Dottermärken, för- och nackdelar?

phie

Trådstartare
Flera kända utrustningsföretag har dottermärken, eller "billighetsmärken" som alternativ till deras mer exklusiva ordinarie utbud. Amerigo har som bekant Dominus, Stübben har CTD och så vidare.

Jag funderar på att köpa in ett CTD-träns till min häst, men är de något att ha eller är det bäst att satsa på ett Stübben direkt? Kanske någon har åsikter om diverse dottermärken, kanske rekommendationer eller varningar?

Sv: Dottermärken, för- och nackdelar?

Mitt ctd träns är jättefint tyvärr inte använt ännu.
Köpte det för att ha som tävlingsträns så har jag köpt en sadel med 'fel' färg :o
Har även en hel del stübben och det verkar likvärdigt i kvalité än så länge :laugh:

Det låter ju lovande :D Hur är det tränset storleksmässigt?

Skulle säga att det motsvarar stübben min häst köpte jag x-full till. Hade antagligen varit bättre då det är väldigt reglerbart. Har stübbenträns i full och x-full varav jag använder full till honom. :D

Amerigos tillverkare gör inte Dominus. De har inte med varann att göra mer än att de har sammaåterförsäljare, Ridin, i Sverige.:)

Jag trodde att Dominus var Amerigos billighetsmärke! Många hävdar det bland sadelförsäljare och begagnatsajter :confused: De har ju samma upphovsman (Peter Menet), väl? Man lär sig nåt nytt varje dag, onekligen!

Nej, det är felaktigt men vanligt att folk tror det. Det är inte Menet som gjort Dominus. Om du pratar medde på Ridin så berättar de det. Jag har själv trott detsamma innan jag köpte min Amerigo av dem.
Jag fick Dominus utprovad av en annan sadelprovare innan. Han sa att det var Amerigos budget-variant. Men så är det inte. Och sadeln passade inte heller eg. ;)

Okej, vad bra att man fått det förklarat! Skumt att många har fått det för sig att Menet designade Dominus innan han började med Amerigo... Vem är upphovsman till Dominus, månne?

Oh, det vet jag inte. Sadeln görs i Argentina om jag inte minns fel. Så mycket mer kommer jag inte ihåg dessvärre.

Liknande trådar

Övr. Hund Hej, Ytterliggare ännu en vilken ras tråd men tänkte kika med experterna ;) Jag har gått ganske länge nu i hundtankar och funderar på... 2 3
Svar
57
· Visningar
6 088
Senast: Praefatio
·
Hästvård Varning för långt inlägg, det råkade bli en del. Idag kom hästen in med tre skor och en rejäl bit hov mindre igen, ena fram är det som... 5 6 7
Svar
134
· Visningar
29 616
Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela... 2 3
Svar
57
· Visningar
12 003
Skola & Jobb Snart färdig lärare, tjohoo vad alla drar i en! Jag har fått fem jobberbjudanden och det är ju helt fantastiskt... MEN det känns... 2
Svar
24
· Visningar
3 655
Senast: Cilva
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka