Dött föl i magen?

No1

Trådstartare
Mitt halvblodsstos mage slutade växa för ungefär 2-3 veckor sedan och nu är det bara tre veckor kvar till slutdatum.

Hennes mage är relativt liten...den buktar inte ut på sidorna utan är som ett större "häng" mitt på buken.
Hon är trött och har börjat fylla juvren.
Några rörelser kan ej kännas.

Kan det vara så att fölet är dött?
Kan ston ha relativt liten mage ändå?

Tycker de flesta ston jag sett som har kort tid kvar har riktiga monstermagar...



Hur går jag tillväga nu?
 
Sv: Dött föl i magen?

Om jag vore du skulle jag ringa vet snarast möjligt för en undersökning. Märren kan ju bli dödsjuk om förlet är dött därinne.
Lycka till
 
Sv: Dött föl i magen?

Om fölet är dött så kommer det ut, mamma blir sjuk då. Så sa de i alla fall till mig.

Alla har inte stora magar. Min hade ingen speciellt stor mage och många trodde att hon kastat.

Jag varken kände eller såg några direkta fosterrörelsen sista veckorna. Någon påstod att när fölet har vänt sig och ligger i rätt läge så har den inte utrymme att röra sig som förut. Min fölis var en riktig vilding i magenhela vintern.

Jag valde att göra en undersökning, men mitt sto hade oxå gått fem veckor över tiden då. Min veterinär sa att så länge stoet mår bra och är pigg så behöver man inte oroa sig....
 
Sv: Dött föl i magen?

Jag håller med Hera.
Mit sto är dräktigt på 326 dgr idag.
Hennes mage är inte särskilt stor. Men det är hennes första föl. I vintras såg jag jättemycket rörelser men nu ser jag inga.
Var och tittade på kompisens sto som är inseminerat 5 dgr före min och den hade en jätte, jättemage. Om man jämför de två kan man knappt tro att min är dräktig.

Å andra sidan har jag två gravida tjejer här på jobbet. Den ena ska ha tredje barnet och den andra ska ha första. De ska ha med 2 veckors mellanrum. Om man jämför deras magar så kan man tro att hon som ska ha tredje barnet får minst trillingar.
Så att jämföra magens storlek går inte.
Det är nog som Hera säger. Magens storlek och fostrets rörelser beror lite på hur fostret ligger.
Så ta det du lugnt. Så länge stoet mår bra är nog allt bra.
 
Sv: Dött föl i magen?

Ser inte att mina stons magar växer.....ändrar form däremot brukar de göra titt som tätt men då jag inte mäter derars omfång med måttband så är det svårt att säja om de har växt från en vecka till en annan. På 4 av 6 ston ser man inga fösterrörelser mest tarmrörelser. Mår stoet bra och inte gått över tiden så skulle jag inte oroa mig. Det stoet som ska ha sitt första föl har knappt någon mage alls och hon är beräknad till nästa vecka. Stoet som ska ha sitt 8e föl ser ut som om hon svalt en luftballong :eek:
 
Sv: Dött föl i magen?

Det är väldigt olika hur stora magar stona får, precis som det är med gravida kvinnor... ;)
Mitt fullblodssto ska föla om en månad ungefär och för en månad sen var jag YTTERST tveksam till om hon var dräktig över huvud taget... (kollad på 20 dygn ungefär, men inte sedan) Hon är fortfarande relativt slank.
Halvblodsstoet ska föla vid midsommar och där skulle jag nästan misstänka att det är MINST två i magen... (hon blir tydligen lika enorm som sin matte när hon är gravid.. :p)

Och vad gäller fosterrörelser så har jag inte en enda gång (på 15 fölningar) sett eller känt några fosterrörelser på mina egna ston. (bara på en kompis ponnysto, som såg ut som "hela havet stormar"...)
 
Sv: Dött föl i magen?

Vad skönt att läsa!

Rörelser kände jag ordentligt i Januari och därefter har det varit mer sällan.
Det är hennes första föl. Hon är absolut inte sjuk eller hängig snarare oförskämt fräsch och pigg i övrigt men hon har "ändrat hastighet".

Juver och Mage har hon ju men ingen monstermage....
..låter som att jag kanske inte behöver oroa mig då?!
 
Sv: Dött föl i magen?

Vårt sto bakifrån 4 timmar innan nedkomst förra året.

Runda bakifrån

Jag har inte fler bilder liggande ute på henne men har från sidan också.

Årets dräktiga sto var stor i förhållande till sina spindelben men jag upplever inte att de växer så mycket de sista veckorna.

Det finns ju mer plats för fölis att sprattla när den inte är så stor så de kanske inte blir lika märkbart på slutet?

/// ghost
 
Sv: Dött föl i magen?

Mitt arabsto hade ingen monstermage igår:

Bika332dygn.jpg



I morse fölade hon! I sin lilla mage har hon lyckats gömma den här rejäle killen! :) :

Bonneville2.jpg
 
Sv: Dött föl i magen?

:eek: :p ;)
Ånej! Försök inte lura oss inte, inte har den mamman haft föl i sin mage, trodde du vi skulle gå på den lätta. Fölis kom ju givetvis med storken. Det förstår ju vem som helst... :angel:
 
Sv: Dött föl i magen?

Mitt sto var int eheller så jättestor. Eller jag tyckte hon var stor i jämförelse med normalt. Men om jag jämförde med alla andra högdräktiga så var hon liten, ungefär som Jets sto.
Och ändå gick hon över till dag 346 innan hon fölade...
 
Sv: Dött föl i magen?

Ja, visst! Jag bara skojade! Naturligtvis kom han med storken!! :D
 
Det enda sto jag haft tog jag två föl efter. En månad innan det andra föddes så kom hovis och skodde av henne. Han påstod tvärsäkert att hon inte var dräktig, han hade ju sett hemskt många ston...t Att i den lilla magen skulle det inte få plats något större än en kanin! Men jag kände henne väl och jag kom ihåg hur hon såg ut innan hon fick det förra. Tre veckor över tiden så kom Skjöldur, en frisk o alldeles normalstor hingstunge. Hästar går dräktiga olika länge. Jag har hört om de är betäckta tidigt på året så går det ofta längre än om det är betäckta på sommaren.
 

Liknande trådar

Småbarn Vi har sökt vård både på jourcentral, akuten och kommer sannolikt behöva söka oss till VC nästa vecka om symtomen inte släpper - men är...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 199
Senast: Blyger
·
Hästvård Min ena häst (shettissto, 1 år) har den senaste tiden ofta haft lös avföring. Första gången jag lade märke till det var det ganska kort...
Svar
11
· Visningar
1 508
Senast: CaisaCax
·
Hundhälsa Hej! TLDR: Är det någon som har erfarenheter av bakbensvaghet som bieffekt av en medicin? Hur lång tid tog det att lösa sig, om det...
Svar
2
· Visningar
1 590
Senast: Icfafn
·
Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
9 837

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden IV
  • Kaninskrik
  • Senast tagna bilden XV

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp