Dosering plegicil

Linda_A

Trådstartare
Efter gårdagens lite väl spännande veterinärbesök fick jag plegicil utskrivet för att kunna genomföra starten på igångsättningen på ett säkrare sätt. Doseringen på receptet är "1-2ml ca. 30min innan behövs" vilket ser ut att vara halv till normal dosering enligt FAA (hästen väger ca 480 kg). Nu var hon ju väldigt spänd hos veterinären även innan hon kastade sig iväg, medan hemma känns hon lugn men reagerar kraftigt på överraskningar (som t.ex enstaka vattendroppar från taket i ridhuset).

Eftersom hon är lugnare överlag hemma så känns det som den lägre dosen borde räcka? Eller är det snarare så att om hon är uppstressad så har det större effekt? Tycker man ser det ibland på lugnande till djur, att om det redan är mycket adrenalin igång så reagerar de kraftigare på samma dos.
 
Du får testa dig fram. Det kommer säkert vara så att vissa dagar funkar en lägre dos och andra dagar behövs mer. När jag har gett har jag tex gett högre dos om det är blåsigt ute eller något annat som jag vet drar igång hästen mycket.

Det absolut viktigaste är att hon är helt lugn när du ger pleg och att hon är helt lugn under tiden när det ska verka. Om hon är uppstressad redan när du ger eller om hon blir stressad 10 minuter efter att hon fått så kommer effekten utebli helt.
Man får tänka noga och planera. Jag vet tex att min kan bli stressad när hon tas in ensam i stallet så om jag skulle gå promenad dagtid gav jag henne pleg ute i hagen och lät henne vara kvar där tills vi skulle gå promenad, förutsatt att hon var lugn då. Är den redan uppstressad är det kört.

Jag hade startat med normaldos enligt fass och sedan successivt testat lägre och lägre dos. För min häst var 2,5 ml normaldos så det var mitt utgångsläge. Testade nästa gång 2, gången efter 1,5 osv. Blåste det storm ute ökade jag istället. Man lär sig med tid.

Hästen ska inte bli groggy med pleg. Du märker ingen skillnad på den i lugnt tillstånd, möjligen att den kan bli lite segare om man ska trava/galoppera. Däremot så märks det i situationer då hästen brukar explodera eller liknande, den håller sig normal även i situationer då den annars hade flippat.

Testa dig fram med verkningstiden också. Om jag visste att det var en galen dag och ville vara helt säker på att hon skulle vara lugn gav jag ca 40 min innan. Var det inte så noga kunde 20 min räcka.
 
Tack, får testa när jag kan stödja säkert på foten igen. Eller lära upp min man att skritta henne för hand, borde ju vara säkert med plegicil i kroppen. Det var en helt annan upplevelse att longera henne hos veterinären efter att han gett henne en dos, man slapp att varje galoppfattning var en mindre explosion.
 
Håller med @MiniLi! Min häst var fortfarande väldigt pigg på pleg, skulle gärna ha travat promenaderna runt. De jag slapp var stegringar och bockar så fort någonting lät eller något oväntat hände.

Ett tips som inte gäller pleg, utan promenader med explosiv häst, är att ha med en höpåse på promenaderna. Då min häst är matglad var det är väldigt enkelt sätt att få lugnare promenader, och märkte jag att hon såg något konstigt kunde vi stanna och bara äta så fick hon tid att tänka och lugna sig.
Det var väldigt skönt för mig som tyckte promenaderna blev mentalt påfrestande med en häst som alltid var en sekund från att överreagera. Att tugga och fokusera på höpåsen gav ett väldigt lugn för hästen, förutom på blåsiga dagar för då hjälpte inget... :grin:

Fick en hel del kommentarer och påpekanden om bortskämd häst, men för mig som höll på att gå under p.g.a. oro och dåligt mående var det guld värt!
 
Annat tips är att gå med hästen med lösa inspänningstyglar. Det har jag gjort i perioder som inte varit så illa att vi behövt plegga men lite för galna för att gå helt som vanligt.

Också viktigt att ge hästen en uppgift, tex kring vilken position den ska ha och att den ska följa ens tempo. Det gör min häst mycket lugnare, då har hon något att komcentrera sig på.
 
Jag fick plegga min varje dag i sex veckor för att kunna promenera och sedan börja rida efter en operation. Ca 550 kg häst och hon skulle ha 2,5, så vi började där och minskade allt eftersom tills vi hittade en dos som var tillräcklig. Ganska länge räckte 1,25. Mot slutet fick vi höja till ca 1,75-2. Varierade lite från dag till dag hur mycket vi gav beroende på hur hon verkade. Utan pleg kom vi inte ens till ridhuset (hela 50 meter dörr till dörr🙄) för hästen flög bara runt på bakbenen…
 
Ett tips som inte gäller pleg, utan promenader med explosiv häst, är att ha med en höpåse på promenaderna. Då min häst är matglad var det är väldigt enkelt sätt att få lugnare promenader, och märkte jag att hon såg något konstigt kunde vi stanna och bara äta så fick hon tid att tänka och lugna sig.
Det var väldigt skönt för mig som tyckte promenaderna blev mentalt påfrestande med en häst som alltid var en sekund från att överreagera. Att tugga och fokusera på höpåsen gav ett väldigt lugn för hästen, förutom på blåsiga dagar för då hjälpte inget... :grin:

Mat fungerar absolut bra på henne, hon skulle gladeligen äta sig igenom en hel promenad. I somras var hon med på en uteritt på ridskolan och en av hästarna trampade i ett bålgetingbo. Hon var då den enda som inte fick fnatt när två hästar började snurra runt som galningar för att sen skena iväg, för hon hade hittat en gräsplätt...

Problemet är snarare att hon verkligen går från 0 till 100 på en halv sekund, så man hinner sällan ingripa med mat. Utomhus är det lite lättare att förutsäga om man ser nåt som man tror ska trigga henne, men vattendropparna från ridhustaket var det värre med. ;)
 
Också viktigt att ge hästen en uppgift, tex kring vilken position den ska ha och att den ska följa ens tempo. Det gör min häst mycket lugnare, då har hon något att komcentrera sig på.

Köpte precis Equibodybalance-appen och några av de övningarna verkar som de skulle kunna passa bra in i detta. Så är det ju absolut när man rider henne, ju mer hon är i arbete, ju mindre reaktioner.
 
Enligt min erfarenhet så handlar det väl om hur det brukar reagera på lugnande som är avgörande. Och att hästen är lugn när det intas för att de ska bli bra.
Haft en som vi fick plega vid skoning. Vi fick täcka över alla fönster och stänga dörrarna medan de verkade för att hon inte skulle slå över åt andra hållet efter hon hade fått de.
 
Köpte precis Equibodybalance-appen och några av de övningarna verkar som de skulle kunna passa bra in i detta. Så är det ju absolut när man rider henne, ju mer hon är i arbete, ju mindre reaktioner.
Jag brukar inte göra något krångligt. Bara vara noga med att hon ska stanna om jag stannar (direkt), ska sakta ner om jag saktar ner osv. Går, stannar, går, stannar osv. Backar henne några steg om hon blir uppspelt, går, stannar osv.
 
Mat fungerar absolut bra på henne, hon skulle gladeligen äta sig igenom en hel promenad. I somras var hon med på en uteritt på ridskolan och en av hästarna trampade i ett bålgetingbo. Hon var då den enda som inte fick fnatt när två hästar började snurra runt som galningar för att sen skena iväg, för hon hade hittat en gräsplätt...

Problemet är snarare att hon verkligen går från 0 till 100 på en halv sekund, så man hinner sällan ingripa med mat. Utomhus är det lite lättare att förutsäga om man ser nåt som man tror ska trigga henne, men vattendropparna från ridhustaket var det värre med. ;)
Ja, samma med min, hon gick alltså med huvudet i höpåsen hela tiden så det inte fanns samma "möjlighet" att reagera, då hon inte uppfattade lika mycket när hon hade huvudet i påsen och åt. :D Men med ljuden och dylikt tror jag plegecil också kommer hjälpa bra!
 
Jag fick plegga min varje dag i sex veckor för att kunna promenera och sedan börja rida efter en operation. Ca 550 kg häst och hon skulle ha 2,5, så vi började där och minskade allt eftersom tills vi hittade en dos som var tillräcklig. Ganska länge räckte 1,25. Mot slutet fick vi höja till ca 1,75-2. Varierade lite från dag till dag hur mycket vi gav beroende på hur hon verkade. Utan pleg kom vi inte ens till ridhuset (hela 50 meter dörr till dörr🙄) för hästen flög bara runt på bakbenen…

Oj, kan man ge så länge? Trodde att det jag fick utskrivet var typ max, 10 mg av gel. Nu hoppas jag att det inte behövs hela igångsättningsperioden för oss, tror att när vi kan börja trava så kan det räcka långt. Hon är cool mellan explosionerna och lugnar sig fort efteråt, men just de sekunderna är ju inte så kul.

Enligt min erfarenhet så handlar det väl om hur det brukar reagera på lugnande som är avgörande. Och att hästen är lugn när det intas för att de ska bli bra.
Haft en som vi fick plega vid skoning. Vi fick täcka över alla fönster och stänga dörrarna medan de verkade för att hon inte skulle slå över åt andra hållet efter hon hade fått de.

Hon brukar reagera bra på injektion, men blir första gången med gel. I stallet är hon alltid lugn.
 
Ja, samma med min, hon gick alltså med huvudet i höpåsen hela tiden så det inte fanns samma "möjlighet" att reagera, då hon inte uppfattade lika mycket när hon hade huvudet i påsen och åt. :D Men med ljuden och dylikt tror jag plegecil också kommer hjälpa bra!

Jag hade fått ha en jättestor höpåse! Min är som en shetlandsponny på 153 cm och 480 kg när det gäller mat. Äter precis allt med stor aptit och stor fart.
 
Oj, kan man ge så länge? Trodde att det jag fick utskrivet var typ max, 10 mg av gel.
Min häst gick i fålla i 6 månader och fyra av dessa fick jag plegecil till, fick nytt recept varje återbesök.

Var dock inte varje dag jag gav henne, det berodde på henne sinnestillstånd och om det var en lugnt kring stallet.
 
Oj, kan man ge så länge? Trodde att det jag fick utskrivet var typ max, 10 mg av gel. Nu hoppas jag att det inte behövs hela igångsättningsperioden för oss, tror att när vi kan börja trava så kan det räcka långt. Hon är cool mellan explosionerna och lugnar sig fort efteråt, men just de sekunderna är ju inte så kul.



Hon brukar reagera bra på injektion, men blir första gången med gel. I stallet är hon alltid lugn.
Jag har också gett pleg dagligen i många månader i följd, under flera perioder. Veterinären har skrivit ut ganska många uttag och så har jag bara ringt när jag behövt nytt recept.
 
Jag har också gett pleg dagligen i många månader i följd, under flera perioder. Veterinären har skrivit ut ganska många uttag och så har jag bara ringt när jag behövt nytt recept.

Skönt att veta i fall det behövs, så jag verkligen får till bra ridning och tömkörning under januari och februari. Nu ska hon ju få gå ut i större hage igen och med nuvarande mildväder bör den inte vara knölig.
 
Oj, kan man ge så länge? Trodde att det jag fick utskrivet var typ max, 10 mg av gel. Nu hoppas jag att det inte behövs hela igångsättningsperioden för oss, tror att när vi kan börja trava så kan det räcka långt. Hon är cool mellan explosionerna och lugnar sig fort efteråt, men just de sekunderna är ju inte så kul.



Hon brukar reagera bra på injektion, men blir första gången med gel. I stallet är hon alltid lugn.
Inga problem att ge så länge, 10 ml är en spruta och vi ringde bara när vi behövde mer, fick oftast recept på 2-3 sprutor åt gången har jag för mig. Kunde sluta när hon hade fått börja trava och komma ut i riktig hage, innan dess var det ett självmordsuppdrag att motionera hästen utan😅
 

Liknande trådar

Hundhälsa V är en kastrerad risenschanuzerhane. Jag har haft honom sen han var 6 månader. Han har alltid varit en energisk hund och ganska "hård i...
Svar
19
· Visningar
4 150
Övr. Hund (... Varför så fattiga kategorier här? Hälsa, avel, bilder - inte en enda om typ träning? :cautious:) Nåväl, såhär ligger det till: jag...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
6 511
Senast: Monstermom
·
Dressyr Lite bakgrundsinfo: Hästen har tränats och tävlats på kandar (självklart riden mycket på vanligt tränsbett också) under ca ett års...
Svar
7
· Visningar
1 962
Senast: maria_b
·
Hundhälsa När Wahidah var 9 månader gammal fick hon en sträckning i ett bakben. En sträckning som efter mycket om och men verkade ha blivit bra...
2 3
Svar
54
· Visningar
10 492
Senast: squarepants
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Byta jobb. Men vad göra?
  • Vad gör vi? Del CXCIV
  • Vabruari

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp