Bukefalos 28 år!

Dräktiga ston 2021/2022

Mamma mu är så trött 😴 Hon sover direkt efter hon ätit upp kraftfodret på kvällarna. Eller ja hon ligger ned och tuggar hö.

Stor och tung 😅 Husse ska inhandla henne favorit mat i veckan så vi kan börja fasa över henne helt på den. Vi har smugit upp mängden mat sakta sista tiden men ju är det dags att fasa över henne på krafft groov protein som vi gjorde förra året. Hon är rätt kräsen med vad hon stoppar i munnen men den sorten går bra och Granngårdens egna protein pellets går också bra. Det var ett helskotta och fodra henne när hon tävlade för hon åt en sort i cirkus 3 veckor sen passa de inte längre .. :angel: Ett tag kändes de som vi hade en foderbutik hemma. Tacka vet ja hungriga vallackar de smaskar i sig de mesta.
 
Jag har varit lite orolig ett tag då jag inte känt fostret röra sig öht, samtidigt som flera i tråden med senare beräknade ston känner. Men tydligen är fostret morgonpigg, för nu har jag två morgnar i rad haft värsta partyt i magen. ;) Så pass att Ariel suckat ett par gånger.

Men jag ser fram emot när den här oron gått över, jag hoppas den ska släppa efter fölbrunsten. :crazy:
 
Fostret ligger (ska ligga dessutom) djupt ner i en vätskefylld livmoder under den delen av dräktigheten och att inte nå det med armen vid en rektalundersökning är helt normalt.

Förstår att det inte hjälper när man är orolig men ville bara säga att det är normalt iaf☺️
Tack 🙏🏻
Man har så dålig koll i en värld man skulle vilja vara expert. Min veterinär är super och har varit hela tiden, svarar på alla mina frågor, förklarar och berättar men ibland glömmer hon nog av att jag är helt ny och övertygad om att allt är avvikande, med en ponny som jämt krånglar med alla möjliga och omöjliga konstiga saker🙄
 
Mamma mu är så trött 😴 Hon sover direkt efter hon ätit upp kraftfodret på kvällarna. Eller ja hon ligger ned och tuggar hö.

Stor och tung 😅 Husse ska inhandla henne favorit mat i veckan så vi kan börja fasa över henne helt på den. Vi har smugit upp mängden mat sakta sista tiden men ju är det dags att fasa över henne på krafft groov protein som vi gjorde förra året. Hon är rätt kräsen med vad hon stoppar i munnen men den sorten går bra och Granngårdens egna protein pellets går också bra. Det var ett helskotta och fodra henne när hon tävlade för hon åt en sort i cirkus 3 veckor sen passa de inte längre .. :angel: Ett tag kändes de som vi hade en foderbutik hemma. Tacka vet ja hungriga vallackar de smaskar i sig de mesta.
Sån är min med! ”Idag hatar jag betfor!” Öh jaha men igårkväll var det ju din favorit…
Men jag har kommit på trixet på att hon inte gillar vissa saker nu. Jag måste strö lite müsli på, på ytan liksom. Som topping. Utan topping är numera allt oätbart. Gäller bara att ha rätt müsli till toppingen…
 
Sån är min med! ”Idag hatar jag betfor!” Öh jaha men igårkväll var det ju din favorit…
Men jag har kommit på trixet på att hon inte gillar vissa saker nu. Jag måste strö lite müsli på, på ytan liksom. Som topping. Utan topping är numera allt oätbart. Gäller bara att ha rätt müsli till toppingen…
Hon är verkligen skit jobbig på de viset.. Müsli hatar hon, betfor är sådär, det flesta pellets sorter smakar tydligen inte gott.. Och när hon tävlade ratade hon allt sportfoder förutom krafft sport oftast. De höll på att bli tokiga när hon stod i träning med 🤨 De fick köpa in säckar enbart till henne.. Hennes mamma tog de steget längre hon bajsa i krubban om hon ogilla maten :angel: :banghead:
 
Nu har jag äntligen fått tag i dräktighetsintyget och kan därmed lite närmare beräkna när den kan tänkas komma (om allt fortsätter att gå vägen). Det togs blodprov den 9 september och då bedömdes hon enligt intyget vara ca 90 dagar dräktig (eCG 50-110 dagar), vilket borde innebära att den kommer någon gång i april - maj om allt går väl :)

(Hon blev alltså dräktig "i hästhandlarsvängen" innan hon i augusti hittades i dåligt skick på en hästmarknad och "räddades" därifrån. (Inte av mig.))
 
Nu har jag äntligen fått tag i dräktighetsintyget och kan därmed lite närmare beräkna när den kan tänkas komma (om allt fortsätter att gå vägen). Det togs blodprov den 9 september och då bedömdes hon enligt intyget vara ca 90 dagar dräktig (eCG 50-110 dagar), vilket borde innebära att den kommer någon gång i april - maj om allt går väl :)

(Hon blev alltså dräktig "i hästhandlarsvängen" innan hon i augusti hittades i dåligt skick på en hästmarknad och "räddades" därifrån. (Inte av mig.))
Spännande! Blir kul att se vad som tittar ut sen då.

Jag avundas dig inte att inte veta när det är dags. Tycker det är tillräckligt jobbigt att veta med det spannet det innebär 😅😬
 
Mamma mu blev så lycklig idag, matte hade handlat krafft groov protein 🥰 Mums sa mamma mu och sörpla i sig soppan i krubban 🤣
Hon har tyvärr tunnat ur lite antagligen för att hennes åring fortfarande tuttar en del trots att mamma mu visar med all tydlighet att de inte är riktigt okej längre. Egentligen ska åringen byta hage men det är ju snorhalt och vill inte släppa in henne till vallacken när hon inte har skor och han har skor med brodd, för det kommer bli livat misstänker jag :banghead:
 
Igår kväll när sambon kvällsfodrade hästarna kom han inrusande och sa att jag måste komma ut.
I mitt huvud han jag se kastning, skadade hästar och tom att hästen var döende!😱
Noella låg helt raklång och stönade, jag han och tänka att nu går det åt skogen.
Tills jag såg att hon lagt sig så nära väggen att hon inte kom upp.
Vet att hon gjorde det några gånger när hon var runt 1 år, men aldrig hänt efter det.
Så fick hjälpa henne att pusha på och hon kom upp rätt snabbt.
Kollade igenom hela hästen, tempade och allt verkade ok. Kände även sparkar av fölet så det verkar gått bra.
Nojade hela natten sen att det skulle hända igen och funderar på att sätta upp övervakningskamera redan nu.
4 månader kvar ungefär och jag kommer noja ihjäl mig. 🙄
Jag som sa att Noella skulle bli mitt sista föl för att jag blir så orolig av allt, nu sitter jag i samma elände igen!🤔
Ska säga till sambon att om jag pratar om fler föl efter denna får han slå något hårt i huvudet på mig!🙄😉
 
Igår kväll när sambon kvällsfodrade hästarna kom han inrusande och sa att jag måste komma ut.
I mitt huvud han jag se kastning, skadade hästar och tom att hästen var döende!😱
Noella låg helt raklång och stönade, jag han och tänka att nu går det åt skogen.
Tills jag såg att hon lagt sig så nära väggen att hon inte kom upp.
Vet att hon gjorde det några gånger när hon var runt 1 år, men aldrig hänt efter det.
Så fick hjälpa henne att pusha på och hon kom upp rätt snabbt.
Kollade igenom hela hästen, tempade och allt verkade ok. Kände även sparkar av fölet så det verkar gått bra.
Nojade hela natten sen att det skulle hända igen och funderar på att sätta upp övervakningskamera redan nu.
4 månader kvar ungefär och jag kommer noja ihjäl mig. 🙄
Jag som sa att Noella skulle bli mitt sista föl för att jag blir så orolig av allt, nu sitter jag i samma elände igen!🤔
Ska säga till sambon att om jag pratar om fler föl efter denna får han slå något hårt i huvudet på mig!🙄😉

Skönt att det gick bra! Jag sa också att jag aldrig mer skulle ha föl, men tydligen glömmer man efter ett tag... ;) Vi får hjälpas åt att andas lugnt här i tråden.
 
Idag var det sol och 5 grader varmt och helt vindstilla så det var utan täcke! Hon gillade det verkligen och ser så fin ut lerig!
Imorgon ska det bli storm och regn 😒
80259909-28DC-466F-98E7-31579D7943EB.jpeg
 
Doris ropade bara någon gång under den första dagen utan Nemo, sen har hon inte brytt sig, hon har inte haft så stort juver i slutet, så det var fortfarande mjukt på morgonen när de gick ut själva. Hon har inte så många dagar kvar innan hon har sinat klart ✅.

Skönt när det flyter på obehindrat 🙏 idag är hon på 223 d. 😍

Ska försöka få till en ny bild snart, denna bilden är tagen för 3 v.sedan, så hon har en större kula nu 😍👏
 

Bifogade filer

  • 6B0D5C91-142A-4AC5-969F-2F84D11F811E.jpeg
    6B0D5C91-142A-4AC5-969F-2F84D11F811E.jpeg
    472,9 KB · Visningar: 23
jag tror jag kände fosterrörelser idag! En lite dutt vid navelområdet, några gånger med jämna mellanrum innan det blev lugnt igen. Har inte sett eller känt det förut. Men det var synligt med blotta ögat om än bara lite.
Kan de varit fostret? Dygn 182 idag.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp