckor kan hända och jag vill vara på plats om det skulle hända honom eller hästen något. När mina var små så ställde jag alltid upp dem mot väggen så de inte skulle vingla vid verkningarna och när balansen var bättre fick de stå i gången fortsättningsvis, aldrig några problem.
 
Har inte sett klippet för det klarar jag inte, men bara texten gör att jag skulle vilja göra detsamma med människan ifråga. Så VIDRIGT!!!
 

Liknande trådar

  • Artikel
Hästnyheter Klippen fick det att vändas i magen. Den tyske dressyrryttaren och uppfödaren hade ett noga uttänkt sätt att plåga sina hästar, som...
Svar
0
· Visningar
178
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter Dold handel med friska hästar som skickas till slakt i Mexiko och Kanada skapar starka reaktioner i USA. "Ingen av de här hästarna har...
Svar
0
· Visningar
220
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter Nu har det tyska rättsväsendet sagt sitt gällande den dressyrryttare och uppfödare i tyska Warendorf som filmades när han slog...
Svar
0
· Visningar
354
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter Nu medger Andreas Helgstrand att det begåtts våld mot hästar i hans verksamhet. I en intervju med danska TV2 idag säger han att han är...
Svar
0
· Visningar
148
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp