Dräktighet

• Övr. Hund
  • Trådstartare Trådstartare gullnosan
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 12
  • Visningar Visningar 1 338
G

gullnosan

Jag misstänker att våran lilla hund ska få valpar.. igen.
Är det nån som vet hur lång dräktighetstiden är?

Sv: Dräktighet

joo.. jag borde väl det... men det har varit "oönskade gaviditeter" (kan man skriva så om hundar) varje gång..
tack ialla fall!

Varje gång!? Hur många gånger har det skett en tjuvparning egentligen? :eek:

Dags att förhindra det kanske? Hur kan sånt hända igen och igen? Vad gör ni om hon betäcks med en hanhund som är alldeles för stor, så att det finns riskt att både valpar och mamma dör?

Tycker ni ska kontakta en veterinär med ultraljud, ni kan ringa redan nu och boka tid (men det bör ha gått 3-4 veckor för att man ska se något på ultraljudet).
Konstateras valpar så kan man ge abortspruta!

En abortspruta kan rekommenderas eftersom ni inte vet vad hon har parat sig med. Hur kan det hända "många gånger?"

Det har inte hänt såå många gånger.. det här är andra!

Bebben skrev:
Om ni haft valpar innan borde ni väl ändå veta?

Men svaret är ca 63 dygn.

Vill bara tilläga att 63 dygn är ca!
Valparna kan föddas från 59 dygnet och framåt!
I enstaka undantag till och med tidigare, men full kontroll över henne från 59 dygnet rekomonderas!
Händer att de går över tiden också, utan att det är onormalt, men om inget hänt på 66 dygnet, rek. jag kontakt med vet.

undrar också om du ska låta dom födas :confused: annars finns ju som sagt abort sprutor!

Det var därför jag skrev cirka där också.

Vi har full koll på tikarna from dygn 58, och hittills har ingen fötts senare än dygn 62, men 63 är ju den generella tiden dom går, så därför svarar jag fortfarande med det.

Bebben!
Mitt inlägg var ingen kritik mot att du skrev 63, det var endast ett litet förtydligande, ledsen att du tog det så.

Liknande trådar

Övr. Hund Runt den 20 januari skrev jag här, och frågade hur man köper en hund. Jag fick massor av tips och råd, och även listor med uppfödare...
Svar
11
· Visningar
1 618
Senast: Raderad medlem 147980
·
Övr. Hund Vilka tuggben är era hundars (och era) favoriter? Det finns ju rätt många märken numera som har svensk- eller nordisktillverkade ben av... 2
Svar
22
· Visningar
1 488
Senast: Capybara
·
Övr. Hund Jag vet inte vad jag ska göra. Jag har i dagsläget tre hundar, en 11-årig labradorblandning, en 8-årig storpudel och en 3-årig... 2
Svar
23
· Visningar
2 249
Senast: __sofia__
·
Övr. Hund Hej! Jag måste bara få skriva av mig. Vid ett flertalet tillfällen när jag är ute och går med mina två Cane corsos så möter vi... 3 4 5
Svar
83
· Visningar
6 086
Senast: Nota
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Fågelobservationer
  • Flytta med utekatt
  • Akvarietråden V