dräktigt sto"i en egen värld"...

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare ancan
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 7
  • Visningar Visningar 1 040

ancan

Trådstartare
Vårt ena sto, som är dräktig för första gången iår, har kommit in i en rejäl "drömmeri-period"...Hon står för sig själv i solen och bara tittar rätt fram, ser iofs inte ut att må dåligt, men ändå... detta nya beteende kom för ca en vecka sedan och gör att hon äter sämre och sämre i hegen(fri tillgång). På natten äter hon normalt, men frukosten rör hon inte... hon vill bara ut till sin utvalda plats...
Hon har sju veckor kvar till fölning...Hon är inte särskilt stor än, men har en "bra kropp" att gömma föl i:smirk:

Någon som har liknande erfarenhet???

De andra stona har alltid ätit som galningar hela dräktigheterna nämligen.

Kankse hon bara fått vårkänslor, vad vet jag:confused:

Sv: dräktigt sto"i en egen värld"...

Låter som Lindas sto i stallet.
Nattmaten äter hon upp, ibland äter hon upp all frukost med men oftast inte, lämnar c:a hälften. Sen så stirrar hon ut i ingemansland, är hon i stora hagen så står hon där mesta delen av tiden och bara tittar. Denna ser inte heller ledsen ut, men hon har varit väldigt nere i flera veckor sedan hennes bästa vän sen 10 år plötsligt lämnade oss.

Hon har ingen koll på vart hon går, ingen koll på vad hon gör och springer rakt in i skåp och annat. Fast hon har alltid varit sådan, men det har nog blivit lite värre nu det sista. Hon skall föla inom en vecka.

Vi kallar henne spanaren.. ;)

mitt sto är oxå väldigt lugn o står o betraktar bara. så tillfreds med livet just nu.
fölar i slutet av april.. *längtar*

Mitt sto har också ändrat beteende ganska rejält, från att ha varit lite halvstirrig å nervös till att bli väldigt lugn.

Precis som ditt sto kan hon stå i hagen å bara titta, vilket hon aldrig kunnat göra innan. Hon ser ut att må väldigt bra, äter ordentligt men orkar inte busa med 2-åringen (förståeligt). På kvällarna lägger hon sig inte heller längre som hon alltid gjort innan utan äter sin mat å sen vänder hon baken till de andra å sover!
Tror inte man ska oroa sig för mycket, precis som för människor måste det ju skilja en del mellan olika individer. Så länge de ser ut att må bra!

Mitt sto har 4 veckor kvar idag!

Börjar märka jag med att min pålla står mest inen i lösdrift stallet och bara dåsar. orkar itne göra direkt mycket..igår andades hon rätt snabbt men verkade itne så bekymrad. vi har nu 1 vecka och 5 dagar kvar. det börjar närma sig och hon börjar fylla på lite i juverna...hon har blivit jättegosig men som sagt hon står mest och inte gör något i hagen. maten äter hon dock med god aptit.

Låter precis som mitt ena sto. Hon står oftast och vilar för sig själv på samma ställe i hagen, och ser ut som om hon står och drömmer. På kvällen får jag nästan väcka henne då hon ska in, trots att de andra hästarna redan är inne! Hon är iofs alltid lugn och hon äter alltid bra. Hon har varit så här alla tre dräktigheter som hon haft hos mig och det börjar alltid när det är 2-3 månader kvar. Hon är också mkt keligare än vanligt. Hon ser ut att må jättebra! :)

Ja, det verkar ju som om jag inte behöver "oroa" mig särsklit mycket:)
Jag får väl lugnt fortsätta och titta på våran "ferdinand" där ute under sin "korkek"...:)

Vi har hela 4 månader kvar att vänta, men stallägaren tycker att mitt sto har varit surare ett tag på mornarna när hon släppt ut. Hon har dock hela tiden varit pigg och fräsch att rida, så jag tror nog bara att hon inte orkar med "tempot" i hagen. Hon står gärna nära de andra men ändå en bit ifrån, och tuggar på nån gren eller så.

Liknande trådar

Avel Mitt dräktiga sto har fått en rejäl förkylning, hostar och snorar ordentligt. :crazy: Jag blir ju självklart orolig att hon ska... 2
Svar
25
· Visningar
4 023
Senast: Abova
·
Hästvård Mitt ena dräktiga sto fick svår kolik igår, och inte förrän idag är hon bättre. Vi har kämpat hela natten med henne och veterinären har...
Svar
10
· Visningar
2 203
Senast: Barabia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Dalmatiner
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈