Dragbilar *igen..*

chilling

Trådstartare
Är inne på Subaru Legacy Outback, Volvo V70 och Passat.

Vet att Subarun får dra 1500kr på b-kort, men vilka modeller av V70 och Passaten kommer jag upp i 1500kg på B-kort?

Hur är subarun i bagageutrymmet? Ska ha in en barnvagn och en hund, får det plats?

Andra tips på bilar?:confused:

Sv: Dragbilar *igen..*

Har haft en Volvo V70 2,4 - 00, alltså gamla modellen... den fick dra 1530 på B-kort... Superbil att dra med och man får med hur mycket grejjer som helst i bagaget!!!

V70 är jag också intresserad av att höra massor om, t.ex. vad folk har för släp o.s.v... Funderar på ett Böckmann-släp till då.

Just nu väntar jag på min splitternya Subaru Legacy :bump: . Är det Outbacken el Legacyn du är intresserad av? Jag har inte provat att stoppa in barnvagnen i Legacyn, men bagageutrymmet såg rätt stort ut.

Jag tror inte att du får dra 1500 kg på ett B-körkort med en V70, iallafall inte de senare årsmodellerna. Jag hoppas verkligen att du tänker köpa fyrhjulsdrivet. Jag avråder bestämt från att köpa en framhjulsdriven bil med stor motor, speciellt om du ska dra med den. Jag har nämligen en Volvo S80 2,9. Jag kör ofta fast och kommer inte upp för backarna på vintern. Man får vara glad om man kommer iväg vid rödlysena på vintern...utan släp.

Vi har haft och har både en Subaru Impresa, och subaru :crazy: hmm, vad heter den. typ en röd familjebil, struntsamma. Båda hadde vi och körde till tävlingar och det går super. I Impresan får man dock inte plats med så mycket, jo barnavagnur och ja sadel m.m! men familjebilden går allt in i ;)

Lycka till med bilen!!

Senast ändrad:

Åhh, det låter ju lovande!!!
De är ju stora i bagageutrymmet som sagt och det är ju bra:smirk:

Tyckte du att det var dumt att den inte var fyrhjulsdriven? Var det nått du märkte?

Hej!!
Det är outbacken jag är intresserad av!

Tror du verkligen att jag måste ha fyrhjulsdrivet? Tänkte då främst på V70n. Kör saab idag och har inte märkt att det skulle vara nå problem när jag kör släp:confused:

Lyllos dig som väntar på en ¨så fin bil:D

Men...nu blir jag konfunderad...den jag är intresserad av heter (tror jag) Subaru Legacy outback, det är ju både legacy och outback...är det två olika modeller eller vad:confused:

Håller med Pauling! Om du ska köpa ny bil, satsa på en med 4wd!
Har själv en Jeep Grand Cherokee, har man en gång dragit släp med en fyrhjulsdriven vill man aldrig byta ner sej igen :p

min brorsa har en V70 -00 (alltså gamla modellen). Den snor jag när jag ska dra släpet, får dra 1530 på B vilket är mkt bra! :) Då kan du dra många boggiesläp (ja såklart inte dom som väger 2 ton då....) Har du BE får iallafall brorsans dra 1600.
Den nya modellen av V70 (började väl göras typ -01 eller runt där) får inte dra så mkt på B. Det är nog bara runt 1300 tror jag, däremot 1800 på BE (iallafall den "nya" V70:n jag kört har jag för mig fick dra så mkt på BE).

Tycker V70 är superbra!!! Rymlig, säker, kvalitet o drar bra. Jag tycker inte det är ett måste att ha 4hjulsdriven bil, men det är väl en fördel OM man har det. Självklart går det bra att dra med fram/bakhjulsdrivet oxå. Det beror mkt på var man bor (hur väglaget är på vintern), hur mkt man kör med släp osv.

Så vill du ha en V70 så välj den äldre modellen som får dra mkt mer på B. Om du inte bara drar enaxlat och en häst eller vill ha en HELT ny bil.

Ska du köpa begagnad bil eller helt ny? Ska du dra släp ofta och långt eller bara någon liten snutt ibland?

För olika Subaru-modeller - kolla på Subarus hemsida.

För att hitta dragvikter m m på begagnade bilar kan man få det via www.konsumentverket.se och deras bilsidor eller söka på www.bilregistret.se genom att hugga ett registreringsnummer för någon bil som verkar intressant.

För kvalitet etc för begagnade bilar rekommenderar jag en titt i Bilprovningens beg. bilguide, www.bilprovningen.se. Om man tittar på modellrelaterade fel kan man läsa att både V70 och Passat är sämre än medelbilen dvs de blir underkända ganska ofta om de är från t ex 98-00. De bilar som ligger bra till där är främst de japanska. Citroen Xantia har rätt OK resultat där också och får dra nästan 1500 kg på B-kort om man väljer kombin. Saab 9-3, i alla fall dieseln, har bra resultat hos Bilprovningen och får dra 1500 kg på B.

Edit: Citroen och Saab är ju bara framhjulsdrivna. Citroen C5 får dra mycket på B-kort också har jag för mig och kombin ser ganska gigantisk ut. Dock har C5 haft mycket kvalitetsproblem. En fördel med Citroen som dragbil sägs vara den gashydrauliska fjädringen. Tror att Alexandra_W drar med sådan så hon kan kanske berätta mera.

Jag har nyligen haft en Honda CRV -99. Får dra 1500 kg på B-kort. Framhjulsdriven med automatisk 4-hjulsdrift när det blir slirigt. Utmärkt resultat hos Bilprovningen. Funkade toppen att dra med, men jag har i och för sig bara dragit mitt enaxlade släp på 1300 kg. Tyvärr är bagagerummet ganska litet. Är osäker på om du får in både barnvagn och hund.

Senast ändrad:

Jo, Legacy och Outback är två olika modeller.

Jag vet inte om det är ett måste att ha fyrhjulsdrivet. Jag har klarat mig utan hittills, men jag har som sagt problem med backar på vintern. Det beror väl lite på var man bor och hur ofta man ska dra på vintern också. Här i Stockholmsområdet där det är minusgrader och plusgrader om vartannat blir det ofta isigt.

Det går säkert bättre med framhjulsdrivet om man inte har en bil med många hästkrafter. En stallkamrat har en V70 2,4T, han har också problem med att det släpper på framhjulen så fort det inte är torr asfalt ute. Även om man försöker vara lätt på gasen så spinner det ofta.

Vilka bra länkar!!! :bump:

Vad du är smart!!!:)

Nu har jag sökt på en del bilar och faktiskt hittat passat syncro som man får dra 1520kg med. Men en annan kanske korkad fråga...maxlast, vad menar man med det? Är det vad man får lasta in i släpet? Jag menar maxlast som står i registreringbeviset till bilen. På passaten så står det maxlast 420kg, får jag bara lasta 420kg häst då?? Blir inte mycket häst.....

Visst är jag? Har nyss bytt bil.:)

Maxlast är hur mycket last man får lasta i fordonet ifråga. Du får alltså lasta högst 420 kg I Passaten. Bilens totalvikt = bilens tjänstevikt + maxlast.

Vikterna du måste hålla koll på när du shoppar dragbil är bilens tjänstevikt, bilens totalvikt, bilens maximala släpvagnsvikt och släpets totalvikt så att dessa vikter stämmer överens. Finns hur många trådar som helst om detta här, men jag föreslår att du börjar med Vägverkets hemsida, http://www.vv.se/templates/page3____2839.aspx.

Har en Subaru Legacy att dra häst med. Bästa dragbilen jag kört. Har haft både barnvagn och hund därbak, men den är inte lika stor i combiutrymmet som en hederlig Volvocombi förstås.
Men som sagt: Kanon att dra med.

Du har så rätt, det finns en som heter Subaru Legacy och en som heter Subaru Legacy Outback. Vet inte exakt vad som skiljer dem åt, men jag tror du har högre markfrigång på Outbacken. Den är mera en terrängbil än den vanliga Legacyn. (har en Legacy själv)

Ville bara upplysa om att V70 finns med AWD, alltså fyrhjulsdrift!

Vi har en Audi S4 quattro och det finns inte mycket inte den kan släpa iväg med.

Har en passat TDi syncro. Den bästa dragbil jag någonsin haft. Får dra 1500 på B-kort. Det är ju inte bara på vintern det är bra med 4WD. Var på tävling förra sommaren där arrangören fick hämta traktorn o släpa bort bilar o släp. Fick många avundsjuka blickar då vi bara åkte iväg utan att slira det minsta. På tävlingar brukar man ju få parkera i gräshagar idyl. Om det då regnar så... Dessutom drar min bil bara 0.75l mil ca med 1500 boggiesläp...

*KL* jag har sjalv en LR defender:love: , men for att kora mest med Bkort, har jag for mig det ar med en fordmodell. Vi akte med tre barn, barnvagnar ect, och slapet. Kolla Ford!

vet inte hur de större subaruna är i bagageutrymmet, men bara måste rekommendera dem att dra med.

Vi har en Impreza, ganska liten, ganska stor motor och drar hur bra som helst. Den får dock bara dra 1260 på men hela 1600 kg på BE, vilket många har svårt att tro.
Vi har även en volvo 850 kombi (ganska stor bil!) den får också dra 1600 på BE. Jo saken var den att jag skulle komma till att 850:n är ganska lik den gamla modellen av v70:n inte mkt. som är förändrat.
Och får jag välja bil att dra med så tar jag Subban pga. 4-hjulsdriften.

Så det jag vill rekommendera om du tänker dra är en bil med 4-hjulsdrift, passar super i leriga och sliriga gräshagar, som ngn. skrev. Samt i hala uppförsbackar och på slingriga vägar :bump:

Lycka till med billetandet!

Liknande trådar

Fordon Efter att maken köpt en helelektrisk city car i kombination med att jag börjat med häst på en lite mer seriös nivå igen och slutat... 2
Svar
34
· Visningar
2 202
Senast: Derivata
·
R
  • Låst
Övr. Hund Hej! Jag vänder mig till er kunniga hundmänniskor här inne, i hopp om att få lite goda tips och råd :) Vi har kommit fram till att vi... 2 3 4
Svar
71
· Visningar
7 171
Senast: Snurrfian
·
Fordon Jag behöver byta bil. Om jag inte gör det väldigt väldigt snart kommer det bli akut :cool: Men det är ju så förb. svårt att välja! Så nu... 2
Svar
27
· Visningar
2 408
Senast: golit
·
Utrustning Jag skulle bli väldigt tacksam för tips om bra dragbil. Vi har en Subaru Outback diesel idag som är riktigt bra att dra med men tyvärr... 2
Svar
31
· Visningar
3 113

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka