Bukefalos 28 år!

Dräktig,vad göra?

proxygirl555

Trådstartare
Jag avlivade nyss min gamla hund. Jag har en till hund, en tik på 17 mån. Hon började löpa ca 2 veckor innan vi avlivade min gamle kille. han blev 14 år. Nu e det så att jag e rädd att det kan finnas en liten möjlighet till att de kasnke parade sig. Jag har haft dom sepererade, men min lillasyster har släppt ihop dom igen.

Vilka tecken kan jag leta efter? När kan jag se tidigast om hon e dräktig. finns det ngt att göra om hon är dräktig. Min tik är en blandras på 4 korsningar, o min gamla hund var en labrador. kan man göra ett ultraljud??

mvh sandra
 
Sv: Dräktig,vad göra?

Du kan åka till veterinären för att ge tiken en abortspruta, vilket antagligen är det bästa du kan göra. Dels är tiken för ung och dels en blandras, och det finns alldeles för många korsningar som redan letar efter hem på diverse säljsidor runt om på nätet. Lycka till!
 
Sv: Dräktig,vad göra?

Åk till veterinär och ge abortspruta, tiken är ju fortfarande väldigt ung och sen är det ju den eviga disskusionen om blandraser...
 
Sv: Dräktig,vad göra?

så det finns så att man kan ge abortspruta? Men jag vill inte ge henne ngt sådant här i onödan, om det inte ngt? Jag får ta o ringa vet o höra med dom imorrn.

Det värsta e ju att om hon skulle vara dräktig, så e ju pappan min älskade gamla hund. Han som jag har haft sedan jag var liten. men jag måste ju göra vad som e bäst för min lilla tjej nu.
 
Sv: Dräktig,vad göra?

Varför är det de värsta?

Det värsta e ju att om hon skulle vara dräktig, så e ju pappan min älskade gamla hund. Han som jag har haft sedan jag var liten. men jag måste ju göra vad som e bäst för min lilla tjej nu

Jag förstår inte riktigt hur du menar ?

Menar du att det är jobbigt att ge abortspruta för att det är din gamla hund som är pappan ?
 
Sv: Dräktig,vad göra?

Så tolkade jag det i alla fall, att det värsta är om hon är dräktig för då bär hon på generna från hunden TS fick ta bort, och det sentimentala/känslomässiga med det.
 
Sv: Dräktig,vad göra?

Ah det är väl jag som är trög..

Ännu en gång man får skylla på att man är gravid ...

Något som kanske kan lindra i det känslomässiga är att man sällan får någon kopia av sina gamla hund när man parar. Speciellt då det handlar om så många raser. Men jag vet inte om det lindrar ?
 
Sv: Dräktig,vad göra?

Jo, och även om jag kan förstå det känslomässiga suget att ha kvar 'en del av den gamla hunden i valpen', så tikarna får ju sällan en valp, och de andra då? Marknaden för blandraser är het övermättad, både vad gäller valpar, och vad gäller omplaceringar.
 
Sv: Dräktig,vad göra?

Jag kommer att ta bort det ifall det e ngt. Blir bara lite lessen när jag tänker på att det e min gamle hunds gener i dom isf. Det ända som man har kvar ifrån honom. Väldigt lätt att bli lite väl känslosam här.

Men ang abortspruta: finns det ngn här som har erfarenhet utav detta? Tänkte ifall man ger det o hon bara skulle vara skendräktig. Gör vet en undersökning innan??
 
Sv: Dräktig,vad göra?

Jag kommer att ta bort det ifall det e ngt. Blir bara lite lessen när jag tänker på att det e min gamle hunds gener i dom isf. Det ända som man har kvar ifrån honom. Väldigt lätt att bli lite väl känslosam här.

Men ang abortspruta: finns det ngn här som har erfarenhet utav detta? Tänkte ifall man ger det o hon bara skulle vara skendräktig. Gör vet en undersökning innan??
Be en veterinär göra en ultraljudsundersökning ca 28-30 dagar efter du misstänker hundarna kommit "ihop". Då kan veteinären se om tiken är dräktig eller inte...och är tiken dräktig så ger han en abortspruta direkt. Enkelt.:)
 

Liknande trådar

Övr. Katt Det här inlägget, lade jag på en annan sida och tänkte att det kunde passa här med, med tanke på att "katter är katter och 'ska ha sin...
Svar
5
· Visningar
2 236
Övr. Hund Vill varna för en lång historia men ska försöka göra den så kort det går. Vi(jag och min sambo) Har två hundar, en liten havanais...
2
Svar
28
· Visningar
6 224
Senast: Dopy
·
Hundhälsa Hej! Söker lite tankar och input kring situationen som uppstått här hemma. Min syster och man (och i praktiken även jag eftersom jag bor...
Svar
6
· Visningar
1 267
Senast: Dandylinn
·
Hundhälsa Min 4 åriga tik har börjat kissa inne nattetid helt plötsligt. Jag skulle behöva lite råd och inputs för nu har idéerna tagit slut på...
Svar
7
· Visningar
11 271
Senast: Nominous
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp