Dörrskydd till bil

Milosari

Trådstartare
Jag har fått en ny bilgranne som ibland parkerar väldigt nära min bil och eftersom han tyvärr inte vill byta plats kommer jag få problem när jag nu ska ta in en hund i bilen via dörren. Jag har googlat mig till att det finns gummilister att sätta på dörren för att förhindra skador på grannens bil, men fungerar de? Har ni tips på andra lösningar? Att köra fram bilen en bit innan jag öppnar är inte aktuellt på några månader i alla fall, hunden som ska in i baksätet är bara valp.

Kan du inte be honom att inte parkera så nära?
Hans barn övningskör och då kan han inte garantera att de parkerar i kant på rutan. Det är lite av ett seriebekymmer där en bil en bit bort är för stor för sin ruta och tvingar alla bilar att parkera nära sin parkeringskant. Vilket ändå har funkat tills nu.

Oavsett kommer jag behöva öppna dörren så att den når hans bil, och jag behöver ha något mellan för att det inte ska bli märken på den.

Kan hunden vara i bagaget medan du ”kör fram” bilen?

Alltså hunden får hjälp att hoppa in i bagaget. Du kör ut ur rutan. Hunden hoppar ut ur bagaget. Hunden hoppar in i baksätet.

Eller så fäller du ena sätet så hunden kan gå in via bagaget.

Förutsatt att du inte har en sedan.

Jag har fått en ny bilgranne som ibland parkerar väldigt nära min bil och eftersom han tyvärr inte vill byta plats kommer jag få problem när jag nu ska ta in en hund i bilen via dörren. Jag har googlat mig till att det finns gummilister att sätta på dörren för att förhindra skador på grannens bil, men fungerar de? Har ni tips på andra lösningar? Att köra fram bilen en bit innan jag öppnar är inte aktuellt på några månader i alla fall, hunden som ska in i baksätet är bara valp.

Biltema har som kostar 29 kronor. Jag tänker att det för det priset är det nog lättast att bara prova och se om det fungerar.

Hans barn övningskör och då kan han inte garantera att de parkerar i kant på rutan. Det är lite av ett seriebekymmer där en bil en bit bort är för stor för sin ruta och tvingar alla bilar att parkera nära sin parkeringskant. Vilket ändå har funkat tills nu.

Oavsett kommer jag behöva öppna dörren så att den når hans bil, och jag behöver ha något mellan för att det inte ska bli märken på den.
Går det att komma överens med grannarna är nog det enklaste att varannan bil backar in. Då kan passagerarsidorna bara nära och mycket plats på förarsidan.

Köp en sån här, klipp till önskad längd, gör en skåra på mitten, och sätt den på dörren när du ska öppna. Listen kan du ju ha liggandes i skuffen.

Jag köpte sån här och satte på hundburen, då överkanten på buren är precis på fönstret på bakluckan när man stänger.

Bifogade filer

• Screenshot_2025-05-27-02-10-12-001_com.android.chrome.webp
    Screenshot_2025-05-27-02-10-12-001_com.android.chrome.webp
    50 KB · Visningar: 11
Kan hunden vara i bagaget medan du ”kör fram” bilen?

Alltså hunden får hjälp att hoppa in i bagaget. Du kör ut ur rutan. Hunden hoppar ut ur bagaget. Hunden hoppar in i baksätet.

Eller så fäller du ena sätet så hunden kan gå in via bagaget.

Förutsatt att du inte har en sedan.
Jag har två hundar till i bagaget, de är tyvärr döva och halvsenila så jag vågar inte lämna dem heller medan jag kör fram. Möjligen om jag binder dem i staketet en bit bort?

Går det att komma överens med grannarna är nog det enklaste att varannan bil backar in. Då kan passagerarsidorna bara nära och mycket plats på förarsidan.
Jag och min andra bilgranne brukar hjälpas åt :). Våra bilar är mindre och mellan oss funkar det bra att samsas om ytan. Men rutorna är för små för stora SUVar :(

Köp en sån här, klipp till önskad längd, gör en skåra på mitten, och sätt den på dörren när du ska öppna. Listen kan du ju ha liggandes i skuffen.

Jag köpte sån här och satte på hundburen, då överkanten på buren är precis på fönstret på bakluckan när man stänger.
Att jag inte tänkte på det själv! Tack, åker och shoppar idag :)

Det blir mest fasligt dyrt om det inte funkar 😅. Men det märker man kanske snabbt, kanske i kombo med rörisolering för extra skydd?
Prova under bättre förutsättningar först, tänker jag.
Ställ bilen nånstans där du kan slå upp dörren mot något under kontrollerade former, utan att ha hunden att hålla koll på.
Då kan du ju se om dörrskyddet tar emot och kanske öka kraften i öppningen successivt när du provar.

De kommer man ju behöva ta av och på varje gång.
Annars kommer man väl inte kunna stänga dörren?
Det hade jag aldrig blivit färdig till. Och dessutom hade jag inte hittat dem när jag skulle sätta på dem varenda gång, i röran i min bil 🫣 :rofl:

OT, men för man verkligen parkera en bil i en ruta som är för liten för den??

Kan du byta till dig en plats längst ut? Jag har hunden i framsätet och det som gör att det funkar riskfritt är att jag råkade ha p-plats längst ut, utan nån bil till höger om min.

Liknande trådar

Övr. Hund Försöker slippa ett bilbyte och ändå få in tre hundar, så kikar på lite olika lösningar. För det första ska en ny takbox inhandlas...
Svar
17
· Visningar
1 109
Senast: BornAgain
·
Hundträning Så, jag har aldrig lämnat mina hundar ensamma i bilen förutom en enda gång på 5-10 minuter. Jag vet ju inte hur dom var när jag var...
Svar
16
· Visningar
1 474
Senast: Lillefrun
·
Hundhälsa Hej! Jag och min sambo har en staffe som blir 2 år nästa vecka. För 3 veckor sedan så köpte vi en ny bil, en hybridbil och vi har...
Svar
17
· Visningar
1 995
Senast: Grazing
·
Övr. Hund Egentligen en fortsättning på min tråd om att campa med hundar men frågan är lite specifik och kanske är det fler som undrar. Jag...
Svar
3
· Visningar
666
Senast: AraSlei
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Senast tagna bilden XVI
  • Somna in hemma
  • Uppdateringstråd 31