Eftersom du ändå behöver åka till, eller ta ut veterinär för att vaccinera så passa på att fråga när du bokar tid.
Om det är pga spruträdd häst så har veterinären kanske också någon bra idé på lösning?
 
Om det är för att hästen är spruträdd så kan det finnas en annan lösning.
Hade en inackorderad häst här som var ny i stallet plus att ägaren åkt bort några dagar, när den skadade sig och skulle sprutas dagligen med antibiotika. Givetvis var hästen spruträdd och det blev inte heller bättre av att vi inte kände varandra.
Då hittade jag ett kit på apoteket som var för spruträdda människor. Det innehöll plåster och bedövningsmedel. Man satte helt enkelt på det ca en halvtimme innan, tog av det och injicerade. Det fungerade helt fantastiskt på den här hästen. Från att ha behövt vara flera personer och haft riktigt slagsmål till att jag kunde ge den sista dosen av kuren ensam på en helt lös häst i boxen.
 
Om det är för att hästen är spruträdd så kan det finnas en annan lösning.
Hade en inackorderad häst här som var ny i stallet plus att ägaren åkt bort några dagar, när den skadade sig och skulle sprutas dagligen med antibiotika. Givetvis var hästen spruträdd och det blev inte heller bättre av att vi inte kände varandra.
Då hittade jag ett kit på apoteket som var för spruträdda människor. Det innehöll plåster och bedövningsmedel. Man satte helt enkelt på det ca en halvtimme innan, tog av det och injicerade. Det fungerade helt fantastiskt på den här hästen. Från att ha behövt vara flera personer och haft riktigt slagsmål till att jag kunde ge den sista dosen av kuren ensam på en helt lös häst i boxen.

Har även sett andra lösningar med vaccin. De har ställt hästen i gången och veterinären har helt enkelt gått förbi hästen och sprutat 'i farten'. Har funkat jättebra.
 
Jag ska sko hästen med domosedan så undrar hur nära vaccinering man kan använda medlet eller om det alls har någon betydelse?
 
Sist jag vaccinerade min sprutstökiga häst gav jag Domosedan innan, självklart med veterinärens stöd. Fungerade bra, och jag har gjort liknande tidigare när vi ska ge lugnande. Min häst är väldigt känslig i skinnet så hon tycker att sprutorna är obehagliga, men med Domosedan reagerar hon inte på det.
 

Liknande trådar

Hästvård Nån som vet om man kan sko hästen (skos med domosedan) dagen före eller efter tandraspning? Den blir ju då sederad flera dagar i rad så...
Svar
1
· Visningar
330
Senast: MiniLi
·
Hästvård Undrar lite hur pass farligt är domosedan för människor? Min häst är besvärlig att ge medlet och slänger en del med huvudet men...
Svar
13
· Visningar
1 099
Hästhantering Jag ska försöka få in en mycket reaktiv häst som jag haft på foder, i en transport. Han är ganska van vid att åka och enligt ägaren går...
2
Svar
27
· Visningar
3 215
Senast: inaa
·
Hästvård Jag kommer inte att gå in på bakgrundsdetaljer då personerna i den här berättelsen i så fall kan identifieras, så jag håller det kort...
5 6 7
Svar
138
· Visningar
17 438
Senast: Brie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp