Dpi, är det samma sak som pixels/inch?

• IT & mobiler
  • Trådstartare Trådstartare WhiskyP
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 6
  • Visningar Visningar 1 593
Nej, dpi är upplösningen på bilden, högre dpi ger bättre kvalité.

Nope. Inte riktigt. Dots/inch är punkter per tum och varierar på olika skärmar. Pixlar är i och för sig oftast likvärdiga i storlek som dots, men skiljer sig lite mindre mellan olika skärmtyper. Förkortas px.

Vi kan tillägga att det jag just nämnde gäller datorskärmar.

Ett foto, eller annat tryck, består av massor av punkter också (alltså inte pixlar). Där betyder högre tal (dpi) högre upplösning - dvs. skarpare bild.

En vanlig datorskärm har i regel en upplösning på runt 75 dpi. Visar du en bild med högre upplösning på skärmen, blir den större framför dina ögon.

OK, men jag ska lägga in en bild i ett dokument som ska vara 300 dpi. Det enda jag kan ändra (i Adobe photoshop) är väl pixels/inch. Vad ska jag göra? :confused:

Nu har inte jag Adobe, men det bör väl fungera lika som andra fotoprogram?

Då du scannar in bilden så väljer du 300 dpi, och sen efter alla ändringar i Adobe (storlek mm) så sparar du bilden med oförändrad kvalité (100%), då är den fortfarande 300 dpi. :)

Liknande trådar

IT & mobiler Nu för tiden kan man ju styra nästan allt med mobilen, hur mycket av elektronik och annat i hemmet styr ni med telefonen? Vi kan... 2
Svar
34
· Visningar
994
Senast: Mirre
·
IT & mobiler Ni som har bredband på bundet avtal hos Tele2, kolla eran mail!! Det har gått en propp i huvet på nån chef på Tele2 för de tänker höja... 2
Svar
25
· Visningar
1 032
Senast: Enya
·
IT & mobiler När man har haft 2 influensor på raken har man tillbringat en hel del tid i sängen. Jag har kommenterat en del youtubeklipp och fått...
Svar
1
· Visningar
321
Senast: Mia_R
·
IT & mobiler Hjälp mig att inte bli ruinerad av min mobil eller kanske egentligen mer av min operatör när jag reser utomlands imorgon :nailbiting...
Svar
10
· Visningar
561

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 31
  • Valp med diarré?
  • Valp 2025

Hästrelaterat

Tillbaka