Domarkursen inställd - för litet intresse!

• Körning
  • Trådstartare Trådstartare Gisburne
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 8
  • Visningar Visningar 1 128
G

Gisburne

Det är ju lite skandal över det här, tycker jag. :crazy: Finns det verkligen ett så litet intresse för att bli kördomare att den (för mig och flera andra) efterlängtade kursen inte kan bli av? :confused: Jag har väntat i cirka ett år och vet att det finns flera som har väntat ännu längre, så just nu är jag skitdeppig faktiskt...

Kom igen nu, kör-Sverige! Anmäl er till aspirantdomarkursen som (förhoppningsvis) återkommer i oktober! :idea:

Sv: Domarkursen inställd - för litet intresse!

Ja jag har också en här som vill gå men slutet av maj är ingen optimal månad när precis allt annat ska hända. Tror nog det funkar bättre med ett datum när det är "lågsäsong".

Jag prioriterade kursen över två tävlingar och ett tornerspel. Inte så kul, men kursen kändes viktigare i långa loppet. Nu står jag utan nåt att göra nästa helg, så jag måste kolla om det går att efteranmäla till nån tävling. Men jag hade hellre gått kursen! :grin:

Vad krävs för att bli domare?
Att man går alla kurser, som man först behöver bli "antagen" till. Det innebär att du har tävlat en del och att distriktsgrenledaren godkänner ditt deltagande. Sen ska man gå med domare så mycket som möjligt på tävlingar som "praktik" så att man lär sig hur det fungerar.

Det känns rätt hopplöst att en sån här kurs ställs in, med tanke på att sporten inte överlever så länge till om det inte utbildas fler domare. Det är ju inget som säger att en eventuell ny kurs i oktober blir av istället för den här och var står vi då om även nästa kurs ställs in? Den information jag fick tidigare i våras var att steg 1 och 2 (precision och maraton) skulle gå nu i maj, steg 3 kan man läsa på distans hemma och i höst skulle det bli dressyrdomarkurser. Nu är det väl inte säkert att det blir någon kurs alls...

Nu spånar jag mest lite men borde det inte informeras mer om hur man blir domare, även inom andra grenar. Jag tycker det verkar som om det är brist på domare lite överallt men den "stora massan" har ingen aning om hur man kan bli domare. Kanske lite "informations kurser" där man pratar om dels vad en domare tittar på och ev lite tips, och sedan även en del där man pratar om domarens arbete och hur man blir domare.

Det borde finnas kuskar som inte längre har hästar att tävla med men som gärna vill vara med ändå.

Det har i alla fall tills nyligen stått på Kuskringens hemsida hur man blir domare och banbyggare i körning, något som jag gärna hade sett gällande andra grenar också. (Jag har länge funderat på att bli banbyggare i hoppning och fälttävlan också, men var läser man om det?)

Nu kan jag ju bara svara för mig själv men jag är rätt lat av mig och funderar inte så mycket på vad "jag kan göra för sporten" oavsett sport så jag letar inte efter information, men skulle jag däremot få en föreläsning/berättat för mig hur och varför man borde bli domare/funktionär så ställer jag gärna upp. Idags läget har jag gått ifrån att vara "enkel medlem" till att först sitta i styrelsen för våran ridklubb och numera är ordförande med allt vad det innbär men det var inte något jag strävad efter utan det var andra som puschade på och tyckte att jag borde vara lämplig. Nu är det en pytteklubb så urvalet är ju inte så stort, men jag hade lika gärna varit nöjd med att fortsätta betala min medlemsavgift.

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever... 2 3
Svar
50
· Visningar
7 919
Hästmänniskan Det här passar inte riktigt någonstans tycker jag och lägger det därför här där jag tycker det passar bäst. Härom veckan satt jag och... 2 3
Svar
46
· Visningar
8 666
Senast: Speedway
·
C
Träning Jaha, nu har man bråkat med 2-åringen igen. Alltid lika tråkigt :( Som jag kanske nämnt i andra trådar har vi haft en hel del...
Svar
16
· Visningar
2 124
Senast: cafu
·
Hästvård Alla inlägg försvann ju iom Bukekraschen, så gör dett litet sammanfattande inlägg på samma gång. Damen fick i juli en liten knöl på... 2 3
Svar
53
· Visningar
5 582
Senast: Cake
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka