Dräktig som ligger mycket? normalt?

• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare ylv4
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 4
  • Visningar Visningar 2 064
Y

ylv4

Hej hej.

Jag har en häst som är gravid, hon är beräknad till 1 Juni alltså 3 mån kvar :)

På senaste tid har hon börjat ligga mycket mera, och ikväll när hon fick ensilage så la hon sig ner och började äta samtidigt? :confused:

Är detta för hon vill avbelasta ryggen iochmed att fölet väger ju nu en del, hon är riktigt fet nu hehe.
Eller kanske det är fång påväg, men hon är inte varm i hovarna eller hon visar inga tecken på fång.

Är det normalt? Att hon ligger ner så mycket?

Mvh / Ylva :)

Tack för alla svar i förhand ;)

Sv: Dräktig som ligger mycket? normalt?

vårt sto ligger ochså mer nu än tidigare, och eg är det väl inte så konstigt.. det är nog jobbigt att gå omkring med den magen hela dagen!

Mitt sto ska föla slutet av juli, och hon ligger oxå mycket ner, ibland ligger hon helt på sidan så man måste gå in och ruska tag i henne!!!

I början var jag nojjig och trodde hon var död, men efter ha ruskat på henne flera gånger har hon nu lärt sig att om jag kallar på henne är det bäst för henne att hon visar ett livs tecken så blir hon inte mer störd.. :devil::angel::idea:

De är jätte tunga nu och lättare lär de inte bli. Man vet själv hur de är.

Är hon redan fet och tung? Det är ju bara början på månad 8 (fölet har ju fram tills denna månad varit väldigt liten).

Har hon haft fång tidigare? Det är ju oroväckande om hon är så trött i kroppen att hon inte ens orkar stå och äta. Att hon vilar mer i övrigt hade väl inte varit så alarmerande, men just att hon även ligger ner när hon äter låter inte sunt.

Om hon skulle bli dräktig fler gånger kan det ju vara bra då att försöka att inte få henne fet och inte tyngre tidigare än hon behöver. Det är ju så olika från häst till häst, men nu när du vet att hon besväras av extravikten så kan du ju vara extra noggrann till nästa gång med att hålla henne i trim så länge som möjligt.

Eller syftar du enbart på magen när du säger fet? (dvs har hon inte fettlager förövrigt på kroppen?).

Hur som helst så tycker jag att du försäkerhetsskull skall rådfråga din veterinär. Mina tankar går åt belastningsfång, men det behöver ju inte vara så.

Liknande trådar

Äldre Hej! Moderator får gärna flytta tråden om den inte passar här. Vet inte vart jag ska placera den då tråden handlar om hästar, hundar... 5 6 7
Svar
131
· Visningar
13 540

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka