Dräktiga ston 2021/2022

Mjölkar du ut så mkt varje dag?!
Det är alldeles för mkt, bara någon droppe men helst låta det vara.
Brukar använda en liten plastsked å bara pyttelite och inte varje dag ! Men nu ville min vän syns! Är dock ett nubbeglas. Men vet att man ska vara restriktiv!
 
Brukar använda en liten plastsked å bara pyttelite och inte varje dag ! Men nu ville min vän syns! Är dock ett nubbeglas. Men vet att man ska vara restriktiv!
Min bild är 7h innan fölning. Den såg lika ut när hon fölade och när vi mjölkade ur i flaska till fölet så var den ”ljusvit”. Min veterinär sa att hon fölar inom 12h när jag sa att hon droppade vit mjölk.
 
Brukar använda en liten plastsked å bara pyttelite och inte varje dag ! Men nu ville min vän syns! Är dock ett nubbeglas. Men vet att man ska vara restriktiv!
Vet att många är livrädda för att mjölka ur sina ston innan och man ska självklart vara noga med att ha rena händer osv men de testerna vi använder på våra ston kräver 1 ml av innehållet från juvret och ganska ofta blir det att vi tar lite mer än så.
Har gjort det på våra ston de senaste 15 åren och det blir väl någonstans runt 1500 ston, många gånger görs ju dessutom flera tester även om man kanske inte behöver göra varje dag.

Vi har aldrig någonsin haft problem med vare sig juverinflammationer eller att mjölkandet har stimulerat ett spontant läckage, så jag tror inte du behöver vara orolig för att ta ut ett par ml och kika☺️
 
Vet att många är livrädda för att mjölka ur sina ston innan och man ska självklart vara noga med att ha rena händer osv men de testerna vi använder på våra ston kräver 1 ml av innehållet från juvret och ganska ofta blir det att vi tar lite mer än så.
Har gjort det på våra ston de senaste 15 åren och det blir väl någonstans runt 1500 ston, många gånger görs ju dessutom flera tester även om man kanske inte behöver göra varje dag.

Vi har aldrig någonsin haft problem med vare sig juverinflammationer eller att mjölkandet har stimulerat ett spontant läckage, så jag tror inte du behöver vara orolig för att ta ut ett par ml och kika☺️
Nä och jag har en vän och granne som tar 2-3 föl per år och därför mjölkade jag ur! Hon gjorde på min och jag följde hennes rek. Men sen ska man inte va och pilla i onödan.
Jag tvättar händerna men tror jag är renare än flugorna dom sitter där .
 
Idag var det vita droppar på ljuvret och hon var annorlunda inne. Surade och stod och växlade ben i boxen. Prisa kamera och att man så smidigt kan övervaka inne.
Borde närma sig :)..
Hon fölade utomhus på förmiddagen så hon är ute nu.

Nervös 😥
Jag var också jättenervös! Min la sig i hagen klockan 17.40 och min assistans var inte hemma! 😅 hade henne under uppsikt i stort sett hela tiden.
Fick in hästen i boxen utan problem, assistansen kom klockan 17.55, hon var påväg hem som tur var. 18.15 ramlade fölet ut och 18.45 så stog den upp 🥹 det gick så fort! Underbart att få vara med.
 
Strax innan 05:00 föddes en lätt gigantisk hingst! Hon låg lite dumt och vi hjälpte henne lite. Nu är bara resten kvar..
 

Bifogade filer

  • E8EF6E3B-8DF0-452A-B86F-95935E72C7DF.jpeg
    E8EF6E3B-8DF0-452A-B86F-95935E72C7DF.jpeg
    424,1 KB · Visningar: 42
idag igen på Facebook, sto som fölar under natten, utan tecken på kvällen så fölet stog bara i boxen på morgonen. Behövde plasma för inte fått i sig tillräckligt med råmjölk. Dygn 336.

Varför blir det såhär? Okunskap? Vet man inte riskerna? Är man inte mer orolig?
Sen vad för tecken vill man ha? Om inte haflingern haft vita mjölkdroppar på morgonen så var tecknen få typ ända tills hon la sig i hagen, 30 minuter senare var fölungen ute. Jag trodde inte hon skulle föla på dagen, men hon var självklart övervakad ändå.

6E607D1B-2D1E-4989-8E68-398D0A02787C.jpeg
 
idag igen på Facebook, sto som fölar under natten, utan tecken på kvällen så fölet stog bara i boxen på morgonen. Behövde plasma för inte fått i sig tillräckligt med råmjölk. Dygn 336.

Varför blir det såhär? Okunskap? Vet man inte riskerna? Är man inte mer orolig?
Sen vad för tecken vill man ha? Om inte haflingern haft vita mjölkdroppar på morgonen så var tecknen få typ ända tills hon la sig i hagen, 30 minuter senare var fölungen ute. Jag trodde inte hon skulle föla på dagen, men hon var självklart övervakad ändå.

Visa bifogad fil 94623
För att man inte vakar ordentligt. Alla visar ngt tecken men folk märker inte det när dom bara tittar efter juvret.
 
idag igen på Facebook, sto som fölar under natten, utan tecken på kvällen så fölet stog bara i boxen på morgonen. Behövde plasma för inte fått i sig tillräckligt med råmjölk. Dygn 336.

Varför blir det såhär? Okunskap? Vet man inte riskerna? Är man inte mer orolig?
Sen vad för tecken vill man ha? Om inte haflingern haft vita mjölkdroppar på morgonen så var tecknen få typ ända tills hon la sig i hagen, 30 minuter senare var fölungen ute. Jag trodde inte hon skulle föla på dagen, men hon var självklart övervakad ändå.

Visa bifogad fil 94623
Håller med föregående, jag tror att man inte tittar efter alla tecken utan är fixerad vid juvret.
Jag fick fyra föl efter mitt gamla sto, hon hade bara vaxproppar vid sista fölningen. Nu var jag trots det med vid alla utom den sista som jag missade med typ en kvart för jag ställde klockan fel. Kom ut till en unge som hade fosterhinnan kvar på bakkroppen.
 
För att man inte vakar ordentligt. Alla visar ngt tecken men folk märker inte det när dom bara tittar efter juvret.

Håller med föregående, jag tror att man inte tittar efter alla tecken utan är fixerad vid juvret.
Jag fick fyra föl efter mitt gamla sto, hon hade bara vaxproppar vid sista fölningen. Nu var jag trots det med vid alla utom den sista som jag missade med typ en kvart för jag ställde klockan fel. Kom ut till en unge som hade fosterhinnan kvar på bakkroppen.

Gäller att hålla koll på alla små små tecken. Det är skit jobbigt och vaka men jag skulle aldrig förlåta mig själv om något händer varken föl eller mamma häst.

Ja man kanske väntar på att det ska se helt ”klart ut” innan man börjar vaka? Typ vaxproppar och såna tydliga tecken.

ja de veckor man behöver ha koll Är såklart jobbiga men något man får räkna med. Vi var tre som hjälptes åt så det var väldigt lindrigt.
 
@Ketrawzc man undrar verkligen hur vissa tänker!🤔
Själv vakar jag hellre för mycket och då vet jag att man gjort allt man kan.
Sen finns det ju vissa ston som verkar vilja föla själva och klämmer ut den så fort man vänder ryggen till.😉
Det värsta jag läste var en som kollade stoet 1g på natten, dygn 340, och tyckte det räckte, blev inte förvånad när de missade fölningen. De hade tur och allt gick bra, men man undrar ju hur de tänkte?
Eller en ytlig bekant som skulle ha föl och jag frågade när det var beräknat, "någon gång i sommar" fick jag till svar. Det var ändå med semin så ett datum fanns ju!🙄
Förhoppningsvis hade de mer koll när det närmade sig. 😉
Sen finns ju de som inte har koll över huvud taget, ston har fölat i alla tider och klarat det så det för de sköta själva!😱
 
@Ketrawzc man undrar verkligen hur vissa tänker!🤔
Själv vakar jag hellre för mycket och då vet jag att man gjort allt man kan.
Sen finns det ju vissa ston som verkar vilja föla själva och klämmer ut den så fort man vänder ryggen till.😉
Det värsta jag läste var en som kollade stoet 1g på natten, dygn 340, och tyckte det räckte, blev inte förvånad när de missade fölningen. De hade tur och allt gick bra, men man undrar ju hur de tänkte?
Eller en ytlig bekant som skulle ha föl och jag frågade när det var beräknat, "någon gång i sommar" fick jag till svar. Det var ändå med semin så ett datum fanns ju!🙄
Förhoppningsvis hade de mer koll när det närmade sig. 😉
Sen finns ju de som inte har koll över huvud taget, ston har fölat i alla tider och klarat det så det för de sköta själva!😱
Haflingern satte ju juver dagen innan fölning o ju fler dagar som gick desto mer nervös blev jag ju även fast inget hände! Glad att hon visade så tydligt när det var dags, men inget att ta förgivet.
 
Om detta hänt mig hade jag skämts massor och definitivt inte lagt ut det på facebook.
Tänker detsamma varje gång jag ser något sådant. Det är inte gulligt eller bra jobbat av stoet etc, det är oerhört pinsamt för dig som ägare att inte ha bättre koll. Jag tycker att det var jobbigt att jag ställde klockan fel så att jag missade Celias födelse.
På alla mina har jag vakat i drygt en vecka för säkerhets skull, jag skulle inte kunna leva med mig själv om det hade hänt något med mitt älskade sto eller hennes föl.
 
idag igen på Facebook, sto som fölar under natten, utan tecken på kvällen så fölet stog bara i boxen på morgonen. Behövde plasma för inte fått i sig tillräckligt med råmjölk. Dygn 336.

Varför blir det såhär? Okunskap? Vet man inte riskerna? Är man inte mer orolig?
Sen vad för tecken vill man ha? Om inte haflingern haft vita mjölkdroppar på morgonen så var tecknen få typ ända tills hon la sig i hagen, 30 minuter senare var fölungen ute. Jag trodde inte hon skulle föla på dagen, men hon var självklart övervakad ändå.

Visa bifogad fil 94623
Man ska inte glömma att väldigt mycket kan hända under en natt. Sannolikt har stoet visat alla möjliga tecken och kan ju ha stått med mjölken rinnande 6-7 timmar men tittar man inte till den under en hel natt så missar man ju allt sådant som händer smabbt.
 
Man ska inte glömma att väldigt mycket kan hända under en natt. Sannolikt har stoet visat alla möjliga tecken och kan ju ha stått med mjölken rinnande 6-7 timmar men tittar man inte till den under en hel natt så missar man ju allt sådant som händer smabbt.
Det är ju därför man måste vaka när det närmar sig bf oavsett. Speciellt om det är ett maidensto..
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp