Draghundstävling?

skogstomten

Trådstartare
Är det någon här som håller på eller har hållit på med det?

Börjar bli mer och mer sugen på det, så jag är nu toknyfiken :D

Erfarenheter och vilka andra hundar än vorster (som inte stavas så jag vet :crazy: ) kan passa?

Sv: Draghundstävling?

Gå in på www.draghundsport.se och kolla om det är något!
Det är sällan som man kör med renrasiga draghundar ofta är det blandningar mellan Alaskan husky och olika fågelhundar som korthåriga vorsteh, pointer. Detta om man kör slädhundsstil. Det är vanligare med renrassiga vorsteh i nordisk stil, alltså med pulka och skidor.
Men det mesta duger att dra med, för några år sedan på Vindelälvsdraget körde ett spann med PUDLAR! I träningssyfte har jag sett ett fyrspann med Basset Artesian såg rätt skoj ut, det blev i alla fall låg tyngdpunkt.

jag har tänkt att jag ska börja åka skidor till att börja med å sen utveckla det med min hund....
jag har en alaskan huskey/vorsteh blandning som har gått i spann förut så det ska bli kul att börja lite lätt med han....

Jo, jag har "tolkat" på skidor efter honom oxå.
I en hemmagjord sele! Den sprack och jag fortsatte rakt fram...

mimmipigg skrev:
Gå in på www.draghundsport.se och kolla om det är något!
Det är sällan som man kör med renrasiga draghundar ofta är det blandningar mellan Alaskan husky och olika fågelhundar som korthåriga vorsteh, pointer. Detta om man kör slädhundsstil. Det är vanligare med renrassiga vorsteh i nordisk stil, alltså med pulka och skidor.
Men det mesta duger att dra med, för några år sedan på Vindelälvsdraget körde ett spann med PUDLAR! I träningssyfte har jag sett ett fyrspann med Basset Artesian såg rätt skoj ut, det blev i alla fall låg tyngdpunkt.
Fyrspann med Basset? Häftigt :rofl: :banana:

Ja det är den Nordiska stilen, det med pulka som jag hade i min hjärna.

raven_82 skrev:
jag har tänkt att jag ska börja åka skidor till att börja med å sen utveckla det med min hund....
jag har en alaskan huskey/vorsteh blandning som har gått i spann förut så det ska bli kul att börja lite lätt med han....

Ja skidåkning roade jag och min hund oss med i vintras, men nu börjar jag fundera på om jag kanske skulle satsa mer på skid/hundbiten då jag inte vet hur hästsidan kommer att se ut framöver.

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Först och främst vill jag vara tydlig med att jag ALDRIG skulle skaffa en hund om jag inte är absolut 100% säker på att jag har... 2 3
Svar
43
· Visningar
2 505
Senast: __sofia__
·
Övr. Hund Hej! Jag har just hittat hunden med stort H! Tyvärr bor den så klart i USA så det blir att importera. Är det någon som nyligen gjort det...
Svar
7
· Visningar
1 001
Senast: hastflicka
·
Övr. Hund Hej! Jag måste bara få skriva av mig. Vid ett flertalet tillfällen när jag är ute och går med mina två Cane corsos så möter vi... 3 4 5
Svar
83
· Visningar
5 788
Senast: Nota
·
Övr. Hund Funderar allvarligt på att köpa regntäcke till hundarna nu! Den här hösten men framför allt vintern tycker jag det regnar mer eller...
Svar
19
· Visningar
977
Senast: TantAgda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka