Dräktig??

T

tindy

Jag har ett sto som visar alla tecken på att vara dräktig. Hon är beräknad till att föla i slutet av juli/början av aug, alltså nu. MEN. Hon har inte fyllt ut sina juver alls. "Kuddarna" framför juvret svullnade i april-maj och det går lätt att mjölka ur klar vätska. Varför ingen mjölk?! :confused: Är det möjligt att hon släpper ner mjölken under/efter förlossning??
Mvh Suzanne
 
Sv: Dräktig??

Ja. Dom kan faktiskt föla med i stort sett tomt juver för att sedan fylla i den i en väldans fart.

Men dom stona hör inte till vanligheten.
Vi har under alla år enbart haft en enda sådan.

Eller igentligen 2.
En fölade med tomt juver, fyllde i fort men hade ingen råmjölk tyvärr.

Mer fundersam är man ju att du skrivit att hon fyllde i redan i våras.
Du är helt tvärsäker att hon inte har kastat?


AM
 
Sv: Dräktig??

Åh är det så? Juvret är som det brukar vara "utan föl i magen". Men jag tycker att spenarna krypit upp lite mellan hudvecken. Hon har alltså inte fyllt i juvren utan det känns som det är körtlar eller liknande framför spenarna/juvren som svullnat. Vad jag har hört så ska juvren bli större ett par veckor innan fölning även om det inte fylls eller rinner till nån mjölk förrän vid fölning.
Jag kan inte säga tvärsäkert att hon inte kastat men vi har haft daglig koll på henne och inga synliga tecken på att hon kastat.

Hur vet man att det inte finns råmjölk?
Tacksam för svar!
 
Sv: Dräktig??

Vi använder en så kallad refraktometer.
Så vi kan mäta antikroppshalten direkt vid fölning.

AM
 
Sv: Dräktig??

Jag tycker det låter som att hon bara är fet. Då brukar juvret se ut så.
 

Liknande trådar

Avel Hej! Jag har ett sto som jag misstänker är dräktig. Hon betäcktes 2022, vid dygn 18 sa de att hon va dr men vid dygn 45 sa de att hon...
3 4 5
Svar
84
· Visningar
13 718
Senast: Skjøldur
·
Avel Hej! Jag köpte ett sto i Maj i år, väldigt mager o undernärd ( 4 år ) misstänkte till en början att hon kunde vara dräktig pga att hon...
2
Svar
20
· Visningar
3 138
Avel Asså jag behöver hjälp😰 Jag fick hem ett 4 årigt sto för tre månader sedan. Dom som importerade henne från Frankrike fem dagar innan vi...
Svar
16
· Visningar
3 059
Senast: Moa092
·
Avel Dilemma med stora bokstäver! Mitt sto som hade bf nu i slutet av maj kastade sitt föl i början av mars, dödfött så det var väl ngt fel...
Svar
9
· Visningar
2 411
Senast: grimman
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp