Drabbad ponnyägare varnar för hästtjuvar

Sv: Drabbad ponnyägare varnar för hästtjuvar

Håller med, smarta tips! Smart att säta skyltar på hagen med texter som "Chipmärkta hästar" eller så.
 
Sv: Drabbad ponnyägare varnar för hästtjuvar

Det känns som om att detta är ett problem som finns mest i södra Sverige, där det är tätare mellan hästarna...
Satte jag, som har min häst hemma hos mamma o pappa ute i Ingenstans, upp en skylt med att min häst var chipmärkt så skulle det bara se dumt ut :smirk: O att inte ha grimma på dom på nätterna känns utryckt för mej. Har ju grimma på dom för att lättare kunna få tag på dom då dom rymmer...händer då o då. O "riktiga" hästtjuvar tror jag nog har med sej egna grejjer så... tror att det är svårt att skydda sej... sorgligt men sant..kanske...förhoppningsvis inte
 
Sv: Drabbad ponnyägare varnar för hästtjuvar

Bra tips,men om det är en häst el. ponny av värde som är chipmärkt.
Så är man då verkligen en desperat hästtjuv som vill ha pengar för djuret, chipmärken kan man få bort........ganska så läskigt.
Men utan grimma på och i närheten och se till så att ingen kommer till att stänga av elen.....Det köper jag! Och att man har uppsikt över sina djur i hagen!
Det är ju alltid bra att ha det!!!
 
Sv: Drabbad ponnyägare varnar för hästtjuvar

Tror det där med sensor lampor e ganska smart om de tror att någon sett dem och tänt lampan så sticker de kankse om inte annat ser man ju att det är någon där och kan gå å kolla!
Själv har jag hagar nära huset så jag ser alltihop men man vet ju aldrig de kan ju vara fräcka!
 
Sv: Drabbad ponnyägare varnar för hästtjuvar

Tack för tips.
Tänkte på dig som alltid har grimma på dina hästar i hagen. Vet två hästar som skadat sig mycket allvarligt o inte lever nu pga grimma i hagen. En hängde sig o den andra bröt nacken.
 
Sv: Drabbad ponnyägare varnar för hästtjuvar

väldigt smarta tips.. det får man bocka och buga för. har iof aldrig grimma men, mycket smart!
 
Sv: Drabbad ponnyägare varnar för hästtjuvar

Om man måste ha grimma så är ju en i läder bättre, de går åtminstone sönder lättare. Tråkigt att man ska behöva tänka såm mycket på säkerheten, men å andra sidan behövde man väl inte låsa dörren hemma heller för 50 år sen... *suck*
 
Sv: Drabbad ponnyägare varnar för hästtjuvar

Det var mycket bra och intressanta tips det stog!.
Det tycker jag att alla hästägare faktiskt ta en titt på, vi ska nog göra om lite hemma för säkerhetens skull, för det är ju verkligen hemskt att bli av med sin bästa vän.
Som kanche också är värd en del pengar och kanche ha lagt ner mycket jobb och kärlek på den hästen.
NEJ! jag kan bara säga att det är förarligt!.
Tack för mitt ord.
Mvh Emma.:)
 
Sv: Drabbad ponnyägare varnar för hästtjuvar

öhhmm de gör vi inte nu heller..*ler*
vi ha rinte grimmapå hingstarna fast den ligger ju utanför..
bra tips iaf..
 
Sv: Drabbad ponnyägare varnar för hästtjuvar

smarta tips!
men undrar hur jävla sjuk i huvudet man är om man snor en ponny ur en hage, stackars unge. vad händer egentlingen med hästarna , så mycket kan man väl inte få för en shetlandsponny utan papper
 
Sv: Drabbad ponnyägare varnar för hästtjuvar

Chipmärken går att ta bort?? Intressant! Hur ska de då bära sig åt? Göra en jätteoperation i halsen på hästen i hopp om att hitta en minigrej? Inte så troligt nej.
 
Sv: Drabbad ponnyägare varnar för hästtjuvar

Hej. Vill bara lägga till en varning om häststölder.
Natten till lördag, 22 oktober gjordes ett försök till häststöld ute på ett privatstall på Djurö ( Värmdö ca 5 mil utanför Stockholm). Stallet ligger mitt i en gård. Runt stallet finns 3 st bebodda hus, alla inom 50 meters avstånd. För att komma till stallet måste man gå förbi alla husen.
Tjuvarna kom vid 2-tiden på natten, dom tog sig tid att gå upp på loftet och hämta hö till den häst som stod närmast min. ( Dom tände lampor i stallet ). Dom tog ut min häst, en bruksnordis i hennes egen grimma. All annan utrustning hålls inlåsta. Dom ledde ut henne på gården och förbi alla boningshus ( hon är oskodd ) och till deras bil med släp som förmodligen stod parkerad i utkanten av gården bakom vårt ridhus. Som tur var så är min häst svårlastad och väldigt stark, så hon slet sig helt enkelt och galopperade ut på stora bilvägen tillbaka till stallet. 2 st tonårstjejjer på väg hem mötte henne och följde efter henne till stallet. Dom väckte upp ett av gårdshusen, min häst blev omhändertagen. Hon var oskadd som tur var. Larm kommer nu att intalleras i stallet, men tills vidare så är vi 2 st som låser in våra hästar i deras boxar på natten. Inte så kul om det skulle börja brinna, men om alternativet kanske är stöld för slakt... ja då får hon hellre brinna inne.

Det har varit en till incident ute på Värmdö, enligt rykten. Ett misslyckat försök att stjäla en Shirehäst nu i sommras. Har även sett inlägg om stölder på russ och shettisar.

Vill på detta sätt VARNA så många som möjligt! Sprid detta, dom är ganska fräcka!!

Maria med Freja:mad:
 
Sv: Drabbad ponnyägare varnar för hästtjuvar

Det var en tjej i Umeå som fick sina shettisar stulna, och det är ju en bit norrut, så de slår till var som helst....

Själv vill jag inte ha låst pga utrymningsjäl, men har dock hundar som hör bra och skäller vid ljud på natten...

//E
 
Sv: Drabbad ponnyägare varnar för hästtjuvar

Det är ju för j-vligt att man överhuvudtaget ska behöva tänka på sånt här! Dumma människor som inte har nåt vett i skallen! :mad::devil:
Nu blev jag arg på alla idioter... :p :(
 
Sv: Drabbad ponnyägare varnar för hästtjuvar

Hej!
Jag undrar om Freja har polisanmält händelsen? tog ni bilnummer på bilen o transporten?? Har ni sett dem snoka runt innan?
Sherie hästen är inte polisanmäld? det som förvånar mig är att folk inte polisanmäler händelser som kan förknippas med hästjuvarna. Vi anmälde direkt då vi såg skummisar i shettishagen. Det var lätt att kolla bilen ochså, som inte var reggad.de enda som är anmält är Umeå shettisarna o shettisarna i Bro.
 
Sv: Drabbad ponnyägare varnar för hästtjuvar

Lite tips och inlägg från mej.

Jag bor inte vid mitt stall men har själv, två hundar som är väldigt bra vakthundar. Om det är någon som går för nära vår tomt då börjar de skälla och de flesta tillfällen har det inte varit någon tjuv, men man sover riktigt tryggt. I stallet har vi även en mastiff som är väldigt respektinguvande :)

Jag tror jag vet vilket stall åvarp är. Och så här e det. Jag tycker synd om hästarna som står där. Beniga, står på inget i stallet plus att de lånas ut till helt okända människor som inte vet hur man hanterar hästar, för att ridas ut i skogen.
Om det inte är det stallet jag menar så ursäktar jag mig.

MVH /maria :banana:
 

Liknande trådar

  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag red lektion idag igen. Det har hunnit bli några nu i juli. Idag övade vi på tempoväxlingar. I traven gick det väl si så där, men i...
Svar
1
· Visningar
1 168
Senast: Kilauea
·
  • Artikel
Hästnyheter Ansvarsnämnden varnar nu en hästtandläkare sedan denne slipat ner en hästs tänder för mycket och gett lugnande medel utan veterinär...
Svar
0
· Visningar
256
Senast: Gunnar
·
M
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Nu har det gått fyra månader sedan Nelli åkte tillbaka till Skåne (detta var vad som hände: länk). Hur har det gått? Det har varit fyra...
Svar
9
· Visningar
1 524
Senast: clusia
·
  • Artikel
Hästnyheter Att hästar dumpas - det vill säga överges av sina ägare - är ännu inte så vanligt i Sverige. Men för den drabbade stallägaren kan...
Svar
0
· Visningar
379
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp