• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare FiaPiaLisa
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 76
  • Visningar Visningar 7 412
Sv: Dragbil

så sant :p

Går att köra ganska bra med den här också, tack vare att den är så lätt.
Känslig som tusan på gasen också, kompisar som har lånat den har jättesvårt att hitta dragläget i början, de vill gärna slira på kopplingen, fy fy! En ack så bra bil, subaru har verkligen imponerat på mig, trodde aldrig att den skulle vara så bra som den faktiskt är.
 
Sv: Dragbil

Men Toyota Rav4 då? Är inte den bra?:confused: Annars har jag hört att Saabs äldre modeller är både billiga å bra!?!
 
Sv: Dragbil

Forestern blir mitt val när jag har råd! Prisvärd, fyrhjulsdriven, fräck och med fria servicar den första tiden. :bump:
Piskade Volvos 4x4 i riktigt tufft underlag. Bra med Hk också, 158 hästar i grundutförande, 211 som turbovariant!
 
Sv: Dragbil

Glömde säga, lånar sambons Skoda Octavia 4x4 turbo och drar med den ibland. Den fungerar jättebra som dragbil. Men väljer man att köpa en ny så är den inte billigare i inköp än Forestern. De ligger prismässigt lika, men Forestern har ett betydligt bättre andrahandvärde och 3 fria servicar. Forestern har också bättre markfrigång och lite mer hk även i grundutförandet. Bensinförbrukningen skiljer marginellt. En fyrhjulsdriven bil drar ju alltid mer, så man får nog räkna med ca litern/mil i båda fallen. :smirk:
 
Sv: Dragbil

På den punkten tror jag att det finns rätt många som tycker annorlunda...


ja dom som inte kan ett dugg om bilar...
då min kille jobbar med dessa bilar och ENDAST usa bilar´så har jag lite koll på vad man kan ha å dra med.
sen att man inte kan dra på B kort det är ett annat problem.
men alla som sitter och åker runt med japaner och eropér har ju inte riktigt förstått att det är mera än att dra frammåt som är viktigt när han har en tung häst på släp.
du kan säkert komma upp i fart med en nissan micra om man så vill.. men sen när man måste panikbromsa så fins det varken bromsar eller vikt att hålla mot släp och häst.:smirk:

tar man då tex en chev 3500 som är byggd för att ta 1 ton(!) på flaket utan att körförmågan förändras på något sätt.
så har man absolut inga problem att varken komma upp i fart eller att stanna.

sen för den som tror att man drar med hästkrafter så är man ju lite fel ute..
det är VRIDMOMENT man drar med..
och man har inget vrid att prata om i en motor på 2liter.
när man då som i cheven har 6,5liter diesel eller i dom nyare 6,6liter.
då har man vridmoment.. då går det INTE segt att dra. och dom sackar inte i uppförsbacke och hindrar ALL annan trafik....:cool:
 
Sv: Dragbil

Jag har precis i dagarna köpt min dragbil, och efter mkt kikande och funderande så blev det en Passat syncro turbodisel, den får dra 1500 med B kort. Så nu är det bara att hänga på droskan och lasta pållen.:banana: Är det någon som har lika dan bil?? Erfarenhet?
 
Sv: Dragbil

*knapplån*

Hittar ni en intressant bil på t.ex blocket, gå in här
https://www21.vv.se/fordonsfraga/

och skriv in registreringsnumret så får ni upp hur mkt ni får lasta i bilen och dra med b-kort :bow:

Jag ska köpa ny bil, 4hjulsdrift och kombi är ett måste, dessutom ska bilen vara snygg :)

De bilar som ligger mig närmast just nu är:

Audi a4 avant quattro 2,8 :love:
1520kg med B-kort, 1800kg med E-kort

Audi a4 avant quattro 2,6
1540kg med B-kort, 1600kg med E-kort

Audi 100 2,6 V6 Avant Quattro
1400kg med B-kort, 1700kg med E-kort

AUDI 80 AVANT2,3 QUATTRO
1530kg med B-kort, 1550kg med E-kort

VW PASSAT VARIANT V6 SYNCRO
1430kg med B-kort, 1800kg med E-kort

VW PASSAT VARIANT TDI SYNCRO
1500kg med B-kort, 1700kg med E-kort

Vi har lånat en Passat Variant Tdi syncro när vi vart ute och åkt, startat på oplogat isigt och snöit med släpet, bilen bara rullar iväg, även backat med släp där man knappt tar sig fram själv. :bow:

På den jag lånat har se satt en extra fjäder i bak så bilen sätter sig inte ens när jag lastar min häst (enaxlat släp 650kg + häst ca 450kg). Bilen gungar lite när hon har bråttom ut och gungar mot bakbommen (vilket är ganska logiskt) Och den sätter sig även lite när biltrailer (700kg) och rallybilen kör upp för rampen (1000kg)
 
Sv: Dragbil

Du sade att de enda bra bilarna kommer från USA och sen sade du att det var bilar som är bygda för att dra. Det är mycket möjligt, och till och med troligt att du har rätt när det gäller dessa bilars dragförmåga. 4WD och mycket vridmoment är som du säger melodin. Det finns det dock både japaner och europeer som har också. Problemet med jänkarna är att dom är miltals efter vilken japsare eller europe som helst på allt annat.

1. Livsfarliga att krocka med (eller snarare emot), en jänkar-pickis är troligen det mest egoistiska fordon du kan färdas i.
2. Vägegenskaper som hör hemma på 50 talet
3. Enorma miljöbovar, återigen egoism...
4. Jag kan tänka mig att grabben din har mycket att göra. Kvalitet och USA-bil går inte att säga i samma mening. Dålig kvalitet och USA bilar går däremot att säga.

Att säga att en pick up med 6.6 liters dieselmotor är bättre att dra med än en Nissa Micra tyder inte på speciellt ingående bilkunskaper, snarare dålig förmåga att argumentera.


ja dom som inte kan ett dugg om bilar...
då min kille jobbar med dessa bilar och ENDAST usa bilar´så har jag lite koll på vad man kan ha å dra med.
sen att man inte kan dra på B kort det är ett annat problem.
men alla som sitter och åker runt med japaner och eropér har ju inte riktigt förstått att det är mera än att dra frammåt som är viktigt när han har en tung häst på släp.
du kan säkert komma upp i fart med en nissan micra om man så vill.. men sen när man måste panikbromsa så fins det varken bromsar eller vikt att hålla mot släp och häst.:smirk:

tar man då tex en chev 3500 som är byggd för att ta 1 ton(!) på flaket utan att körförmågan förändras på något sätt.
så har man absolut inga problem att varken komma upp i fart eller att stanna.

sen för den som tror att man drar med hästkrafter så är man ju lite fel ute..
det är VRIDMOMENT man drar med..
och man har inget vrid att prata om i en motor på 2liter.
när man då som i cheven har 6,5liter diesel eller i dom nyare 6,6liter.
då har man vridmoment.. då går det INTE segt att dra. och dom sackar inte i uppförsbacke och hindrar ALL annan trafik....:cool:
 
Sv: Dragbil

Du kan inte öppna bakluckan med släpet på om du väljer en RAV4 så svaret för mig är, nej.
 
Sv: Dragbil

Har dragit med Chev Suburban och den är inte starkare än min 245. Jäkla mesbil. Men chefen har en Tahoe med "större" motor också, DEN är bra. BE såklart.

Pappas Mitsubishi L200 (06) får också godkänt.
 
Sv: Dragbil

Har dragit med Chev Suburban och den är inte starkare än min 245. Jäkla mesbil. Men chefen har en Tahoe med "större" motor också, DEN är bra. BE såklart.

Pappas Mitsubishi L200 (06) får också godkänt.


vad har han för suburban då? en snikvariant med v6?
och sen för det andra vilken årsmodell var det på den?

tahoe är en utmärkt dragare oavsett om man har diesel eller bensinare. precis som du skrev
 
Sv: Dragbil

Varför så aggressiv? Det finns bra och dåliga bilar från både Europa, Asien och USA. Svårare än så är det inte.
 
Sv: Dragbil

Gällande EOBD2 så finns det ett EG direktiv från 98 och i USA har liknande saker varit krav sen 96. So what, det är inte ett land som ska enas i Europa och vad har det överhuvudtaget med biltillverkarna att göra?

Att du väljer att blunda för det faktum att för varje liv en fet USA-SUV räddar på insidan tar den livet av tre på utsidan är en inställning som jag inte vet hur jag ska bemöta, jag tycker det är en skrämmande inställning. Det finns stora bilar som inte är så aggressiva vid en krock, det är bara en fråga om vilja (och kostnader så klart). Volvo XC90 är ett exempel på detta.

Vad gör en Vette och en pick up i samma stycke? Jag vågar hävda att vilken BMW, Volvo, Audi, Toyota, Mercedes, Lexus som helst gör slarvsylta av motsvarande modell från US of A. Men det är i mångt och mycket en fråga om tycke och smak så det är en meningslös debatt. För mig är jänkare bilar utan väghållning och detaljkvaliteten och finishen är lika sunkig som på allt annat som är amerikanskt. Elsystemen krånglar men drivlinan håller i en och en halv evighet. Men vad hjälper det, bilen i övrigt har varit död sen den fyllde 5 år.

Vad gäller dragbilar så finns inte mycket till konkurens i klassen full size pick up. Varför? Jo för det är först den senaste månaden Amerikat, med världens farligaste man i spetsen, har upptäckt att det där med klimatförändringar kanske inte är helt bra. Överallt annars har tillverkarna insett (på grund av att konsumenterna inte efterfrågar dessa miljöbovar) vilken miljöfara dessa bilar utgör. Som arbetsfordon är dom säkert kanon. Men för alla andra... Jisses.

Om vi tar en annan klass där det finns konkurrens från andra länder så skulle jag välja en Toyota LC framför en Jeep vilken dag som helst. En sådan bil skulle jag köpa för att den ska vara driftsäker och för att den skulle ta sig fram över allt, det räcker att kolla på Jeep forum så inser man hur det står till med den saken. Om vi talar mindre pick up så skulle jag välja en Nissan Navara framför motsvarande Ford eller Cheva. Det tror jag du också skulle göra om du provade. Och ja, jag har testa båda.

Kära poll0i_, när det gäller utsläpp så är du så fel ute så jag tror att du får ta och kika lite i körkortboken igen innan vi diskuterar vidare. Jag är rätt säker på att denna lilla skrift avhandlar de olika utsläppens påverkan på miljön. Ta till exempel koldioxiden, ett av de största problemen just nu. Där finns det ett enkelt sätt att komma tillrätta med problemen. Sänk bränsleförbrukningen. Det behöver förmodligen inte sägas att en Nissan Micra drar mindre bränlse än en full size pick up med 6,6 liters dieselmotor, men eftersom du har påtalat det självklara så ska väl inte jag vara bättre.

Jag finner det litet lustigt att du tar upp lagarna i bilarnas förlovade land som föregångare. Att dom ständigt haft strängare lagkrav beror ju på den enorma mängd bilar med ännu mer enorm bränsleförbrukning som används som shoppingbilar. Hade alla använt Nissa Micra isället (eller hellre cyklat så kanske dom inte hade varit så förbenat feta heller) så hade läget varit helt annorlunda. Dels med fetman i USA, dels med den globala miljöförstöringen och dessutom lagstiftningsmässigt.

Jag har nu snabbt kollat igenom bilprovningens statistik. Vid en snabbkoll hittade jag en enda amerikansk modell som hade lika få fel som medelbilen och det var Jeep Grand Cherokee, alla andra jag tittade på var sämre än medelbilen. Det är fakta som inte ens en fanatiker borde kunna bortse ifrån. Men jag kanske blir förvånad även i detta fall.

Mitt första inlägg var ett svar på ditt inlägg där du skriver:

"De enda bra bilarna kommer från andra sidan vattenpölen." Jag påpekade då att man kan ha andra åsikter om detta. Jag hävdar fortfarande att man, om man har ett samvete kan köpa en kompromiss som ger dig bättre bränsleekonomi, bättre andrahandsvärde, mindre verkstadsnotor och renare samvete från Europa eller Asien. Att den inte orkar dra ett hästsläp i 150 uppför Hallandsåsen är i sammanhanget ett ickeproblem för mig. Och på min transport fungerar faktiskt bromsarna, trots att den kommer från England. Att hålla en hastighet som gör att man får stop på ekipaget sitter i huvudet på föraren, inte i bilen i första hand.

Var och en får givetvis köpa precis vilken bil man vill, men tänk vad mycket bättre vår gemensamma plats att leva på skulle må om vi prioriterade rätt saker innan vi valde. Det är inte jag som är egoisten, det är du.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Dragbil

Jag säger bara Cheva och Ford!
De enda bra bilarna kommer från andra sidan vattenpölen. ;)
De bilarna är bygda för att kunna dra.
Jag tror Cheva pickupen st10 får dra 1400kg, 4wd.
Du kan ju prata med en återförsäljare. Men det finns vissa som inte vet ett dugg om de bilarna fast de säljer dem.
Men de bilarna är bra. Promise you.
Sen har de ett stort bagageutrymme där man får plats med det mesta.

Fast där kommer du inte långt utan ett E kort. Bilarna är så tunga i sig. Cheva s10 får dra 2ton på BE, men bara 750kg på B.
Men kan hålla med om att de är grymma drag bliar. 2 ton bakom bilen märks knappt.
Dragit 6 ton(!!) med en något trimmad Ford F250. Kändes väl ungefär som att koppla ett hästsläp bakom en "vanlig" bil...
(var i usa dock)
 
Sv: Dragbil

Ville bara tillägga till den lilla debatten om usa bilar att brorsans cheva pickis ligger 0,3l milen under vad grannen volvo 740 dra på landsväg.
För övrigt finns det nog ingen bil som har så högt andrahandvärde som dem. Går ju att köpa från usa och sälja för det 3dubbla u sverige.
 
Sv: Dragbil

Ville bara tillägga till den lilla debatten om usa bilar att brorsans cheva pickis ligger 0,3l milen under vad grannen volvo 740 dra på landsväg.
Menar du bensinmotor i båda alternativen? Om ja låter det nästan för bra för att vara sant. Om chevan är en diesel så jämför du äpplen och päron. Irrelevant med andra ord.
 
Sv: Dragbil

Menar du bensinmotor i båda alternativen? Om ja låter det nästan för bra för att vara sant. Om chevan är en diesel så jämför du äpplen och päron. Irrelevant med andra ord.

Nix, benisnare å automat båda två. Men 740 drar betydligt mer när det är en automat mot manuell.
Dock har chevan offroad däck. fast kör man offroad mkt (som min bror) drar den BETYDLIGT mer!

Men grymm dragbil är den. det kan inten förneka, rolig dessutom=)
 
Sv: Dragbil

Det var ju konstigt för Volvo 740 är ju känd som en av de bensinsnålaste bilarna på marknaden.... Hur är det möjligt?

Förresten, säg att en 740 drar 0,9 liter per mil. Menar du på fullaste allvar att en pick up skulle dra 0,6 på landsväg? Jag tror inte på det.
 
Senast ändrad av en moderator:

Liknande trådar

Utrustning Min ryktväska faller snart i småbitar och behöver bytas ut. Finns ju rätt många olika varianter att välja mellan, hoppas att buke som... 2
Svar
25
· Visningar
1 737
Senast: Edla
·
Utrustning Jag skulle så gärna vilja ha ett eget hästsläp. Problemet har varit att jag bara har B-kort och ingen bil som kan dra. Nu står jag dock... 2
Svar
20
· Visningar
1 087
Senast: tara
·
Utrustning Går i tankarna att köpa en ny bil samt en transport, bilen är dock prio ett då jag har tillgång till att låna transport. Det jag söker...
Svar
11
· Visningar
903
Senast: lillan222
·
Utrustning Jag har idag en Cheval liberte 2002XL som jag köpte billigt och tänkte fixa till. Nu har flera saker fått mig att inse att jag kör den... 2 3
Svar
49
· Visningar
3 282

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka
Upp