Bukefalos 28 år!

Dräktiga ston 2021/2022

Jag är faktiskt lite orolig. Har ingen erfarenhet heller. Tycker magen har stannat ”i växten” o får en oroskänsla att hon kastat? Fick nån sån magkänsla för några dagar sedan men magkänslan har varit fel innan.
Veterinären kommer om en månad för vaccination så hon kanske kan lugna mig? Eller så är stoet inte dräktig längre.

Inte sett någon kastning (men det gör man väl inte alltid?), inget sjukt sto, inget konstigt där bak.
 
Just nu längtar jag tills mamma mu släpper vinterpälsen 🙃 Hon ser ut som en oborstad mammut just nu. Sörjer lite hur fin hon alltid var i pälsen när hon tävlade, men då var hon täckad dygnet runt 🥲 Men där under mammutpälsen finns de en fin mamma mu hon ska bara komma fram efter vintern igen 🤣
IMG_20210614_160224_651.jpg
 
Jag är faktiskt lite orolig. Har ingen erfarenhet heller. Tycker magen har stannat ”i växten” o får en oroskänsla att hon kastat? Fick nån sån magkänsla för några dagar sedan men magkänslan har varit fel innan.
Veterinären kommer om en månad för vaccination så hon kanske kan lugna mig? Eller så är stoet inte dräktig längre.

Inte sett någon kastning (men det gör man väl inte alltid?), inget sjukt sto, inget konstigt där bak.

Min veterinär säger att efter 90 dygn är fostret såpass stort att man ser det om de kastar. Men det beror givetvis på hur dina hagar är, om du tror hon kan ha kastat ute?

Hur stor mage de får är så individuelt så jag skulle inte vara allt för upphängd i det. Men din veterinär kan ju känna efter för säkerhets skull.
 
Jag är faktiskt lite orolig. Har ingen erfarenhet heller. Tycker magen har stannat ”i växten” o får en oroskänsla att hon kastat? Fick nån sån magkänsla för några dagar sedan men magkänslan har varit fel innan.
Veterinären kommer om en månad för vaccination så hon kanske kan lugna mig? Eller så är stoet inte dräktig längre.

Inte sett någon kastning (men det gör man väl inte alltid?), inget sjukt sto, inget konstigt där bak.
min veterinär skulle ju lugna mig och känna på livmodern, och hitta inget foster 😂😂 När hon såg hur bekymrad jag blev så sa hon ”de enda som egentligen är kul med dehär är när dom faktiskt blir dräktiga där i början. Sen är de mest bara huvudbry.” Gud så sant. Men nu är det full fart på magen så jag är, för tillfället, inte orolig. Synd det är 145 dagar kvar till beräknad fölning 🥲
 
Näe, man får njuta av tiden nu och sova medan man kan, tycker jag! 😅 Jätteglad att jag inte väntar någon februari-fölis med det vidriga vädret som varit på sistonde... Lite drygt 3 månader kvar för mitt sto, om hon tänker gå lika länge som förra året. Vore himla smidigt om hon alltid fölade på dygn 335. :angel:
 
Jag är faktiskt lite orolig. Har ingen erfarenhet heller. Tycker magen har stannat ”i växten” o får en oroskänsla att hon kastat? Fick nån sån magkänsla för några dagar sedan men magkänslan har varit fel innan.
Veterinären kommer om en månad för vaccination så hon kanske kan lugna mig? Eller så är stoet inte dräktig längre.

Inte sett någon kastning (men det gör man väl inte alltid?), inget sjukt sto, inget konstigt där bak.
Ta det lugnt. Magen växer inte varje dag och beroende på hur fölet ligger kan det se lite olika ut. Hade ett sto som kunde se nästan odräktig ut på ena sidan av magen trots hon var högdräktig, lite grästjock möjligtvis men där det buktade ut en jättebula på andra sidan. Om du inte har sett något konstigt, tex ngt som hängt ut ur slidan, kanske blodstänk, flytningar osv så hade jag inte oroat mig. Känner du några fosterrörelser? 🙂
 
min veterinär skulle ju lugna mig och känna på livmodern, och hitta inget foster 😂😂 När hon såg hur bekymrad jag blev så sa hon ”de enda som egentligen är kul med dehär är när dom faktiskt blir dräktiga där i början. Sen är de mest bara huvudbry.” Gud så sant. Men nu är det full fart på magen så jag är, för tillfället, inte orolig. Synd det är 145 dagar kvar till beräknad fölning 🥲
Det enda som egentligen är kul är att välja hingst 😂
 
Men eller hur 😂😂
Jag fick ju ändå inte ens den jag vela ha i slutänden 🙈 men de va kul att titta o planera 👏🏻
Nej det är ju lite surt när man ägnat hur mkt tid som helst att välja och så tar det inte sig 😂
Välja hingst, kul , vänta 11 månader, en pina. När fölet väl kommit ut, kul. Vänta 2,5-3 år för att rida in, pina.
Rida in, kul. Typ så ser det ut för mig. 😂
 
Jag är faktiskt lite orolig. Har ingen erfarenhet heller. Tycker magen har stannat ”i växten” o får en oroskänsla att hon kastat? Fick nån sån magkänsla för några dagar sedan men magkänslan har varit fel innan.
Veterinären kommer om en månad för vaccination så hon kanske kan lugna mig? Eller så är stoet inte dräktig längre.

Inte sett någon kastning (men det gör man väl inte alltid?), inget sjukt sto, inget konstigt där bak.

Jag såg ingen skillnad öht på mitt stos mage förrän hon gick in i högdräktighet, så jag hade inte varit bekymrad. Nu däremot (snart 10 månader) har det hänt massor med magen, även om jag får känslan av att fostret ligger rätt högt upp mot ryggraden. Kommer nya bilder på söndag, när det gått en månad från första till senaste bilden.
 
Just nu längtar jag tills mamma mu släpper vinterpälsen 🙃 Hon ser ut som en oborstad mammut just nu. Sörjer lite hur fin hon alltid var i pälsen när hon tävlade, men då var hon täckad dygnet runt 🥲 Men där under mammutpälsen finns de en fin mamma mu hon ska bara komma fram efter vintern igen 🤣
Visa bifogad fil 85254
Men alltså är det grönt hos dig? 😳 här är det värsta vintern. ❄❄❄
 
Min veterinär säger att efter 90 dygn är fostret såpass stort att man ser det om de kastar. Men det beror givetvis på hur dina hagar är, om du tror hon kan ha kastat ute?

Hur stor mage de får är så individuelt så jag skulle inte vara allt för upphängd i det. Men din veterinär kan ju känna efter för säkerhets skull.
Jag ska gå ett varv i hagen. Hagen är normal storlek med liten träddunge osv.
 
Ta det lugnt. Magen växer inte varje dag och beroende på hur fölet ligger kan det se lite olika ut. Hade ett sto som kunde se nästan odräktig ut på ena sidan av magen trots hon var högdräktig, lite grästjock möjligtvis men där det buktade ut en jättebula på andra sidan. Om du inte har sett något konstigt, tex ngt som hängt ut ur slidan, kanske blodstänk, flytningar osv så hade jag inte oroat mig. Känner du några fosterrörelser? 🙂
Nej jag känner inga rörelser. Men ska kolla ikväll och ta bilder. Hon äter ju mycket mat dessutom och hon har aldrig sett ut såhär innan men å andra sidan är detta hö det bästa jag nånsin fått tag på så mycket näringstätt (9 MJ, 84 smrp).
Men inte sett något onormalt på henne.
 
Mamma mu's foderstat är lite justerad så nu äter 1 kg krafft groov protein på morgonen plus fri tillgång med hö ute (uppskattar väl att hon sätter i sig runt 6-8 kg under dagen ute beroende på väder) till kvällen får hon 1,5 kg pellets, 0,5 betfiber mash och dubbel dos mineraler. Inne väger vi höet så oftast äter hon runt 8-10 kg på natten uppdelat på två givor.

Hon är väldigt väldigt trött på kvällarna och ligger ned och äter numera. Snarkar gött när husse kommer vid 22 tiden för att släcka ned och fodra sista gången. Hon talar om redan klockan 15 att hon ska gå in 🤣💁 Så hon är rätt sur nu när vintermörkret börjar vända mot vår och de får vara ute.

Förra året på slutet åt hon 1 kg morgon 1 kg på lunchen och 1 kg på kvällen av pelletsen. Men då fodra vi henne i hennes kombinerade lösdrift/box. Får se hur mycket som kommer gå åt i år. Höet är bättre vilket om inte annat märks på vår vallackar och 8 månaders ynglingen 😅
 
Jag är faktiskt lite orolig. Har ingen erfarenhet heller. Tycker magen har stannat ”i växten” o får en oroskänsla att hon kastat? Fick nån sån magkänsla för några dagar sedan men magkänslan har varit fel innan.
Veterinären kommer om en månad för vaccination så hon kanske kan lugna mig? Eller så är stoet inte dräktig längre.

Inte sett någon kastning (men det gör man väl inte alltid?), inget sjukt sto, inget konstigt där bak.
Du är inte ensam att vara orolig! Har tyvärr inga råd eller lugnande ord eftersom jag själv inte heller har så mycket erfarenhet.

Jag försöker iallafall lugna mig själv med att inte tänka på det för mycket. Jag kan ändå inte göra något åt det nu mer än att ta hand om hästen så bra jag kan :)
 
Du är inte ensam att vara orolig! Har tyvärr inga råd eller lugnande ord eftersom jag själv inte heller har så mycket erfarenhet.

Jag försöker iallafall lugna mig själv med att inte tänka på det för mycket. Jag kan ändå inte göra något åt det nu mer än att ta hand om hästen så bra jag kan :)
Det är sant!
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp