Sv: Dragbilar *igen..*
Ska du köpa begagnad bil eller helt ny? Ska du dra släp ofta och långt eller bara någon liten snutt ibland?
För olika Subaru-modeller - kolla på Subarus hemsida.
För att hitta dragvikter m m på begagnade bilar kan man få det via
www.konsumentverket.se och deras bilsidor eller söka på
www.bilregistret.se genom att hugga ett registreringsnummer för någon bil som verkar intressant.
För kvalitet etc för begagnade bilar rekommenderar jag en titt i Bilprovningens beg. bilguide,
www.bilprovningen.se. Om man tittar på modellrelaterade fel kan man läsa att både V70 och Passat är sämre än medelbilen dvs de blir underkända ganska ofta om de är från t ex 98-00. De bilar som ligger bra till där är främst de japanska. Citroen Xantia har rätt OK resultat där också och får dra nästan 1500 kg på B-kort om man väljer kombin. Saab 9-3, i alla fall dieseln, har bra resultat hos Bilprovningen och får dra 1500 kg på B.
Edit: Citroen och Saab är ju bara framhjulsdrivna. Citroen C5 får dra mycket på B-kort också har jag för mig och kombin ser ganska gigantisk ut. Dock har C5 haft mycket kvalitetsproblem. En fördel med Citroen som dragbil sägs vara den gashydrauliska fjädringen. Tror att Alexandra_W drar med sådan så hon kan kanske berätta mera.
Jag har nyligen haft en Honda CRV -99. Får dra 1500 kg på B-kort. Framhjulsdriven med automatisk 4-hjulsdrift när det blir slirigt. Utmärkt resultat hos Bilprovningen. Funkade toppen att dra med, men jag har i och för sig bara dragit mitt enaxlade släp på 1300 kg. Tyvärr är bagagerummet ganska litet. Är osäker på om du får in både barnvagn och hund.