Kiwifrukt

Trådstartare
Vänder mig till er då alla jag pratar med säger olika saker och nu vill jag försöka få lite klarhet i det här med dolda fel.

När jag köpte min häst i höstas skrevs det in i kontraktet (av säljaren) att dolda fel inte ska gälla. Själva kontraktet kan jag tycka, idag, är väldigt amatörmässigt, de har helt enkelt diktat ihop det själva för att försöka rädda sitt eget skinn. Men då va man korkad och skrev på det.

I efterhand nu har vi dels upptäckt att hästen hade ont i ryggen, troligen redan vid köpet, att hästen är ansedd som ett monster att rida och att ingen vill rida henne och hon är inte alls den som hon utgavs för att vara i annons/vid kontakt med ägaren/i kontraktet.

I kontraktet står det att hästen ska fungera som allroundhäst, skogsridning och lättare träning/tävling. Det går inte ens att skritta hästen i paddocken utan att riskera att flyga av. Och enligt vittnen har säljaren haft exakt samma problem.

Nu till min fråga, en del säger att det bara är att bita i det sura äpplet och inse att vi har köpt det här monstret. Andra säger att man aldrig kan skriva bort dolda fel och att säljaren därför blir tvungen att ta tillbaka hästen. Vilket är sant? Underlättar det om en veterinär skulle bevisa att skadan fanns redan innan vi köpte henne?

Sv: Dolda fel

Om du har köpt hästen av en privatperson så gäller Köplagen - och den är dispositiv om jag inte minns helt fel... då kan ni alltså avtala sämre än vad lagen säger och då borde punkten i ert avtal gälla.

Däremot kan du väl reklamera och säga att "varan" inte går att använda till det ändåmål det var tänkt. Men då måste du reklamera i tid!

Jag är ingen expert på det här området, men det är vad jag tror :)

Enligt min gubbe (jurist) så kan man inte avtala bort dolda fel, men normala fel får man acceptera.

Hoppas att det löser sig för dig.

Men du kan inte hävda att hästen hade ett dolt fel om den hade ont i ryggen vid köp och det troligen att gått att visa med en ordentlig undersökning... Dolda fel är sådana som säljaren inte vet om, därav dolda.

Har du uppfyllt din undersökningsplikt?

I de "standardkontrakt" som finns på ridsportbutiker finns en liten ruta där man kan avtala bort ansvaret för dolda fel. Det ska vara juridiskt giltigt (Deckemans kontrakt).

En ond rygg kan aldrig klassas för dolt fel, eftersom den tydligt går att upptäcka genom en yttre undersökning som t ex palpation. Det kan vem som helst göra, och man behöver inte vara veterinär för det.

Har du inte provridit hästen före köp eller vad? Här borde man kunnat märka statusen för hästen vid ridning, och du är säker på att hästen inte försäker mästra dig då?

Är bägge parterna med på att undanta dolda fel så är det accepterat även juridiskt.

Givetvis har jag både provridit hästen (3 gånger) och gjort en veterinärbesiktning. De gångerna jag provred var hästen lugn, snäll och nästan slö.
Det är mitt första riktiga hästköp, så jag har ingen aning om vad man ska gå igenom på en veterinärbesiktning. I efterhand kan jag tycka att veterinären gjorde den här fort och slarvigt, speciellt ryggen. Hon kände knappt på henne.
Vi hade gett upp det här med att häva köpet och tänkt försöka sälja henne själva, men nu har det ju kommit fram att säljarna både visste om ryggproblemen och hade exakt samma problem med henne själva. Vilket de vägrar erkänna, men många andra i samma stall kan intyga detta, varav en är en veterinär som vi hade ute när problemen började. Hon berättade att ägarna sökt vård för hästen på grund av ryggproblem tidigare.
Att hästen var så lugn på provridningen var också konstigt, för det här är ingen lugn häst. Hon är väldigt vaken och lite halvstirrig även inne i boxen.
Det här är absolut inte samma häst som jag köpte, och det känns väldigt fel att de ska komma undan med att de har prackat på oss en oduglig häst.
Vi gjorde tyvärr inget blodprov, men om hästen var drogad under provridningen/veterinärbesiktingen kan ju varken jag eller veterinären märkt att hon hade ont.

Har du undersökt ryggen på hästen, eller snarare låtit någon göra det? Vad felet består i är ju svårt att sia om, men det kan ju faktiskt vara fullt hanterbart också efter att hästen fått hjälp. Varför kasta in handduken på en gång?

Dolda fel är som sagt sånt som inte kunnat upptäckas vid en normal besiktning, alltså inget som berör det här fallet.

När upptäckte du att hästen betedde sig galet första gången? Kontaktade du säljaren då? Man ska vad jag förstått utan dröjsmål reklamera varan när man upptäckt felet, gör man inte det så kan man anses ha accepterat felet.

Kan det vara så att hästen är "galen" pga ryggsmärtor? I så fall är den ju inte "galen" utan skulle ju bli bra om det onda i ryggen fixas.

Det verkar konstigt att hästen var så lugn vid tre provridningar, tror du alltså att den drogats vid dessa tillfällen?

Det första hästen började bråka, alltså första gången jag red henne här hemma och sen har hon hållit på, kontaktade vi säljaren. Hon avfärdade det hela och sa att hästen aldrig bråkat med henne. Efter en tid, när hästen bråkade varenda gång jag red henne och vi hade testat tre olika sadlar, gav säljaren upp och kom ut och red henne. Hästen var precis lika hemsk, om inte värre, med henne än med mig. All kontakt med säljaren har skett via mejl, alla mejlen finns kvar och det första är daterat tre dagar efter köpet.
Efter att säljaren varit ute kontaktades veterinären som kom ut och konstaterade ryggont. Vi tog kontakt med en bra equiterapeut, på veterinärens inrådan, som nu varit här 4-5 gånger, men utan resultat. Hon behandlar hästen, hästen är bra ett par dar, jag börjar rida, hästen blir galen. En utbildad sadelutprovare kom hit och provade ut en sadel som skulle passa hästen perfekt. Hästen fick ändå ont igen.

Från början var jag helt inne på att hon bara testade mig, att vi inte gick ihop, att allt var mitt fel. Men det har ju visat sig att hon har ont.
Men så här kan vi inte ha det, jag litar inte ett dugg på hästen mer, jag är rädd för henne och det känner hon ju givetvis och blir ännu värre.

Och ja, jag tror att hon var drogad. Faktiskt. Vad jag har hört om henne i efterhand är det väldigt konstigt att hon kunde uppföra sig väl tre gånger i rad. Och som jag sa innan, det är ingen slö häst.
Jag har ridit i 17 år och haft egen häst i 8, så jag vill inte kalla mig nybörjare heller.

Det du beskriver är inget dolt fel. Det är troligen ett fel som funnits vid riskens övergång. Frågan är varför det inte upptäcktes. Var det din egen veterinärbesiktning vid köpet?

Säljaren verkar ha farit med osanning och dolt infomation som varit av vikt för dig som köpare. Kan du bevisa detta? Ställer folk upp och vittnar om detta?

Till sist: var hästen tillräckligt dyr för att gå igenom en process? Ofta kostar bara genomläsning och rådgivning samt inledande brevväxling med jurist runt 10 000 kr.

Jag var med vid veterinärbesiktningen tillsammans med säljaren och säljarens mamma (tjejen som ägde hästen är bara 15 år.) Eftersom vi bor på en sån liten ort finns det bara en veterinärstation att vända sig till, det gjorde säljarna, de verkade så genomärliga och dumt nog gick jag med på det. Vi hade ju ändå varit tvungna att ta de veterinärerna.

Hade jag fått veta att hästen haft problem innan hade jag givetvis aldrig köpt henne. Saken är den att jag råkade ut för en ridolycka för några år sen med en kompis häst. Efter det är jag lite osäker och ville ha en mycket lugn och säker häst. Detta berättade både jag själv och min pappa för säljarna flera gånger. Jag tycker det är så otroligt fult att sälja en häst som man vet brukar bocka, skena, försöka skava av ryttaren minst flera gånger i veckan, till någon som gått igenom det jag gått igenom.
Vi frågade om vi fick ha hästen på prov några veckor, de ville inte för att "hästen inte skulle skadas." Nu i efterhand har vi ju förstått att om vi fått ha hästen en vecka på prov hade vi aldrig köpt henne.

De personerna vi har pratat med vill inte vittna, eftersom de står i samma stall som den här tjejen och inte vill ha bråk.

Hästen är köpt för 10000, så vi har hittills överskridit den summan med bara veterinären och besök av equiterapeuten.

Oavsett om du får tingsrätten på din sida eller inte kommer det kosta en bra bit över 10 000 kr att dra ärendet den vägen.

Moraliskt kan man tycka vad man vill, personligen anser jag att man som köpare verkligen ska ta sin undersökningsplikt på högsta allvar om man är mån om att inte bli pådyvlad en vara man inte vill ha eller som inte passar de behov man har. Det största intresset att affären blir rätt har trots allt (oftast) köparen.

I det här fallet är det många fel, och då blir det sällan mer rätt än så. Ni borde beställt besiktningen och haft en tydligare kommunikation med veterinären. Ett par sätt att säkerställa att hästen varit det du letat efter hade varit att hitta häst som mer noggrannt gått att utvärdera (haft på prov, provridit hos säljaren under längre tid t ex). Tagit referenser på hästen INNAN köp (bara genom den lätta undersökningen hade ni förmodligen valt en annan häst).

Många gör allt detta jobbet EFTER affären är genomförd, när det egentligen har betydelse INNAN affären är genomförd.

I ditt ställe hade jag tagit bort hästen och sett de förlorade slantarna som dyra läropengar.

Som sagt, hon är mitt första riktiga köp, och man lär så länge man lever. Min första ponny köpte vi av bekanta, efter att ha haft honom på foder i fem månader. Min andra ponny är bara en foderhäst, ägs också av bekanta, vi hade henne på prov åtta månader innan vi skrev kontrakt. Vi ville haft denna på prov också, men fick inte.

Nu ska vi åka till klinik och röntga henne i nästa vecka, förhoppningsvis hittar dom nått fel på henne så vi kan ta bort henne. Hon mår ju uppenbart inte bra, så det bästa för henne är att få somna in. Equiterapeuten tror att hon har något fel i bakbenen som strålar upp i ryggen, hovslagaren tycker att hennes hovar är konstiga och misstänker hovbroskförbeningar. Det känns inte som en enda fläck på den hästen är riktig.
Egentligen struntar jag i säljaren, jag vill bara bli av med hästen. Men de andra i stallet har tjatat om att säljaren borde ta tillbaka henne. Därför ville jag ta reda på om det fanns någon chans, men slipper jag prata med säljaren mer är jag väldigt tacksam. (Otroligt otrevlig och bortskämd unge som ägt henne.)

Du behöver ju faktiskt inte ta hästen till klinik, av det du berättar så är det ju flera saker som inte fungerar. Kanske ska du överväga att ta bort hästen redan innan?

Vad händer om det finns fyra fel som ni kan börja behandla, med oviss utgång?

Eftersom jag är rädd för hästen så är det enda jag vill att bli av med henne. Både pappa och jag är beredda att både skänka bort henne och att avliva utan att få ut något på försäkringen, men mamma vill ha tillbaka pengarna. Hade hon kostat 100000 hade väl jag med velat det, men detta är en summa jag kan leva utan, bara jag slipper åka till stallet i skräck varje dag.
Det är inte ens kul att åka till ponnyn, för varje gång jag kommer dit (minst 3 gånger om dan) ser jag den här hästen och vet att jag måste hantera henne.

Att skänka bort hästen tycker jag inte är någon bra idé, det är lätt att den hamnar i fel händer och får lida. Bättre då att ta bort den direkt.

Täcker försäkringen? Har ni tagit över den från tidigare ägare eller nytecknat? Är den försäkrad i inköpssumman? Bara installningen ett par månader bör ju äta upp eventuell liversättning vid utdömning.

Jag skulle också kollat noga att försäkringen täcker ev livutbetalning, innan man far och gör dyra utredningar. Bara ett par plåtar kostar ju en hel del, en enkel hovböld kostade mig 3000 kr.
Så, se om du inte kan få din mamma att överväga att strunta i försäkringen och bara ta bort hästen.

Åh, vilken tråkig historia :(

ps. jag tror jag vet vilken häst du menar och i så fall VET jag varför den såldes.

Vet att tråden är gammal, men blev en berörd av tråden

Hoppas att det löste sig med hästen och att denne fick trava vidare.

Förstår mig inte på folk som säljer en häst som inte mår bra och sen skrämmer livet av ngn annan och skadar folk i sin omgivning.

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok Jag förstår verkligen inte det här med “dolda fel” vid husaffärer. Det funkar ju inte i praktiken. Som jag har förstått det så är... 2
Svar
39
· Visningar
4 187
Senast: cewe
·
Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
3 959
Senast: Lhas
·
Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela... 2 3
Svar
57
· Visningar
11 863
Hästvård Jag köpte en häst för ca 7 månader sedan, jag märkte redan på provridningen att den hade lite attityd och det sa även säljaren. Jag tror... 2
Svar
20
· Visningar
5 405
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka