Bukefalos 28 år!

Dragig tjej

V

Vajja

Detta är ju inte ett ovanligt problem, men då jag inte har erfarenhet av egen hund så... har jag inte mycket erfarenhet. Så tips är jag glad för!

Grannen är hundvakt åt en cavaliertjej, Doris. Hon är 2-3år. De är dock inte ut på så långa svängar med henne. Max hundra meter för det mesta. Så, de sa att jag fick ta ut henne om jag ville. Vilket jag ville.

Hon är väldigt glad, go, nyfiken och full av liv. Hon verkar dock inte vara uppfostrad alls tycker jag. Kan inte ens sitt. Drar väldans i kopplet för att komma till alla intressanta lukter i vägkanten, hela tiden.
Gårdagens promenad var inte så kul. Idag tog jag ut henne igen, och hade som mål att få lite kontakt med henne. Hon är lite som i sin egen värld där hon stretar på.

Det gick bättre än jag tänkt, men jag undrar hur ni brukar göra för att få en hund att inte dra? Alla säger ju så olika. Det handlar ju inte bara om själva dragandet, men jag har ju inte henne mer hos mig än under promenaden, så jag kan ju inte träna henne inne.

Nu stannade jag då hon drog. Det kändes dock bara väldigt segt att göra det. Hon tog liksom aldrig kontakt med mig utan stod bara och väntade på att få gå vidare.

De har ett flexikoppel till henne, vilket jag inte gillar. Tycker det är jobbigt och mest i vägen. Hade det låst i ett läge för att ha henne nära mig. Men jag vill ju kunna ha ett slakt koppel=/ Förstår att detta är en träningssak. Hon går ju inte klockrent efter en promenad, men tips vad jag ska göra och tänka på?
 
Sv: Dragig tjej

Jag hade satt på en sele (hundar går naturligt emot tryck mot halsen) och varit envis, antingen stannat och väntat på kontakt eller vänt på klacken och knatat iväg åt ett annat håll. Det är segt i början men det brukar släppa ganska fort.
 
Sv: Dragig tjej

Jag hade sele igår på henne. Idag tog de inte fram selen till henne så jag ides inte be om den. Men, det gick ju faktiskt bättre idag. Provade förutom stanna ävenatt vända helt om, men hon blev bara glad för det, för där fanns ju också lukter att se närmare på. Det tar ju tid, och hennes ägare har ju kanske struntat i detta heal hennes liv, så det går ju inte på en sekund att få till, men jag är glad för alla tips från alla!
För mig är det ingen trivsam rolig promenad om hunden bara drar och drar, även om den är liten. Är så sugen på att jobba bort detta, men hon är ju inte min=/
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Dragig tjej

Jag hade ärligt talat slutat gå ut med hunden. Varför ska du ödsla tålamod, tid och energi på något som inte gör dig gott?


Annars gav Haukur bra tips.
 
Sv: Dragig tjej

Det hade inte jag heller gjort.

För att träna bort bogser-fasoner så tycker jag att man börjar hemma med grunderna. Det är å andra sidan inte särskilt svårt. Men har man inte tillgång till hunden på det sättet så skulle jag strunta i att gå ut med den.
 
Sv: Dragig tjej

Ja, jag håller med om att man helst skulle vilja börja på hemmaplan med grunderna. Är nog inte så lätt att få till detta på detta sätt. Ville mest höra hur ni gör då ni tränar era hundar. Gillar ju också hundar och har ingen egen, så det är ju lite lockande att få gå ut med en annars snäll vovve. Tycker dessutom synd om henne då hon är så ung och inte får gå ut mer än några mter, om inte jag tar ut henne=/
Tack för era svar!
 
Sv: Dragig tjej

Jag gjorde som så med schäfern att jag stannade och satte honom så fort han drog. Till slut tröttnade han på det och gick utan att dra. Men det tog ett tag och det finns säkert andra sätt men detta funkade för honom alla fall
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Nu kommer ytterligare en ”vilken ras ska jag köpa” tråd… Jag söker efter en liten, glad hund som älskar långa promenader i skog och...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
8 472
Senast: hundtant
·
Hästvård Ska försöka sammanfatta kort. Min welsh hade en kolikkänning i maj. Vi hade varit ute och betat gräs 10 min och sen fick hon stå i boxen...
2 3
Svar
45
· Visningar
3 930
Senast: Habina
·
Övr. Hund Efter många års fundering har jag (i alla fall nästan) bestämt mig för att sluta med hästar och köpa hund istället. Men, jag kan inte...
Svar
4
· Visningar
1 739
Senast: Red_Chili
·
Övr. Hund Vi kommer att få hem en valp i juni och har en del vi behöver skaffa hem innan dess. Det märks att valpprylar är en industri och det är...
2
Svar
35
· Visningar
3 870
Senast: anna_panna
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp