• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare Onnie
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 32
  • Visningar Visningar 6 935
Sv: Dragbil

Jag har haft en Nissan Terrano, var super nöjd med den, men det var många år sen nu, men de borde knappast blivit sämre.

Som sagt så har jag tittat på Nissan Terrano också, inget fel på den men det är med skatt och liknande. Det blir helt plötsligt mkt billigare när man har lastbilsreggad bil än vanlig "stadsjeep", än så länge i allafall.

Pappa har alltid haft Nissan King Cab fast med enkelhytt, han har varit nöjd med den. Hoppas att jag kan få tag i en med dubbelhytt bara, som inte kostar skjortan. :crazy:

///Karin

Du har fått en väldigt massa bra tips på olika bilar, nu är det bara smaken som får avgöra.

Ett par saker som jag bara vill påpeka:
Ford Explorer har mycket dyra reservdelar eftersom man måste beställa från USA.

Tror att Hiluxen inte får dra så mycket som King Cabben och L200. (Har för mig att det gällde både Mazda pickuppen och Toyta pickuppen).

Själv har jag en Land Rover Defender. Men detta är en bil som ligger någonstans mellan en trakor och personbil med betoning på traktor.
Alltså ingen bekväm personbil. Men det är en riktig hästbil. Tålig, oöm, lätt att byta saker på (verkligen allt går att byta), får dra 3500, stort bagage utrymme. Men som sagt absolut ingen bekväm personbil. Dock älskar jag den :love: äntligen har jag hittat rätt bil för häst.

Har under årens lopp kört flesta av de bilar som räknades upp här och kan säga att de bilar som fungerat bäst är de som har en riktig ram, lite elektronik, och hög markfrigång, för det finns få som sliter på sina bilar så mycket som just hästmänniskor.

Vi har en Nissan King Cab och den är suverän :D

Diesel, får dra vårat 1990 kg Boj och har 4 hjulsdrift. Just 4-hjulsdriften är suverän. Bilen och släpet är mycket stabilt tillsammans och den har hittils klarat alla väder vi har utsatt ekipaget för.

Enda negativa som jag upplevt är att svängradien är STOR

Glömde skriva att den skall vara fyrhjulsdriven, oslagbart vid dåligt vägunderlag.

Freelander (Land Rover) är ett hyfsat allternativ om man vill ha en mindre bil då den faktiskt får dra 2000 (de flesta stadsjeepar får dra mindre än våran Opel Omega). Dock har Freelandern haft lite kvalitetsproblem. Vet dock inte exakt vad för problem.

SweetSelene skrev:
Enda negativa som jag upplevt är att svängradien är STOR

Ja och det är sååå jädra irriterande ibland, men det andra som är bra uppväger detta.

Har du tittat på en Chevrolet Avalanche.. Den får dra en hel del,, men jag ar inte fått exakta uppgifter på det.. sen har den allt man kan tänkas vilja ha i en häst bil.. dessutom är den HIMLA snygg :D

Nissan är väldigt bra bilar.

Har själv ägt 2 st som jag var super nöjd med, min mor har haft 4 genom åren och min styvfar 2.
Vi har varit super nöjda med våra nissan bilar.

På verkstaden där jag jobbar får folk som drar mycket ofta tips om att köpa nissan.
Många här nere kör King Cab och är väldigt nöjda.
Vet många som bytt över från Mitsubishi.

Och som arbetande på verkstad vet jag också att dom är billiga i reservdelar och sällan går sönder.

Jag hade haft min Nissan kvar om jag inte råkat kvadda den. :(

Funderar själv på att skaffa mig en Terrano och ett E-kort.
Iofs behöver jag bara en bil som får dra 1500kg då mina hästar och boggien går att dra lagligt på 1440.
Skönt med små pållar. =)
Men jag är ute efter att så småningom skaffa egen trailer och då blir det nog en tre hästars.

Så nissan gör du rätt i att titta på.

Dom äldre modellerna har dock lite problem med rost.
Men dom nyare är inte i den farozonen vad jag vet och har sett.

Härligt, Vala, då kan jag passa på att fråga dig om Nissan Patrol. Har tittat på de få exemplar som finns till salu här hemma (korta modellen från 90-talet). Tydligen är samtliga direktimporterade, det är ett aber att försöka få försäkringsbesked och reservdelar till dem. Vad är din uppfattning? Danskarna har ju en uppsjö av dem, och härnere är det ju inga problem att rekvirera delar från Danmark om så skulle vara. Har du några stalltips om brister och förutsättningar för just Patrol?

har rotat runt en hel del på svenska och amerikanska sidor och på bilregistret.. och det enda jag kan hitta på avalanchen är iaf att den får dra 1500 kilo som maxlast vilket inte är mycket med tanke på bilens storlek, kanske beror på vilken dragkrok man har..

Däremot på Chevolet Suburban som kan fås med 7 sittplatser och har kåpa på "flaket".. finns i diesel vilket avalanchen inte gör.. dessutom får den dra 3500 kilo på BE kort.

popup_ext_gallery02.jpg

popup_ext_gallery08.jpg

popup_int_gallery01.jpg

Vill också lägga min röst på Land Rover. Har själv en Discovery, diesel, och jag är jättenöjd! Har dessutom på två år och 6000 mil inte haft några nämnvärda verkstadskostnader förutom normal service. En riktig "kompis" som alltid ställer upp :) Är man själv lite händig så är den dessutom förhållandevis lättmekad så man kan spara lite pengar på att meka själv.

Nästa bil blir garanterat också en Land Rover - Defender eller Discovery.

-H

Liknande trådar

Fordon Vi ska köpa nyare bil för att kunna dra 2000 kg (två hästar) och funderar på en Subaru Forester 2.0 automat årsmodell 2014 som har gått...
Svar
0
· Visningar
186
Senast: CaisaCax
·
Fordon Jag är på gång och ska byta bil, men tycker det är svårt med begagnade bilar. Min budget är ca 150 000 kr och det är ett plus om bilen...
Svar
6
· Visningar
753
Senast: Windy
·
Utrustning Vår gasdrivna subaru har förmodligen tackat för sig och det är antagligen dags att titta på ny dragbil. Om man vill ha något som är i...
Svar
8
· Visningar
1 302
Senast: Gnapp
·
Fordon Min Honda crv börjar bli gammal och sliten så nu är det dags att titta på ny bil. Vill ha en pålitlig och trevlig bil som inte är... 2 3 4
Svar
70
· Visningar
5 823

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka