Fyra månader senare...

Status
Stängd för vidare inlägg.
Nu har det gått fyra månader sedan Nelli åkte tillbaka till Skåne (detta var vad som hände: länk).
Hur har det gått?
Det har varit fyra månader som icke-hästägare men det har inte varit tomt på häst utan jag har under den här tiden ridit mer än vad jag gjorde under hela förra året. Jag har under våren haft fyra hästar som jag ridit lite mer regelbundet och jag börjar hitta tillbaka, framförallt teknikmässigt men även få tillbaka självförtroendet som blev ganska stukat i allt med Nelli. Det var både att jag blev lite osäker i ridningen eftersom jag aldrig visste om/när hon skulle explodera men även att i processen bli ”anklagad” för att vara en dålig hästmänniska- och ryttare, och orsaken till ett flerårigt problem – it gets to you, även om man vet att det är en del i motpartens försvar.

Hur känns allt? Helt ärligt; dubbelt. Det är mycket "å ena sidan...."
Jag är glad att hela den här historian är slut då det har varit tungt att vara mitt i. Sedan när det väl tog slut så blev det istället tomt. Jag har haft häst i 20 år och nu ingen, och så är det ju ibland, det är ju inget konstigt i sig – men det är lite trist när det inte är ett planerat/själv-initierat uppehåll, och jag skulle ljuga om jag säger att det inte känns extra shitty när det är pga en sån här grej, det låter lite dramatiskt men jag känner att det är en person som liksom ”stulit” det/orsakat detta genom sitt förfarande från start, oärlighet och sedan resten av uppförandet. Det är bittert.

Känslan svänger hela tiden, den enda som är konstant är att jag är fortsatt arg på personen och det kommer jag nog vara rätt länge, det finns inget som ”ursäktar”.

Jag rider som sagt en hel del, och har dessutom förmånen att fått rida fina hästar som är både välutbildade och trevliga så det går verkligen ingen nöd på mig, jag kan finslipa detaljer som liksom somnat av lite ;)
Sen är det trist att inte ha en egen häst att ägna sig åt, nu när jag rider och kommer igång igen så blir jag mer träningssugen och skulle vilja åka på kurs typ och planera tävlingar osv.
Eftersom det är andras hästar så vet man inte hur länge man har möjlighet att rida dem och två av dem har nyligen "fallit bort" (sålts osv).
Å andra sidan har jag inget ansvar för hästarna jag rider mer än när jag är där, jag behöver inte oroa mig för dem, det kostar mig inget mer än vad det kostar att köra bilen till dem (nu står de dock lite längre bort, men i sammanhanget så är det inte så mycket) och jag har mer frihet och tid till annat.

Dubbelt som sagt och inte så som det var tänkt, men jag är glad att ha möjlighet att rida så mycket som jag gör ändå, jag har inga planer på att lägga ner helt, och så får vi helt enkelt se vad som händer i framtiden.

DSC_0225.JPG
 

Usch, jag blir alldeles tagen när jag läser trots att jag följde er i dressyrsnackistråden.

Och jag blir så ledsen när jag jag läser om att en så snäll häst ska behöva utsättas för den ridningen de kräver.
Och att en så duktig ryttare som du behövt gå igenom allt detta..

Parantes:
Jag vet inte om det är andra eller tredje hästen med halskotsproblem jag läser om med samma pappa, kan sådant vara ärftligt eller är det ’bara otur’ tro?
 
Usch, jag blir alldeles tagen när jag läser trots att jag följde er i dressyrsnackistråden.

Och jag blir så ledsen när jag jag läser om att en så snäll häst ska behöva utsättas för den ridningen de kräver.
Och att en så duktig ryttare som du behövt gå igenom allt detta..

Parantes:
Jag vet inte om det är andra eller tredje hästen med halskotsproblem jag läser om med samma pappa, kan sådant vara ärftligt eller är det ’bara otur’ tro?

Hästen har numera även tävlats :banghead: 60% i LB2 blev det.

Jo, har också hört lite om att det inte är helt sällsynt efter den pappan. En av veterinärerna jag träffat sa att det förekommit "svagheter" i nacken hos avkommor efter hingsten så de tittar gärna där rätt snabbt om man har problem med en avkomma.
 
Hästen har numera även tävlats :banghead: 60% i LB2 blev det.

Jo, har också hört lite om att det inte är helt sällsynt efter den pappan. En av veterinärerna jag träffat sa att det förekommit "svagheter" i nacken hos avkommor efter hingsten så de tittar gärna där rätt snabbt om man har problem med en avkomma.
Åh 😑

Kan bara tänka mej hur en så snäll häst kan stå ut med mycket alt faktiskt håller sej inom en ram om man tajtar åt ramen och håller den i den.
Men vad händer när hästen får nog på riktigt...


Det stoet jag känner till med samma pappa undersöktes också noga tillslut och när halsen kollades fann man ju orsaken till alla problemen. Den togs bort då.
Så sorgligt.
Också en sån hästägare man bara vill ska få ha en bra häst att utvecklas med och så blev det sådär 😕
 
Jag förstår att det inte känns särskilt kul när hästen tävlas och du vet mycket om de problem hon har.

Jag upplever något liknande just nu... sålde en häst som promenadhäst för två år sen, och vi skrev kontrakt om att den inte skulle säljas vidare utan hon skulle i så fall kontakta mig först. Det var många tårar och mycket vånda över det beslutet att sälja. Men jag litade på köparen, det kändes som rätt beslut just då. Döm om min förvåning när jag ser hästen på en tävling med ny ryttare och ny ägare!

Det gjorde så djävla ont i mig att jag höll på att få en akut stressreaktion. Jag var ju hur många turer som helst på klinik med henne och vet hennes problem. Men enligt personen jag sålde henne till så är hästen nu helt frisk. För min egen skull så väljer jag att tro på köparen och jag tror nog att hästen fått ett bra liv.
 
Bara soppan i sig själv är ju så otroligt sorglig. Lider verkligen med dig! :(
Att hon nu dessutom verkar vara såld som tävlingshäst känns ju ännu värre. Hur det måste kännas för dig kan jag inte ens föreställa mig!

Angående pappan har jag också hört flera avkommor med liknande problem. Är förövrigt helt förundrad hur han kan ha fått så otroligt många avkommor i Sverige på de ytterst få åren han verkade här.
Vad jag vet, rent allmänt om skelettproblem på häst, är att det sällan är själva problemet "problem på nackkota X" som nedärvs, utan däremot "ökad känslighet/medfödd försvagning av nackkotor" som då senare utvecklas till problem.
 
Bara soppan i sig själv är ju så otroligt sorglig. Lider verkligen med dig! :(
Att hon nu dessutom verkar vara såld som tävlingshäst känns ju ännu värre. Hur det måste kännas för dig kan jag inte ens föreställa mig!

Angående pappan har jag också hört flera avkommor med liknande problem. Är förövrigt helt förundrad hur han kan ha fått så otroligt många avkommor i Sverige på de ytterst få åren han verkade här.
Vad jag vet, rent allmänt om skelettproblem på häst, är att det sällan är själva problemet "problem på nackkota X" som nedärvs, utan däremot "ökad känslighet/medfödd försvagning av nackkotor" som då senare utvecklas till problem.

Hon är inte såld som tävlingshäst - än. Hon är kvar hos "vår" säljare.

270 avkommor på 2 år. Jag har haft 3 av dem :p
Nej men absolut, det är ju kanske inte "fel på kota X" som ärvts, och det var nog inte det som vår veterinär syftade åt heller utan mer att nacken är en svag punkt hos avkommorna - och får man problem så gav stammen en fingervisning om var man kan börja titta...
 
Hon är inte såld som tävlingshäst - än. Hon är kvar hos "vår" säljare.

270 avkommor på 2 år. Jag har haft 3 av dem :p
Nej men absolut, det är ju kanske inte "fel på kota X" som ärvts, och det var nog inte det som vår veterinär syftade åt heller utan mer att nacken är en svag punkt hos avkommorna - och får man problem så gav stammen en fingervisning om var man kan börja titta...

Ok! Tänkte eftersom att det var någon annan som tävlade henne. Men det är ju "bra", eller vad man nu ska säga.
Precis! Nu har jag själv aldrig ägt någon, men känner till någon handfull, där det också verkar förekomma nackproblem. Undrar hur pappans nacke själv ser ut om man skulle undersöka...Vill man verkligen veta det förresten? :cautious:
 
@mooi jag som fått förtroendet att följa hela grejen osv tycker inte det är ett dugg konstigt att du känner som du gör.

Det är utöver det precis som du skriver, både för och nackdelar att efter man haft många hästar själv i alla år, sedan ”bara” rida andras, hur fina de än må vara osv.

Tråkigt med Nellis läge nu , men jag är inte förvånad ... hade nog blivit mer förvånad om hon aldrig mer ”visats” / till salu faktiskt . Tyvärr .

Ang hingsten hon är efter så ja det finns i min erf en hel del frågetecken pga de flera avkommor jag stiftat bekantskap med ang både temperament och nedärvning av vissa saker osv, men jag är ändå försiktig allmänt att för den skull uttala mig på sätt som kan tolkas som att man ”stämplar” något.

Kram !
 
Senast ändrad:
Usch vad sorgligt och hemskt. Blev alldeles tagen av ditt blogginlägg. Förstår att det måste vara jobbigt att se. ❤
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Jag minns att jag var nervös. Att flickan som borstade hästen verkade så kunnig och världsvan. Kanske var hon lite ledsen också, att...
Svar
3
· Visningar
769
  • Artikel
Dagbok Ska det inte vara mer än så här? Räcker det inte snart? Igår fick jag ytterligare 2 käftsmällar nu ekonomiskt. Inte nog med att kroppen...
Svar
6
· Visningar
1 146
Hästmänniskan Jag har haft min häst i många år och utbildat den själv med hjälp av tränare. Älskar hästen över allt annat och har ridit den tusentals...
Svar
17
· Visningar
2 828
Senast: Solstig
·
  • Artikel
Dagbok Jag kände mig så jävla pepp på att få sätta tänderna i husrestaurering och trädgårdsomvandling inkl odling så att jag nästan dreglade...
Svar
1
· Visningar
1 167
Senast: skiesabove
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Skadade hästar och konvalescenter
  • Löss
  • Betäckningar 2023 och föl 2024

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp