Dra ut takfoten ut i vägen

Nebraska

Trådstartare
Jag bor efter en väldigt smal, slingrande byväg. En låg lada vars vägg ligger ca 40-50cm från vägkanten har fått taket utbytt. Byggfirman la ut takfoten 20cm till och satt dessutom upp en takränna som inte funnits förr. Risken att någon skulle köra i taket ökades betydligt, nu gick taket nästan jäms med vägkanten. Jag vet inte vart tomtgränsen går,
Man kom knappt förbi med bil om man hade släp. Tanken slog mig att ringa och kolla med kommunen om det var OK att dra ut takfoten ända ut i gatan. Men jag ville verkligen inte vara den som är besvärlig.
Nu har i alla fall olyckan skett och en traktor har kört i ladans tak med sitt släp. Jag är intresserad av vad som händer nu?
Låter försäkringsbolaget renovera som det såg ut innan?
Renoverar de så att olycksrisken minskas?
Eller är det otillåtet att dra ut takfoten så att ladans ägare åker på att dra in takfoten?
 
Jag är intresserad av vad som händer nu?
Låter försäkringsbolaget renovera som det såg ut innan?
Renoverar de så att olycksrisken minskas?
Eller är det otillåtet att dra ut takfoten så att ladans ägare åker på att dra in takfoten?

Inga svar på dina frågor men ja, det är intressant vad som händer nu. Det borde ju kunna uppstå en diskussion om hur långt traktorförarens försäkring sträcker sig och var fastighetsförsäkringen ska ta vid. Det kan också vara en fråga om var tomtgränsen befinner sig, för ibland flyttar sig vägar från den ursprungliga sträckningen och plötsligt går tomtgränsen mitt i vägen - det här hänt där jag bor vilket ätit upp ett antal kvadratmeter av min grannes mark.
 
Man behöver väl ha bygglov för sånt, framför allt om ombyggnationen riskerar att påverka trafiksäkerheten. Så det finns nog en stor risk att ägaren får återställa byggnaden, och till egen kostnad om inte byggfirman byggde helt på eget bevåg.

Men jag vet inte, jag bara spekulerar.
 
Det finns ju regler för hur mycket buskar och träd får sträcka sig ut i vägbanor så självklart borde det finnas regler för hus också kan man tycka
 
Jag vill ju naturligvis ta tillfället i akt och påverka så att taket dras in. Frågan är bara hur. Ska man kontakta kommunen eller försäkringsbolaget?
 
@Thaliaste

Behövs inget bygglov om det är en ekonomibyggnad på egen mark.

Är det en allmän väg?

Fast inte alltid väl? I vissa fall behövs ju bygglov och rivningslov , även när byggnaderna står på egen mark.
Och om man påverkar trafiksäkerheten med sin byggnad bör det rimligen krävas något typ av tillstånd (eller ja, nekande då ifall det blir risk att fordon kör in i byggnaden).

Är det allmän väg, skulle jag börja med att ringa till Trafikverket. De vet om inte annat om det är de eller kommunen du ska vända dig till.
 
Varför ska du ringa ang detta? Borde inte den som blivit drabbad nu, och/eller försäkringsbolaget se till att rätt instans blir uppmärksammad på problemet?
 
Ring Trafikverket! Be att få prata med den som är ansvarig för driftsfrågor där du bor.

Njae. I och med att det är en mindre väg så är det nog sannolikt en vägsamfällighet som äger vägen?
Så samfällighetens styrelse eller kommunen är nog rätt ställen
 
Njae. I och med att det är en mindre väg så är det nog sannolikt en vägsamfällighet som äger vägen?
Så samfällighetens styrelse eller kommunen är nog rätt ställen

Hoppas att TS ursäktar om jag spinner vidare lite grann...?
Om en vägsamfällighet sköter en väg, men det finns en liten vägsnutt som man inte sökt statliga bidrag för, vad händer då med den vägbiten? Kan "vem som helst" använda vägen som om det var deras egen mark (dvs parkera fordon på, lägga elkablar över)? I detta fall sa sig kommunen inte kunna göra någonting åt det, just eftersom man inte sökt statliga bidrag. Vem vänder man sig till i detta fall? Länsstyrelsen (och kommunen) var det INTE, och de hade ingen aning heller...
 
Hoppas att TS ursäktar om jag spinner vidare lite grann...?
Om en vägsamfällighet sköter en väg, men det finns en liten vägsnutt som man inte sökt statliga bidrag för, vad händer då med den vägbiten? Kan "vem som helst" använda vägen som om det var deras egen mark (dvs parkera fordon på, lägga elkablar över)? I detta fall sa sig kommunen inte kunna göra någonting åt det, just eftersom man inte sökt statliga bidrag. Vem vänder man sig till i detta fall? Länsstyrelsen (och kommunen) var det INTE, och de hade ingen aning heller...
Alltså.. nu är jag på tunn is..
Men -jag tror såhär. I och med att man inte sökt statsbidrag så kan ägaren -vägföreningen- göra vad man vill med vägen(=marken)
 
Alltså.. nu är jag på tunn is..
Men -jag tror såhär. I och med att man inte sökt statsbidrag så kan ägaren -vägföreningen- göra vad man vill med vägen(=marken)

Fast det är tveksamt om de som använder vägen ens betalar till vägsamfälligheten. Vägsnutten är kanske 10 meter lång. Den löper mitt emellan två tomter som ägs av samma person. På ena sidan finns boningshuset, och på den andra sidan ett garage. Vägbiten har har alltså blivit "ett" med tomterna, fast den egentligen inte tillhör fastighetsägaren...
 
Fast det är tveksamt om de som använder vägen ens betalar till vägsamfälligheten. Vägsnutten är kanske 10 meter lång. Den löper mitt emellan två tomter som ägs av samma person. På ena sidan finns boningshuset, och på den andra sidan ett garage. Vägbiten har har alltså blivit "ett" med tomterna, fast den egentligen inte tillhör fastighetsägaren...
Fast så är det med väldigt många samfälligheter.
Samfälligheter som bildades när storskiftet ägde rum och som sedan dess blivit bortglömda för att vägar och bebyggelse ändrat sig.

Vid min gård fanns en samfälld väg som väl ingen i byn visste att de ägde. Hos oss var det en åkerväg men vi såg för ordningens skull till att det fanns grindar i hagen i bägge ändar. Nuvarande ägare har plöjt och gjort bete så att ingen ser att det är väg där.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp