Dragbil, Kia?

Sv: Dragbil, Kia?

Vi har en Kia Sportage, 00:a, som vi är helnöjd med. Den är mindre än Sorenton så det går väl inte direkt att jämföra, men välj inte bort Kia på en gång. Vi har nog haft denna i 4? år ca. Vet att vi tyckte det var bra att man kan lägga i och ur 4hjulsdriften. Drar ponnys ca 1-2 gånger i veckan och den drar knappt 1l/mil, något mer med släp. Jämför man Sorento och Santa Fe tror jag Sorenton är billigare men lika mycket bil som den andra!

Vi har en Kia Sorento -05, dock utan dragkrok. Min åsikt är att det är en skitbra bil! Tre år har gått nu och vi har bara behövt byta glödlampor. Tyst, bekväm, har lite tyngd under däcken och känns inte alls så slirig som vår andra bil (råkar vara en Rav4 faktiskt :D ). Bra att man själv kan styra 2hjulsdrift/4hjulsdrift och diffspärr(diffbroms) bak. Sorenton är den enda SUV'en i den klassen som har "riktig" fyrhjulsdrift- inte konstantdrift... Det enda farliga är att den är så tyst att man lätt kör alldeles för fort... :angel:

Jag kan helt klart rekomendera bilen, okej att Kia inte har samma andrahandsvärde som Toyota- men vilket bilmärke har det? Kia'n är säker och trevlig att köra. Bilaffärer är den sämsta affär man kan göra, så varför inte ha en bil man gillar under tiden?

KIA Sorento är inte enda bilen med normal 4x4 drivning. Till ex. Pajero och Pathfinder har system där du kan gå ifrån 2x4 till 4x4 upp till 100 km/t, samt spärr på bakaksel i låg 4x4. Ang motor till Pajero finns den endast i 3,2 diesel och 3,9 bensin. Och det är det samma som att flytta hus.

Bensin bilar drar mycket bensin när du koplar på ett stort släp, mer än vad det blir på en diesel bil. Det är så pga. av ett bättre vridmoment hos diesel bilar. HK(hästkräftar) eller KW(kilowatt) betyder inte så mycket när du skall dra på något, det är NM(Newtonmeter) betyder något.

Jag har inte provat Sorento, men hade valt diesel utan tvekan. Även om det kostar mera.

lanna;10245713 Jag har inte provat Sorento skrev:
Fast eftersom bilen i huvudsak INTE ska dra släp utan ta oss till jobb och övrigt så blir det bensin. Vi har ju sålt diesel-bilen eftersom det blir en förlustaffär. Det var okej med skatten innan, men nu är dieseln för dyr för det oss som ändå inte kör så mycket längre.

Vi tog samma beslut, fast vi hade lägre skatt (lastbilsreggad). Det var dyrare att behålla den bilen (diesel). Och att köpa en nyare diesel var inte att tänka på med tanke på hur Sverige valt att se på dieselbilar...

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka