Dreamweaver-skikt-kantlinje

nesjla

Trådstartare
Jag har en hemsida som är uppbyggd med hjälp av tabeller. Nu vill jag göra om den och har gett mig in på det här med skikt...

Har suttit och försökt få till en kantlinje runt ett skikt men det går bara inte. :confused: Någon som kan förklara på ett enkelt sätt hur man gör? Om det överhuvudtaget går vill säga...

Tar tacksamt emot all hjälp! :bow: Eller länkar till sidor där man kan läsa om just skikt och dreamweaver.
 
Sv: Dreamweaver-skikt-kantlinje

Markera bara den tabellen du ska ha en kantlinje på och välj kant = bredden på linjen, eller så kodar du själv och lägg bara in ett border="linjestorlek" i den tabellen som du vill ha linjen... alltså i "table taggarna"
 
Sv: Dreamweaver-skikt-kantlinje

Med skikt antar jag att du menar <div>-taggar.
Om du går in i kodläge bör du se något sådant här:
Kod:
<div id="Layer1" style="...">
Istället för ...(punkt, punkt, punkt) kanske det står position:absolute, width:100px osv.
Skriv in border:1px solid #f00; precis innan sista dubbelfnutten(") som finns innan > . Till exempel:
Kod:
<div id="Layer1" style="position:absolute; width:100px; [B]border:1px solid #f00;[/B]">
Nu bör du ha en röd ram :)
Vill du ha en svart ram byter du ut #f00 mot #000, enligt hexadecimaliska systemet. (f00 är en förkortad version av ff0000)

För övrigt är skikt, eller <div> inte speciellt krångligt. Det är i stort sett bara en låda som du släger in lite saker i, t.ex. paragrafer, menyer eller bilder. Den stora fördelen med <div> är att du har stor användning av dem när du stajlar din hemsida genom CSS.
 
Sv: Dreamweaver-skikt-kantlinje

Tack för era svar!

Har varit inne på webbdesignskolan en del nu i helgen men just det jag är ute efter finns inte som gratis material utan måste beställas. Men där finns ju mycket annat användbart! :)

Det var det här sista med Div-taggarna jag var ute efter. Försökte innan att få dit kanterlinjer genom css-funktionen i Dreamweaver men det gick inget vidare. Antar att det var för att den inte visste vilket lager jag menade. Men nu ska jag göra som du, Nidron, sa och gå direkt till koden. Ska prova direkt när jag kommer hem! :bump:

Under helgen som gått har jag, då det här med lager inte fungerade om jag hade hoppats på :angel:, jobbat mer med tabeller i layout-läge. Även det en revolutionerande upplevelse för mig! :D Då har jag gjort grundstrukturen där för att sedan lägga ett skikt över för att kunna använda mig av den där "lager-effekten". Dock har det varit lite svårt med placeringen av skiktet, det verkar ha en tendens att flytta på sig...

Iaf, några nya frågor har kommit upp som ni kanske kan hjälpa mig
med:

- När man gör mer "proffsiga" webbsidor i Dreamweaver, vilken teknik
är det då som används för att skapa mallen till sidan? Är det lager,
tabeller eller i princip bara css, eller brukar man kombinera dem?

- Har även suttit lite med photoshop och försökt frilägga bilder. När
jag gjort det verkar det som att jag måste spara dem i .psd för att
kunna ha en genomskinlig bakgrund. Men det formatet stödjer ju inte
Dreamweaver.
Hur brukar ni göra?
 
Sv: Dreamweaver-skikt-kantlinje

"Proffsiga" sidor bygger man i princip upp med div:ar + css. Man lägger in allt innehåll i olika divar som man sedan ger olika css-klasser beroende på vad det är för innehåll i dem. Sen positionerar och stylar man dem med css så sidan blir precis som man vill ha den. :) Tabeller är big no-no... ;) Ett lite kul och inspirerande surftips i sammanhanget är http://www.csszengarden.com/ som visar hur olika man kan få sidor bara genom att ändra stilmall på dem. (jämför tex denna med denna) html-koden (alla divar, rubriker, text etc) är exakt samma på alla sidor, man har bara inkluderat olika css-stilmallar. Så om man delar upp sin sida i lämpliga divar så kan man sedan förändra utseendet på sidan väldigt markant genom att bara ändra css-definitionerna... :)

I dreamweaver finns även möjligheter att bygga mallar (templates) som man sedan kan använda när man ska göra webbsidor med samma design (man kan också använda php för att bygga upp mallar).

De enda bildformat som stödjs av alla browsers och som kan ha genomskinlig bakgrund är "gif" och "png". Jpg kan inte ha transparent bakgrund. Ibland är det bättre att "fuska" och lägga in webbsidebakgrunden på bilden och/eller dela upp bilden istället. Fotografiska bilder kan nämligen bli väldigt mycket större i gif/png-format jämfört med jpg.
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Skola & Jobb Dramatisk rubrik men det är så det känns :cry: Är inne i en djup kris och det känns som att jag håller på att förlora fotfästet. Jag...
Svar
3
· Visningar
761
Hemmet Mina tankar går bara runt just nu när det gäller boende. Jag har sålt min villa och ska flytta i årsskiftet. Jag har en hyreslägenhet...
2
Svar
35
· Visningar
4 083
Senast: kolblakkur
·
Övr. Hund Har en 18 månaders okastrerad hanhund. Fullt frisk och kry, älskar lek och bus (och dofta efter tikar), en fullt normal unghund helt...
Svar
14
· Visningar
1 158
Senast: iNTOHiMO
·
Juridik & Ekonomi Jag och min partner har nyligen köpt hus. Jag säljer därför mitt nuvarande hus och lägger in hela vinsten och lite till i nya bostaden...
Svar
16
· Visningar
1 014
Senast: Human
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp