Domani täcken

Sv: Domani täcken

Jag har provat en del domani täcken på min D-ponny som har 135. Skulle behövts ett 155 i bogarna minst för att hon inte skulle skava sönder hela sig :crazy: Men hon är väldigt bred över sina bogar.
Har dock ett som jag använder ibland, som transporttäcke som ligger ok i bogar, skulle inte släppa ut henne i hagen eller ha det under natten dock.

Senast ändrad:

jag tycker att domani är stora i bogen.
mitt fullblod drunknar i dem, de hänger på kramknäna.
de är för långt skurna eller hur jag ska förklara.

jag har ett vintertäcke som passar min tjej. Hon är ganska grov runt bogen.

Men jag har aldrig använt det utan bara testat det. Passar bra i gången varifall :D

Billiga just nu på en granngården. Blev själv lite sugen på ulltäcket som reas de rear 500 kr på.

:)

Har ett sommartäcke som jag använder just nu med fleecetäcke under :) Det är ganska så stort i bogen, eller ja, mittemellan tycker jag ;D
Här är bild på det
15835591.jpg

jag ahr ett 600 g och det är ställbart i bogen. min kompis köpte ett med mindre fodring med t-spännen fram. hennes sitter skitbra på travaren hon ahr det på. hoppas mitt sitter likabra på min :)

Har deras ofodrade regntäcke i 135 till min arabkille (grövre arabtyp), tycker den sitter jättefint på honom över bogen och överallt annars.

Jag har ulltäcke och några bomullstäcken. Ligger bra på alla mina hästar, en som är riktigt smäcker och smal över bogen, en rätt krallig och en normal.

Däremot är dem så himla toppiga över korset! Dem sticker rakt upp typ. Men Domani kanske inte gör täcken för välmusklade hästar :p

Jag har domanis 600grams. Två stycken. Dock inte använt dom än. Bara provat och dom verkar ligga bra på båda pållarna.
Men har även ett 200grams stalltäcke som jag har till träningar just nu. Det sitter bra på min ena pålle, unghästen. Men inte på gammelkillen. Tycker dom är djupa i bogen och har lustig passform. Unghästen har "bättre" form på bogen än gammelkillen. Så på henne sitter nästanalla täcken bra.
Sen har jag även ett flugtäcke därifrån, HELT värdelöst, såg ut att sitta bra på morgonen, sen 4 timmar senare vid lunch tid så hade hela bogen och manken skavts sönder.. Så aldrig mer detta flugtäcke. Gud vad pållen såg ut efter det.. Var pälsfri där i säkert 3 veckor efter det.. USCH för det!
Men de andra täckena verkar bra. Har en kompis som är supernöjd med det tjocka ylletäcket, finns på granngården, från domani..

Har ett ylletäcke som jag är jättenöjd med. Bra passform!

Behöver också lite hjälp!

Köpte ett nu här i dagarna,stog på påsen att det var 125,men täcket kändes stort,köpte det (ska ha 135),och enligt måttbandet hemma så var det 140 cm långt.:crazy: Och eftersom jag inte har hästen hemma för tillfället så kan jag inte prova heller..

Var bombsäker att det var felmärkt,och att det var en 135a iallafall,MEN när jag provade det på andra hästen (som jag har hemma) så var det trångt,hon har 145 i vanliga fall...
Om jag bara lade på täcket så låg det bra i rygglängden,men när jag skulle knäppa ihop det fram så fick jag lov att dra fram det jättemycket,så ena kryssgjordsfästet hamnade på benet nästan,och det vart att fattas minst en dec över rumpan,MEN då är hon grov,och andra hästen taning...

Handlar om innertäcket som har 300g fyllning,fanns i rost med mörkbruna gjordar,eller camel med ljusblåa gjordar,nån som köpte det?
Och kan förklara för mig om det är halvhög hals på det eller nu vad det är.

Eller om jag kan vara lugn,och att det faktist är en 135a..

Jag har ett stalltäcke med 300 gr fyllning, stl 145 cm. Hästen är ett halvblod som ligger mellan 145 och 155. Tycker att täcket ligger super, inget skav, det ligger stilla och så, är jättenöjd med passformen. Spännena kunde kanske suttit något högre upp men för min del är det inget problem med att det ser ut som det gör. :bump:

Sörflickan lisa: Mitt täcke är ett sånt som ditt, det går upp ganska högt över manken, det hjälper ju väldigt mycket för att täcket inte ska glida bakåt och är antagligen därför det blir 140 när du mätte.

Min häst som i vissa fall behöver 165, har ett Domani 600g i 155, och det sitter verkligen perfekt.

Handlar om innertäcket som har 300g fyllning,fanns i rost med mörkbruna gjordar,eller camel med ljusblåa gjordar,nån som köpte det?
Och kan förklara för mig om det är halvhög hals på det eller nu vad det är.

Sånna har jag, ett av var och de sitter som gjutet på båda mina hästar! Samma storlek som de brukar ha (135). Den ena är ganska grov och den andra relativt smäcker.
Det den ena behöver i bredd tar den andra ut på längd sasg... :)

Jag tycker halsen är som vanligt?

Mor min:D, köpte ett Domanitäcke på Granngården för 399 kr. Det var nog det bästa täcke vi har haft!:eek: Det var till c-ponnyn. Hon kan ha det lika bra när det regnar som snöar, eftersom det är "waterproof" och vinterfodrat. Hon är en gammal dam, så det passar henne perfekt!!

Mörk bild, dock...

16174_1197123359.jpg

Har Domani stall 600 till 2 av mina o jag har 155 till den som normalt har 145... Den stora har 165 men det är gränsfall... ngt små i storlekarna enligt mig å mina pållar.... annars bra då jag har ett kallt stall. å inte har dom under utetäckena för då skulle dom nog få skav pga passformen. Som stalltäcke helt ok.
Har även deras "transport-täcken" ngt "våfflat" täcke utan gjordar som funkar bra sommartid om man lägger en gjord runt samt sätter ett band under svansen.

Liknande trådar

Utrustning Vilket täcke bör jag satsa på? Har en häst som är breeeed, halsen högt satt och hög/bred. Jag har några täcken men nästan på alla så är... 2 3
Svar
40
· Visningar
1 445
Senast: Emuliiaa
·
Utrustning Jag har tidigare om åren tagit in hästarna dagtid pga alla hemska bromsar som jagat dem men även så de fått vila lite från solen och...
Svar
15
· Visningar
767
Senast: lytesout95
·
Utrustning Jag har ett Rambo summer series, ett Rambo airmax cooler disc och ett rambo protector disc. Alla rambo och med disc front, samtliga... 2
Svar
26
· Visningar
1 539
Senast: ako
·
Utrustning Om det skulle bli fortsatt ridning för mig, så funderar jag på en ridkjol. Men tittar lite mer på den här typen (fast med benremmar... 2 3
Svar
43
· Visningar
2 318
Senast: fio
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCXIII
  • Hiss eller diss - del 6
  • Eurovision 2025

Hund, Katt, Andra Djur