Dörrskydd till bil

OT, men för man verkligen parkera en bil i en ruta som är för liten för den??
Rent trafikregelmässigt ska hjulen stå innanför linjen. (om inget ändrats sedan jag tog mitt körkort för 30 år sedan) Och då kan det bli en del bil som lagligt hamnar utanför rutan, beroende på vad det är för modell man har.

Om det är en fastighetsägare som upplåter platser till boende så antar jag att de kan ställa upp andra regler i fall de vill det. T.ex. max storlek på bil eller vad som ska rymmas inom rutan.

Om det är en fastighetsägare som upplåter platser till boende så antar jag att de kan ställa upp andra regler i fall de vill det. T.ex. max storlek på bil eller vad som ska rymmas inom rutan.

Det stämmer. En fastighetsägare kan sätta i princip vilka regler denne vill på sin parkering (privat mark, alltså tomtmark på parkeringslingo). Storlek, typ av fordon, färg på fordon (just det har jag aldrig sett men rent juridiskt kan hen alltså bestämma att "här får bara rosa bilar parkeras" :D), om någon ska beviljas undantag från reglerna (t ex tillåts parkera på en yta där fastighetsägaren satt parkeringsförbud), om bilar med tillkopplat släp får parkeras på samtliga platser eller bara på vissa..osv.

Edit: Sen finns det förstås regler kring hur det ska skyltas osv, men det finns två olika lagstiftningar som en privat fastighetsägare kan välja att använda sig av så även det kan skilja sig i praktiken.

Rent trafikregelmässigt ska hjulen stå innanför linjen. (om inget ändrats sedan jag tog mitt körkort för 30 år sedan) Och då kan det bli en del bil som lagligt hamnar utanför rutan, beroende på vad det är för modell man har.
Fast rent teknisk kan en ganska stor bil få plats i en liten ruta och ”hela bilen” är innanför rutan men om man ska öppna dörren och en någon ska kunna ta sig in och ut ur bilen finns det ändå inte tillräckligt med plats.

@Milosari Det låter som det bästa hade varit att lyfta det med hyresvärden, detta låter inte hållbart i längden.

Jag hade inte blivit glad om någon tryckte upp sin dörr mot min bil oavsett om man har ett dörrskydd eller inte.
Jag håller med. Säg att min bil är lite grusig, någon ”trycker emot” en bildörr även med gummiskydd, när någon går in/ut i bilen med öppen dörr gungar den troligtvis till och min bil lär repas. 😔

OT, men för man verkligen parkera en bil i en ruta som är för liten för den??
Bilen får plats i rutan, men den som står mellan den och min bil behöver stå på kanten mot min plats för att få plats, och då behöver jag också stå nära kanten. Står då bilen på sista platsen i mitten på rutan blir det väldigt trångt.

Jag hade inte blivit glad om någon tryckte upp sin dörr mot min bil oavsett om man har ett dörrskydd eller inte.
Men känns inte det långsökt att det skulle orsaka skador?

Och på något sätt måste jag ju kunna öppna dörren mer än en liten glipa. Hade jag haft litet barn i baksätet hade det varit ännu svårare. Har du tips på hur man öppnar dörren riskfritt är jag idel öra :)

Och på något sätt måste jag ju kunna öppna dörren mer än en liten glipa. Hade jag haft litet barn i baksätet hade det varit ännu svårare. Har du tips på hur man öppnar dörren riskfritt är jag idel öra :)
Njae, men risken för skada är väl 99% mindre än om man inte har skydd. Men jag skulle inte tänka att det är okej att trycka upp dörren så att den går emot ändå, utan försöka öppna så mycket som går utan kontakt och operera från det och se skyddet som något som gör saken bättre om man lyckas trycka till dörren lite för mycket någon gång.

Ni två kan inte byta platser då just nu och ett tag framöver, eller med någon annan? Kanske är nästplacerade granne lite mer flexibel till att lämna utrymme på "din" sida?

Nej det är inte långsökt, du kan ju t ex repa bilen ändå. Och ska du pressa dig in i en för trång dörrglipa så kan du ju även orsaka andra skador även om du har någon sorts dörrskydd. Hur kommer du in på förarplatsen?

Som andra redan har skrivit, prata med dom andra så att varannan granne backar in och varannan kör in.

Njae, men risken för skada är väl 99% mindre än om man inte har skydd. Men jag skulle inte tänka att det är okej att trycka upp dörren så att den går emot ändå, utan försöka öppna så mycket som går utan kontakt och operera från det och se skyddet som något som gör saken bättre om man lyckas trycka till dörren lite för mycket någon gång.

Ni två kan inte byta platser då just nu och ett tag framöver, eller med någon annan? Kanske är nästplacerade granne lite mer flexibel till att lämna utrymme på "din" sida?
Självklart tänker jag inte vålda upp dörren, men om det inte finns plats så behöver jag fortfarande kunna få ut hunden och till det behöver jag två händer. Dvs jag kan inte hålla i dörren hela tiden.

Min andra granne har en bautabil på sin andra sida dvs han är tvingad att stå nära mig för att öht komma in i sin bil.

Tyvärr vill min parkeringsgranne inte byta, han menar att han behöver den yttersta platsen för att hans barn övningskör. Jag hade kunnat ställa mig med passagerarsidan mot hans bil och så nära jag kan utan att vara utanför min ruta. Min unge som ska in på passagerarsidan på min bil kan stå och vänta tills jag kommit ut från parkeringen. Det känns lite passivt aggressivt, men är kanske det minst dåliga alternativet?

Nej det är inte långsökt, du kan ju t ex repa bilen ändå. Och ska du pressa dig in i en för trång dörrglipa så kan du ju även orsaka andra skador även om du har någon sorts dörrskydd. Hur kommer du in på förarplatsen?

Som andra redan har skrivit, prata med dom andra så att varannan granne backar in och varannan kör in.
Jag håller i dörren och har handen mellan dörr och bil. Men för att lyfta ut en valp behöver jag två händer.

För att repa behövs ju någon rörelse och/eller vasst föremål eller kant. Jag är inte riktigt med på hur en skumgummibit som lutas mot en bil skulle kunna repa mer än min hand som jag använder i dagsläget.

Att grannen backar hjälper inte, det blir ju ännu trängre mellan bakdörr och hans bil när det dessutom finns en backspegel? Sen tänker jag att om hans barn inte kan parkera mellan två bilar så kommer de inte kunna backa in på en parkering heller.

Jag håller i dörren och har handen mellan dörr och bil. Men för att lyfta ut en valp behöver jag två händer.

För att repa behövs ju någon rörelse och/eller vasst föremål eller kant. Jag är inte riktigt med på hur en skumgummibit som lutas mot en bil skulle kunna repa mer än min hand som jag använder i dagsläget.

Att grannen backar hjälper inte, det blir ju ännu trängre mellan bakdörr och hans bil när det dessutom finns en backspegel? Sen tänker jag att om hans barn inte kan parkera mellan två bilar så kommer de inte kunna backa in på en parkering heller.
Men hur kommer du in på förarplatsen?

Du kan väl backa in?

Liknande trådar

Övr. Hund Försöker slippa ett bilbyte och ändå få in tre hundar, så kikar på lite olika lösningar. För det första ska en ny takbox inhandlas...
Svar
17
· Visningar
1 109
Senast: BornAgain
·
Hundträning Så, jag har aldrig lämnat mina hundar ensamma i bilen förutom en enda gång på 5-10 minuter. Jag vet ju inte hur dom var när jag var...
Svar
16
· Visningar
1 474
Senast: Lillefrun
·
Hundhälsa Hej! Jag och min sambo har en staffe som blir 2 år nästa vecka. För 3 veckor sedan så köpte vi en ny bil, en hybridbil och vi har...
Svar
17
· Visningar
1 995
Senast: Grazing
·
Övr. Hund Egentligen en fortsättning på min tråd om att campa med hundar men frågan är lite specifik och kanske är det fler som undrar. Jag...
Svar
3
· Visningar
666
Senast: AraSlei
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Somna in hemma
  • Senast tagna bilden XVI
  • Uppdateringstråd 31