Bukefalos 28 år!

P

ponny2010

Hej!
Jag köpte en ponny för 1,5 månad sedan och veterinärbesiktigade den och veterinären bedömde även röntgenbilderna som följde med hästen som importerats från irland.Besiktningen var u/a förutom en liten anmärkning som inte alls har att göra med berörda åkomma. Nu när jag hade hovslagare för första gången informerar han mig om att hästen har kraftig ballförskjutning och rekommenderar mig att reklamera ponnyn. För mig är det här en ny åkomma och jag har inte vetat om hur man ska titta efter det här. Är det någon som vet vad som gäller i ett fall som det här? Ett försäljningsstall som bara ägde hästen under någon månad -de har importerat ponnyn från irland -jag har veterinärbesiktigat och fått bedömt exportröntgen bilder. Har jag rätt att återlämna hästen och få pengarna tillbaka? Eller har jag någonstans brustit i min undersökningsplikt? Tacksam för svar!
Ledsen mamma!:cry:
 
Sv: Dolt fel?

Dolt fel är det ju inte, eftersom det enkelt går att upptäcka genom att lyfta på hovarna. Huruvida du kan reklamera något som man genom egen inspektion kan se, tror jag inte är möjligt. Sen att veta hur en ballförskjutning ser ut har egentligen mer med kunskap att göra och inte ett dolt fel.
 
Sv: Dolt fel?

Jo jag förstår, men vilket ansvar har jag gentemot veterinären som ska vara den sakkunniga? Det kanske är fel rubrik att åberopa dolt fel. I köplagen står dock att ett dolt fel är ett väsentligt fel som varken säljaren eller köparen känt till eller borde känna till och som köparen inte har kunnat upptäcka vid en tillräckligt noggrann undersökning. Vem ska göra den bedömningen är det jag eller en veterinär? Det står även i köplagen att "Köparen förlorar därför inte sin rätt att åberopa ett fel om han inte haft de nödvändiga fackkunskaper som krävs och därför inte rimligen kunnat inse dess betydelse".
I det här fallet har jag aldrig sett eller hört talas om ballförskjutning så jag var helt ovetande.......
 
Sv: Dolt fel?

Börja med att prata med veterinären och berätta vad hovslagaren har sagt. Veterinären kanske inte alls är av samma åsikt, att det är ett så allvarligt fel att hästen kan/bör reklameras.
 
Sv: Dolt fel?

Ja jag ska kontakta veterinär - både den som utförde besiktningen samt även ATG-klinik. Jag tänkte även ta ut en hovslagare till för att få en "second opinion". Jag har inte varit i kontakt med säljaren ännu . Jag fick idag veta allvarligtsgraden av hovslagaren och försöker just nu bara smälta det beskedet. Det blir en tung vecka........Förhoppningsvis får jag tag på säljaren i början av nästa vecka. (inget svar idag).
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Dolt fel?

Det kan bli svårt att reklamera en fysiskt förutsättning som idag inte ger några problem. D v s har hästen inga obehag av det (besiktigad UA) så kan det vara svårt att reklamera för den sakens skull.

Kommer det till rättstvist så behöver du ha experter som backar upp reklamationen, "bara" hovslagarens utsago kan vara tufft att luta sig mot.
 
Sv: Dolt fel?

Tack för svar. Just nu ska jag samla fakta samt att det ska bli intressant att höra vad den veterinären som besiktigade ponnyn har att säga. Hade jag vetat om detta så hade jag ju aldrig köpt ponnyn. Enligt vad jag har förstått är det en ganska allvarlig åkomma och eftersom det är en ung häst som just har börjat ridas så har felet inte fått några skadeverkningar ännu.
 
Sv: Dolt fel?

Värt att notera är att jag har 3 månaders bytesrätt på ponnyn i det fall att vi tycker att ryttare/ponny inte passar ihop. Det som blir följden här är ju att vi blir låsta att köpa en ponny från samma stall. Alla som har letat häst vet ju hur svårt det är att hitta rätt och då är det lättare att ha hela marknaden att leta på. Känns tungt eftersom det är en härlig ponny i psyket.
 
Sv: Dolt fel?

Ja, dolt fel tror jag kommer att bli mycket svårt att få det till då hovslagaren utan problem hävdar sig ha upptäckt det. Återstår att höra vad veterinären säger, kan denne ta på sig ansvaret för att det inte upptäcktes vid besiktningen?

Och så den vanliga visan: status på säljaren och köparen (vilken lagstiftning?) och hur mycket kostade hästen?
 
Sv: Dolt fel?

Ja statusen på säljaren är näringsidkare och jag är konsument . Ja hovslagaren sa det direkt när han lyfte hoven och frågade om jag inte hade fått det på besiktningen. Priset var 70000 kr.
 
Sv: Dolt fel?

Där är det alltså inte Köplagen utan Konsumentköplagen som gäller och en mycket bättre sits för dig.

Reklamera direkt.
 
Sv: Dolt fel?

Det är så jag också ser det, men tyvärr är man ju inte utbildad jurist.......Tänkte ta kontakt med någon jurist på måndag för att verkligen veta mina förutsättningar. Det är trots allt mycket pengar för oss.
 
Sv: Dolt fel?

Du har gjort betydligt mer än vad lagen kräver så du kan reklamera ponnyn direkt. Konsumentlagen är till just för att du som privatperson inte ska behöva ha all kunskap när du köper något utan ska kunna lita på att säljaren säljer en fullgod vara. Om den inte är det som då tydligen denna ponnyn inte är så ska rekalmera så fort som möjligt. Efter som du dessutom har bytes rätt redan så tror jag inte heller du kommer att få några problem med att byta mot en "hel" ponny.
 
Sv: Dolt fel?

Tack för svar! Förhoppningsvis ska detta lösa sig till det bästa vad gäller den affärsmässiga biten. Sen har vi bara den känslomässiga delen också.:(
 
Sv: Dolt fel?

Har du en mejladress till säljaren så skicka ett mejl på direkten + att du skriver ett vanligt brev med samma innehåll som du rekommenderar. Försök också att nå säljaren per telefon så fort som möjligt.
 

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Hej. ny här . Har funderingar angående reklamation av häst. Låter ha osagt om jag är köpare eller säljare men. Hästen gårdsbesiktas UA...
15 16 17
Svar
329
· Visningar
32 575
Senast: Lobelia
·
Ekonomi & Juridik Hej, Jag undrar bara lite allmännt om vad som gäller i mitt fall. Hästen i fråga ska vara kvar hos mig inget snack om den saken men...
Svar
17
· Visningar
2 829
Senast: Salikon
·
Hästmänniskan Läste och skrev inlägg i tråden om ringkotehästen härintill alldeles nyss, vilket ledde till att en liten fråga poppade upp i mitt...
Svar
11
· Visningar
2 298
Senast: ako
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp