Trasig hov

Saken är den att jag inte vill lägga in en bild. Då det garanterat blir ren pajkastning. Du har dock höjt den här sidan till skyarna över ju exempel på fina hovar så det kan inte vara så svårt att lägga in en sådan.
Fast nu tycker jag faktiskt det är att ta i lite här. Att ge eksempel på "jag tycker detta visar bra hover överlag" är väl inte att höja någon till skyarna? :confused: inte enligt mig iaf. Är inte så jag läser inläggen öht.

Man måste ju träna sitt öga med "bra hovar" vs. "fel hovar" för att lära sig vad som är rätt eller fel, därav en intressant diskussion att ha, särskilt på ett forum om hästar i en tråd angående just detta: dåliga hovar.

Om man nu inte gillar högra trakt, så tycker jag definitivt det är relevant att då visa "detta tycker jag är en bra hov", annars känns det ju lätt att kunna säga "jag tycker xö är bajs och inte bra hovar" om man då inte kan visa ett exempel på bra- då blir det ju svårt och då undrar jag tex. okej, varför är dessa hovar så dåliga då? Det är väl ändå okej att inte hålla med varandra eller? Bara för jag kanske tycker annorlunda, betyder det ju inte att jag tex. inte gärna lyssnar på input från andra :) det gör jag i alla fall gärna om jag ser bra exempel med tillhörande förklaring- då tycker jag bara det är intressant att läsa.

Eller att det skulle leta till bajskastning ser jag inte heller, så länge det hålls i god ton.
 
Fast nu tycker jag faktiskt det är att ta i lite här. Att ge eksempel på "jag tycker detta visar bra hover överlag" är väl inte att höja någon till skyarna? :confused: inte enligt mig iaf. Är inte så jag läser inläggen öht.

Man måste ju träna sitt öga med "bra hovar" vs. "fel hovar" för att lära sig vad som är rätt eller fel, därav en intressant diskussion att ha, särskilt på ett forum om hästar i en tråd angående just detta: dåliga hovar.

Om man nu inte gillar högra trakt, så tycker jag definitivt det är relevant att då visa "detta tycker jag är en bra hov", annars känns det ju lätt att kunna säga "jag tycker xö är bajs och inte bra hovar" om man då inte kan visa ett exempel på bra- då blir det ju svårt och då undrar jag tex. okej, varför är dessa hovar så dåliga då? Det är väl ändå okej att inte hålla med varandra eller? Bara för jag kanske tycker annorlunda, betyder det ju inte att jag tex. inte gärna lyssnar på input från andra :) det gör jag i alla fall gärna om jag ser bra exempel med tillhörande förklaring- då tycker jag bara det är intressant att läsa.

Eller att det skulle leta till bajskastning ser jag inte heller, så länge det hålls i god ton.
Jag vet ju inte om jag gillar hög trakt som den på exempelbilden eftersom det inte går att avgöra hur hög den är. På bilden ser den ju ut att vara som en byggkloss och då är den för hög men bilden är tagen snett framifrån vilket gör att det är svårt att se hur hög den är.
En hov ska vara i balans och se ut som en hov och i det ingår att hästen ska ha en trakt men den får ju inte vara för hög för det. Ser en för hög trakt som lika illa som en för låg.
Det är inte jag som talat om att just den här sidan är så bra att lära sig utseende på friska hovar från. Varför är det då så svårt att visa bildexempel på friska hovar därifrån där man faktiskt ser hur hoven ser ut?
 
Tack för ett så utförligt svar!
Vad menar du med flexibel sula? Räknas cavalloboots in till det? Det är en sådan hon går med nu. Vad kan man ha för inlägg?
Intressant att du nämner rörelsemönstret också, för det har jag också reagerat på med henne. Hon går som du beskriver, tån tydligt först och är nu ganska kort i steget (främst skritten). Jag har tänkt att det är pga skadorna men det känns mer rimligt att det är mycket pga hovarna. Visa bifogad fil 92391
Här har jag ritat lite, det gröna är där trakten växer ut och det röda där den var igår, platt under hoven. Gissar att det är understrukna trakter?
Med flexibel sula tänker jag sula som kan röra sig med hoven och som då hjälper till att få tillbaka rörelse i de delar som har försvagats. Det kan räcka med att lägga sulor som bidrar med stimuli i hårda boots som cavallo, jag brukar använda sole mates, ullsulor eller liknande, sand fungerar också men har man hålväggar eller hål från sömhål så är sand inte att föredra :)

Hoven har understuckna trakter ja, men det är också bara ett symptom på caudal failiure.
 
Jag tycker man ser många fina hovar därifrån med, men det betyder ju inte heller att jag då tycker den personen ifråga är bäst eller mest kunnig inom området.
Det verkar väl också lite som man då är en "förespråkare" för personen om man sitter och lägger in bild på bild från sidan eller? för personligen har jag inte lust att sättas i någon båt som "si eller så", men jag tar vad jag tycker är bra och skiter i resten. men ett exempel till som jag tycker har fått en bra utveckling, på "kortare" tid:

285582398_10217910346869381_5597495050266178370_n.jpg


285325477_10217910347069386_244286079906453431_n.jpg
 
Men hur ser du att den hoven är sund då den är tagen ur en usel vinkel från fel håll? Du säger ju att sidan är så bra så det måste ju finnas korrekt fotade bilder på sunda hovar där. Kan du inte snälla lägga in en sådan?
Saken är den att jag inte vill lägga in en bild. Då det garanterat blir ren pajkastning. Du har dock höjt den här sidan till skyarna över ju exempel på fina hovar så det kan inte vara så svårt att lägga in en sådan.
(Och orsaken till att jag inte vill lägga in bilder är att min ena häst har hovar som måste "specialverkas" pga ett antal orsaker och ser man inte helheten och känner hästen så kan man garanterat racka ner totalt på dem. Jag vägrar att leta bilder på nätet som inte är "offentliga" då jag vägrar att delta i att smutskasta okända människor som inte valt att publicera bilder och deras omhändertagande av sina hästar.)
Eftersom du verkar oförmögen att förstå så avstår jag från att svara dig vidare. Du beter dig som en förhörsledare där du anser att du har alla svaren. Det är inte en diskussion för mig och ger faktiskt inte ett skit!
 
Jag föredrar detta perspektivet nedan framför sidobilder (som är skitsvåra att ta tycker jag). Eftersom det mest relevanta är hur välutvecklade strukturerna hästen har i den bakre delen av hoven så borde ju fokuset ligga där. Och hur hästen i fråga rör sig. Inte att hoven ser picture perfect ut från sidan (även om det såklart också är skitintressant!). Även sulvyn är väldigt intressant att se hur ballarna är utfyllda eller inte framförallt tycker jag.

Länk till jämförelsebild inklusive från sidan:
https://www.instagram.com/p/CeSdHcLrQCo/?igshid=YmMyMTA2M2Y=
 
Jag föredrar detta perspektivet nedan framför sidobilder (som är skitsvåra att ta tycker jag). Eftersom det mest relevanta är hur välutvecklade strukturerna hästen har i den bakre delen av hoven så borde ju fokuset ligga där. Och hur hästen i fråga rör sig. Inte att hoven ser picture perfect ut från sidan (även om det såklart också är skitintressant!). Även sulvyn är väldigt intressant att se hur ballarna är utfyllda eller inte framförallt tycker jag.

Länk till jämförelsebild inklusive från sidan:
https://www.instagram.com/p/CeSdHcLrQCo/?igshid=YmMyMTA2M2Y=
Intressant! Vilken skillnad på hovarna, bra bilder.

Jag brukar försöka kika som första bedömning på hur hornrören beter sig, är dom tryckta framåt i trakten så tyder det på (tycker jag) att det är lite för hög belastning och att trakten är på väg att bli understucken.
Även kronranden om den är uppskjuten tycker jag oxå tyder på någon form av felbelastning, kan ju dock även vara gammal skada som orsakar.

Min häst har tex en gammal skada i kronranden och det växer alltid ner som lodrät valk eller hur man ska förklara och han blir då alltid rakare på insidan och gärna uppskjuten i kronranden på det stället.

Jag tycker även det är väldigt intressant hur hovarna förändras efter status på hästen. Tex min klantade sig och lyckades (förmodligen) rulla på en sten i hagen så fick en fraktur strax under höftbensknölen. Innan hade han väldigt skålade och fina bakfötter. Någon vecka efter skadan så upptäckte jag att all skålning var borta och helt plötsligt var han plattfotad.:confused:Han blev även lite lång i tåna dels pga jag inte vågade raspa när skadan var färsk och dels för att han sannolikt belastade foten annorlunda pga skadan. Ville ju inte raspa iom att han var så smärtpåverkad så ville inte att han skulle stå och balansera på tre ben. Nu börjar han bli bättre och nu börjar även skålningen komma tillbaka.
 
Intressant! Vilken skillnad på hovarna, bra bilder.

Jag brukar försöka kika som första bedömning på hur hornrören beter sig, är dom tryckta framåt i trakten så tyder det på (tycker jag) att det är lite för hög belastning och att trakten är på väg att bli understucken.
Även kronranden om den är uppskjuten tycker jag oxå tyder på någon form av felbelastning, kan ju dock även vara gammal skada som orsakar.

Min häst har tex en gammal skada i kronranden och det växer alltid ner som lodrät valk eller hur man ska förklara och han blir då alltid rakare på insidan och gärna uppskjuten i kronranden på det stället.

Jag tycker även det är väldigt intressant hur hovarna förändras efter status på hästen. Tex min klantade sig och lyckades (förmodligen) rulla på en sten i hagen så fick en fraktur strax under höftbensknölen. Innan hade han väldigt skålade och fina bakfötter. Någon vecka efter skadan så upptäckte jag att all skålning var borta och helt plötsligt var han plattfotad.:confused:Han blev även lite lång i tåna dels pga jag inte vågade raspa när skadan var färsk och dels för att han sannolikt belastade foten annorlunda pga skadan. Ville ju inte raspa iom att han var så smärtpåverkad så ville inte att han skulle stå och balansera på tre ben. Nu börjar han bli bättre och nu börjar även skålningen komma tillbaka.


En del av den möjligheten av information från hovarna om hur hela hästen mår och rör sig tas ju bort genom att vi frekvent verkar och skor hovarna. Det tycker jag belyses rätt sällan när hovar väljer att skos. Hovar anpassar ju sig direkt till belastningen, det enda som är "hårt" är ju skelettet.
 
Och här en precis ny post om trakthöjd: https://www.facebook.com/1058078750...moboNteexsD63K8b6K54EH8aamvrEyXUbql/?sfnsn=mo

Ska bli intressant att läsa kommentarerna! Gillar PES och The Equine Documentalists Facebookposter skarpt. Främst skodda hovar men mycket fokus på enligt mig friskare hovar än man ofta ser.
Den bilden bakifrån tycker jag visar på en för hög trakt, iaf som skodd, då strålen inte alls når ner. Men intressant inlägg, tack för att du delar det! Uppskattar när det delas länkar eller tipsas om sidor med hovbilder av olika sorter :)
 
Och ja @super hornrören är ju ett superenkelt sätt för varenda ägare att få ett lite mer hum om hovhälsan. Jag är nyfiken på om parallella verkligen är "det bästa" eller inte? Vill minnas Yogi Sharp (The Equine Documentalist) har diskuterat kring det, att det nog fanns lite bevis som tydde på en större skillnad än 5 grader i vinkeln på tåvägg resp traktvägg (sett rakt från sidan alltså) tydde på början till problem som kollaps i den bakre delen av hoven och understuckna trakter. Han försöker ju relatera hovar och vinklar i dem och hästens hållning bland annat till studie på hältor. Gillar verkligen den vetenskapliga approachen.
 
Den bilden bakifrån tycker jag visar på en för hög trakt, iaf som skodd, då strålen inte alls når ner. Men intressant inlägg, tack för att du delar det! Uppskattar när det delas länkar eller tipsas om sidor med hovbilder av olika sorter :)

Vill minnas (sedan tidigare post) att den hoven du refererar till är samma som bild ett. Tycker du trakten fortfarande är för hög då?

Jag tycker det belyser den enorma nackdelen att sko med öppna skor. Strålen når perfekt ner till marken om hoven skulle varit barfota. Skon förstör den dynamiken helt på hårt underlag. Om jag minns rätt har hästen också skotts med Poupardsulan tidigare men pga lera (vinter nu i Australien där PES verkar) så skoddes den med öppna skor för att hålla rent bättre och då belastas ju ändå större del av undersidan av hoven just pga mjukt underlag så behovet av strålstöd minskar även om strålen ju hänger i luften på hårt underlag.
 
Ett till lästips är en barfotaverkare i UK som har massa fullblod utan "fullblodshovar" som fungerar bra barfota, finns både på Facebook och Instagram och har nog också en Patreon om man vill lära sig ännu mer.

"Fullblodshov": https://www.instagram.com/p/CZjIz8QIp0T/?igshid=YmMyMTA2M2Y=

BLite om trånga trakter/trakthöjd: https://www.instagram.com/p/CbCZh0LoTKB/?igshid=YmMyMTA2M2Y=

Som diskuterats tidigare i tråden så behöver man verkligen öva på att förstå vad det är man ser. Lyckligtvis börjar det också komma fler och fler möjligheter att både studera online men även irl i Sverige. Jag borde faktiskt sova nu pga ska upp på kurs om några timmar med en norsk veterinär och barfotaverkare som har klinik i Norge som kommer hit till Halland som en del i en utbildningstermin. Så inga mer inlägg här nu för mig 😅
 
Vill minnas (sedan tidigare post) att den hoven du refererar till är samma som bild ett. Tycker du trakten fortfarande är för hög då?

Jag tycker det belyser den enorma nackdelen att sko med öppna skor. Strålen når perfekt ner till marken om hoven skulle varit barfota. Skon förstör den dynamiken helt på hårt underlag. Om jag minns rätt har hästen också skotts med Poupardsulan tidigare men pga lera (vinter nu i Australien där PES verkar) så skoddes den med öppna skor för att hålla rent bättre och då belastas ju ändå större del av undersidan av hoven just pga mjukt underlag så behovet av strålstöd minskar även om strålen ju hänger i luften på hårt underlag.
Mycket bra posts och poäng. Jag upplever ju tyvärr att folk skor sina hästar med open-heel shoes och är fullständigt okritiska till vad det faktiskt gör vid hov/häst och många svenska hovslagare verkar inte alls med på förändringar, utan "så har vi alltid gjort". Varenda häst i stallet har strålen hängande över marken i sina skor. Nu fungerar ju hästarna och är inte halta, eller har problem- flera tävlas och är i bra form, så då förstår jag som ägare att man inte tänker det är problem. Tror inte ens många hovslagare har såna skor som jag ser Equine Podiatary & Documentalist skor med, men det som erbjudas är den vanliga järnsko.
Många verkar också tycka det är för mycket jobb med barfota, visst är det så, jag står ju och kladdar med diverse redhorse produkter, sprayar/rensar och fixar på regular basis, men om min häst mår bra så är det viktigare för mig. Jag har iaf hört mycket argument mot barfota senaste tiden från flera olika håll, hade tyckt det vore jätte roligt om flera va öppna inför det, om det funkar för hästarna.

Tex har vi ju haft lite olika ihop släpp senaste tiden, pga. nya i stallet och då minimerar man skaderiskerna rejält om hästarna tex vore barfota, vilket även va med i någon studie- att om hästarna är barfota så dom skadorna som fanns vid spark, inte ledde till några allvarliga skador (fraktur etc), medans med skor så va det en helt annan femma.
 
Vill minnas (sedan tidigare post) att den hoven du refererar till är samma som bild ett. Tycker du trakten fortfarande är för hög då?

Jag tycker det belyser den enorma nackdelen att sko med öppna skor. Strålen når perfekt ner till marken om hoven skulle varit barfota. Skon förstör den dynamiken helt på hårt underlag. Om jag minns rätt har hästen också skotts med Poupardsulan tidigare men pga lera (vinter nu i Australien där PES verkar) så skoddes den med öppna skor för att hålla rent bättre och då belastas ju ändå större del av undersidan av hoven just pga mjukt underlag så behovet av strålstöd minskar även om strålen ju hänger i luften på hårt underlag.
Jag tycker att trakten är för hög (eller något är iaf fel) med skor, utan hade jag nog inte haft något emot hoven.
 
Eftersom du verkar oförmögen att förstå så avstår jag från att svara dig vidare. Du beter dig som en förhörsledare där du anser att du har alla svaren. Det är inte en diskussion för mig och ger faktiskt inte ett skit!
Var det nödvändigt att vara oförskämd? Jag har ställt en fråga och får utifrån din respons, tyvärr, konstatera att det inte finns några vettiga bilder på sidan som du hänvisar till. Sorgligt för jag var uppriktigt intresserad av att få se sådana om inte annat i utbildningssyfte men men
 
Var det nödvändigt att vara oförskämd? Jag har ställt en fråga och får utifrån din respons, tyvärr, konstatera att det inte finns några vettiga bilder på sidan som du hänvisar till. Sorgligt för jag var uppriktigt intresserad av att få se sådana om inte annat i utbildningssyfte men men
Jag orkar inte med massa ältande av en enda bild så tjat om det svarar jag inte mer på!

Men det är väl bara att gå in på sidan själv på Facebook, Apex success stories. Finns massor med bilder att titta på. Alla tycker jag inte är jätte bra men många är riktigt bra rehabiliterade.
 
Ett till lästips är en barfotaverkare i UK som har massa fullblod utan "fullblodshovar" som fungerar bra barfota, finns både på Facebook och Instagram och har nog också en Patreon om man vill lära sig ännu mer.

"Fullblodshov": https://www.instagram.com/p/CZjIz8QIp0T/?igshid=YmMyMTA2M2Y=

BLite om trånga trakter/trakthöjd: https://www.instagram.com/p/CbCZh0LoTKB/?igshid=YmMyMTA2M2Y=

Som diskuterats tidigare i tråden så behöver man verkligen öva på att förstå vad det är man ser. Lyckligtvis börjar det också komma fler och fler möjligheter att både studera online men även irl i Sverige. Jag borde faktiskt sova nu pga ska upp på kurs om några timmar med en norsk veterinär och barfotaverkare som har klinik i Norge som kommer hit till Halland som en del i en utbildningstermin. Så inga mer inlägg här nu för mig 😅
Dreggelfaktor på den, tack för bra insta-tips 💖
 
Jag orkar inte med massa ältande av en enda bild så tjat om det svarar jag inte mer på!

Men det är väl bara att gå in på sidan själv på Facebook, Apex success stories. Finns massor med bilder att titta på. Alla tycker jag inte är jätte bra men många är riktigt bra rehabiliterade.
Fast Lana ljuger och hittar på. Snor bilder, snedfotar, hävdar att hon har både kunder och clinics som inte hänt.

Tror det finns en grupp som heter Apex Beware.
 
Fast Lana ljuger och hittar på. Snor bilder, snedfotar, hävdar att hon har både kunder och clinics som inte hänt.

Tror det finns en grupp som heter Apex Beware.
Jag har redan fattat att du inte gillar Apex men nu efterfrågade Shaggy bilder därifrån..
Tipsa om bra sidor du gillar istället för att gnälla om andras förslag massor med gånger.. Det är fullt möjligt att det du säger om Lana är sant men jag bryr mig faktiskt inte, jag kikar på bilderna och tycker dom många gånger visar fina hovar, That's it! Orkar inte massa drama eller lägerbildningar!
 

Liknande trådar

Hästvård Försöker orientera mig i djungeln mellan barfota och "standardskodd" häst eftersom min häst inte riktigt fungerar inom något av de...
Svar
6
· Visningar
2 761
Hästvård Jag börjar bli helt uppgiven av dessa ständiga tappskor mina hästar skaffar sig. Vad tusan ska man göra? Min förra häst hade max 4...
3 4 5
Svar
90
· Visningar
12 764
Senast: Marvin
·
Hästvård Jag tog över ett 20-årigt arabsto i september med kraftigt misskötta hovar. Möjligen har hon även haft fång våren -17. Hennes fötter var...
2 3
Svar
44
· Visningar
11 892
Senast: ameo
·
Hästvård Först och främst, jag vet att jag som hästägare borde läsa på mer och bli mer insatt i hovslageri, och tro mig; Jag läser på allt jag...
2 3
Svar
41
· Visningar
5 789
Senast: mily
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp