Dragbil, Kia?

lady_vip

Trådstartare
Pojkvännen vill byta bil och säljer sin bil i morgon. Vi var och kollade på Rav4 igår, men i mina ögon var den rena skräpet (dånade, liten, allmän besvikelse) och när vi stod där så såg jag en Kia Sorento stå och blänka:D

Vi provkörde och blev totalsålda direkt! Tyst, rymlig, lättkörd och dessutom fin både invändig och utvändigt.

Detta var en bensinare, 2,4, -05a med lite finesser som farthållare och dyl. Jag pressade ner priset till 165' (men tänkte att man nog kan pressa lite till) och då får vi 3 månaders garanti vilket alltid är nåt... Men inget köp då.

Kom hem och pratade med min far (bilkännaren i familjen) som menade att Kian inte har något andrahandsvärde och att det är en ren förlustaffär. Vi tänkte har den i rätt så många år och inte byta fram och tillbaka, är det fortfarande förlust?
Sen är det ju det med uddamärke, kan man lita på att den håller..??

Vad får man annars får ganska ny bil( typ 04, 05, 06), större storlek (men ändå rymlig inne), bensin (dieseln är alldeles för dyr nu), bränslesnål, lite finesser, drag ca 2000 kg och kvalité för ca 150'000-170'000??

Sv: Dragbil, Kia?

Vi fick vår Pajero -04 för ungefär det priset.

Mitsu har oerhört bra andrahandsvärde, vi fick extrautrustning (helt paket med extralampor, skinn och lullull) med och alltid tre månaders garanti. Får dra 3000 kg, hade inte gått mer än 5000 mil, V6:a. Nya MS-däck (vilket spelar rätt stor roll för den typen av bil).

Tycker inte det verkar vara ett pris man hoppar av glädje över om jag ska vara ärligt (på Sorenton menar jag).

Men hur är det med bränsleförbrukningen? Har kollat på både Pajjan och Outlander och inbillat mig att de drar en del? Annars gillar jag Mitsorna.

Jag kör ju Vitara idag och den drar inte mycket...

Vår är nog inte representativ, den har - sedan vi köpte den i januari - konstant tagit 1,5 liter/mil utslaget kört/tank. Men då drar vi väldigt många av milen med den (nästan alla körda mil är med släp).

Nu har vi ju en rätt stor motor också, som är rätt törstig...

Och annars då? Tycker du den är bekväm att köra?

Förutom V6, vad har de då? 2,2?

Den är faktiskt helschysst att köra. I den storleksklassen kan jag bara jämföra med tidigare bilen, vilket inte blir rättvist (RangeRover), men det är en helskön bil som drar otroligt lätt.

Inte lika dragseg som RR, men det hade vi inte väntat oss (den kostar ju drygt 1/3 av vad en RR kostar), men fullt tillräckligt för våra normalbehov. Extrembehoven får vi se till att inte behöva (det går ju att styra).

Vi fick också halva priset på en superbra försäkring (första halvåret till halva priset), en sak som gott kan räknas i in i inköpspriset - det är inga billiga bilar att försäkra.

Vad de har för andra motoralternativ vet jag faktiskt inte, vi skulle ha ett oljelock till vår andra Pajero som vi köpt dagen innan, och kom ut med oljelock OCH en nyare Pajero (den andra är jakt- och stallbil). Vi kollade alltså inte utan förälskade oss handlöst... (snacka om årets impulsköp!)

Nu sa precis herr Bilexpert (självutnämnd..) att Pajero har ingen motor om man inte har V6... Kollade på Outlander och de har ju supermesig dragvikt.

Sen i nästa andetag sa bilexperten "fattar inte varför han ska ha en sån buss". Förklarade att de andra märkena vi har kollat på duger inte ju (kollat på Saab 9-5, Pickisar, Toyotor osv) - enbart Subaru duger.
Dels är de fula, dels så kostar de alldeles för mycket pengar! Visst, de är säkert värda det, men man ska ju ha dem pengarna också.

Mhm... V6 blir för dyrt och det andra är tydligen för mesigt...

Subaru ger en otrolig körglädje har jag hört från de som äger. Väldigt roliga med gasen tydligen. Jag tror ni ska provköra innan ni skrinlägger helt, deras andrahandsvärde är ju otroligt.

Prova Pajero med den mindre motorn, ibland måste man våga lite ;)

Du har rätt, man måste testa...

Vi känner en som handlar med Subbor, och han har några fina inne, tror det är typ 05or för över 200'000 (Outback)... Sanslöst. Men det ÄR för mycket, annars får jag sälja hästarna och det är absolut inte aktuellt:D

Äh, börja med att kolla om det är något för er. Det finns billigare att fynda, om man orkar kolla runt lite.

Ut och kör, prova, prova, prova. Sedan går man hem och kollar prisläget på www.bytbil.com :D

Vad har du för körtkorts klass? så man vet vad kan ge för tips.

Men kom på att även om jag ger tips om bilar som är billigare än vad du har kollat på så kommer det komma många som skirver att dessa bilar inte är någe bra.:cool:

Men, men. Jag kan iaf ge ett tips om blazer. De drar 1.5 l/mil utan släp och med släp. Så är de inte längre än en volvo kombi men de får dra betyldigt tyngre än någon annan bil i samma storlek. Sen är de inte så fula heller för den delen.:angel:

Blazer är för stor, vi tänkte oss typ 0,7-0.9/milen, MAX.

Men jag har B för tillfället, på G med BE.

Blazer är för stor, vi tänkte oss typ 0,7-0.9/milen, MAX.

Men jag har B för tillfället, på G med BE.

Okej, men då är en subaru inte så billig med tanke på att den drar ungefär 1.5 l/mil med släp.

hur ska du hitta någon bil som drar så lite med släp? eller menar du utan släp att den ska dra så då?:p

När du ändå e på gång och kollar bil...släng ett öga på Santa fe...Vi har en och är väldigt nöjda, vi har provkört både en outlander och en Ssang jang (pikeup med täckt flak)...Både de e dyrare men vi upplevde mer komfort och mer bil för pengarna hos vår santa än de andra två...

Dessutom ser ju outlnder bara ut som en extrautrustad personbil och inte som en suv.

Nu har vi förvisson inte dragit något stort släp med häst i men en hästarsläp med en motorcross i och en del lass till tippen...inte gjort någon skillnad på bensinen...

Den brukar ligga på 0,9 milen men det är när man kör längre rundor...kör man bara små rundor känns det som om den dricker mer typ 1,0 milen.

Senast ändrad:

Vi har precis köpt en Subaru Forester 2,5 XT Turbo -06 Är helt otrolig på att dra och skit kul att köra jag bara är :love: helt förälskad i denna bil jag tar mig vart jag vill utan problem vi var dock tvungna att köra på turbo modellen för att få dra 2000 kg då våran trailer och husvagn är tunga. Tyvärr så drar den väl 1,5 när man drar men det får den gärna göra. Och så var just denna mycket dyrare i inköp en vad ni vill lägga men det finns ju äldre som ligger i den prisklassen kan varmt rekomendera den iallafall och lycka till:banana:

Fast vi vill inte ha en för gammal bil, genast kommer ju då bekymmerna med delar som behöver bytas osv... Vi bytte ju bort en 01a, då köper vi ju inte en till.

kokkorn: Kollade på Santa Fe idag, de ligger löjligt lågt i pris, lägre än Kian, varför?

Du menar att jag märker det då;)

Om man ska gå ner på personbil, vad finns det för vettiga alternativ där (som inte är tyska)?

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka