Köpa gemensam bostad - skuldebrev med eller utan ränta?

macan

Trådstartare
Jag och min partner har nyligen köpt hus. Jag säljer därför mitt nuvarande hus och lägger in hela vinsten och lite till i nya bostaden och eftersom jag går in med mest pengar kommer vi att upprätta ett skuldebrev oss emellan. Vi ska äga halva bostaden var och tar ett gemensamt lån för det som jag inte betalar kontant.

Vi har inga barn och vill ha ett upplägg som gör det schysst och rättvist åt båda håll vid en eventuell separation samt göra det så bra och rättvist som möjligt för efterlevande (syskon på båda sidor) - vi har testamente där vi ärver varann och därefter enligt arvsordningen.

Min fundering är om skuldebrevet som ska upprättas bör vara med eller utan ränta? Jag blir ju förhindrad att investera de pengarna på annat sätt med möjlighet till avkastning.

Jag är nu nyfiken på hur andra/ni har resonerat och gjort? Vad blir schysstast åt båda håll? Hjälp mig att tänka.

Lite mer fakta: Partnern har i mååånga år bott i mitt hus och vi har roddat runt det med gemensamt arbete, som jag aldrig kompenserat partnern för. Jag har varit noga med att bekosta all drift och hantverkare, investeringar och allt annat som har med huset att göra. Partnern har haft och bekostat en hyreslägenhet (som mest stått tom) och även betalat den mesta maten och ofta bekostat långa bilresor vi gjort mm.
 
Vad jag sett och läst om i liknande fall är att man kan skriva in hur stor procent av huset du betala in handpenning på och att motsvarade procent ska tillfalla dig vid en försäljning. Resterande delar ni lika på om ni betalar lika på lånet.
Det är väl något som regleras i samboavtal? Det ska vi låta upprätta också.😊
 
Jag och min partner har nyligen köpt hus. Jag säljer därför mitt nuvarande hus och lägger in hela vinsten och lite till i nya bostaden och eftersom jag går in med mest pengar kommer vi att upprätta ett skuldebrev oss emellan. Vi ska äga halva bostaden var och tar ett gemensamt lån för det som jag inte betalar kontant.

Vi har inga barn och vill ha ett upplägg som gör det schysst och rättvist åt båda håll vid en eventuell separation samt göra det så bra och rättvist som möjligt för efterlevande (syskon på båda sidor) - vi har testamente där vi ärver varann och därefter enligt arvsordningen.

Min fundering är om skuldebrevet som ska upprättas bör vara med eller utan ränta? Jag blir ju förhindrad att investera de pengarna på annat sätt med möjlighet till avkastning.

Jag är nu nyfiken på hur andra/ni har resonerat och gjort? Vad blir schysstast åt båda håll? Hjälp mig att tänka.

Lite mer fakta: Partnern har i mååånga år bott i mitt hus och vi har roddat runt det med gemensamt arbete, som jag aldrig kompenserat partnern för. Jag har varit noga med att bekosta all drift och hantverkare, investeringar och allt annat som har med huset att göra. Partnern har haft och bekostat en hyreslägenhet (som mest stått tom) och även betalat den mesta maten och ofta bekostat långa bilresor vi gjort mm.
Jag hade nog velat kompensera partnern för insatsen i tidigare hus med en klumpsumma, för att få det ur världen. Om den används som kontantinsats så minskar skillnaden er emellan.

Sen ränta på skuldebrevet, eftersom de pengar du satsar inte kan investeras och få avkastning på annat håll, precis som du är inne på. Jag var i en liknande situation med mitt ex och då räknade vi ut hur stor respektive persons del av bolånet var, sen betalade vi bolåneräntan utifrån de andelarna.
 
Är det meningen att sambon ska betala av på skulden till dig eller kommer den vara 'vilande'?
Har inte tänkt så långt än men det måste vi ju också reglera! Jag vet inte vad som är vanligt i sådana här sammanhang eller vad som är att föredra?
 
Tänk på vad som händer om huset sjuker i värde och ni inte får ut samma pris vid försäljning.
Ja det är sant. Fastighetsmarknaden just nu är ju jättelurig och hur utvecklar den sig i framtiden... Det kanske är ett argument för att skulden ska betalas av månadsvis?
 
Ja det är sant. Fastighetsmarknaden just nu är ju jättelurig och hur utvecklar den sig i framtiden... Det kanske är ett argument för att skulden ska betalas av månadsvis?
Kan ju också slå åt andra hållet, att ni får ut mycket mer, och då har du i så fall tjänat både på ökat värde av investering och ränta. Så för bådas skull skulle jag rekommendera att skulden betalas av så att ni sen har betalat hälften var.
 
Jag hade nog velat kompensera partnern för insatsen i tidigare hus med en klumpsumma, för att få det ur världen. Om den används som kontantinsats så minskar skillnaden er emellan.

Sen ränta på skuldebrevet, eftersom de pengar du satsar inte kan investeras och få avkastning på annat håll, precis som du är inne på. Jag var i en liknande situation med mitt ex och då räknade vi ut hur stor respektive persons del av bolånet var, sen betalade vi bolåneräntan utifrån de andelarna.
Bra poäng med kompensationen till partnern. Jag "bjuder" denne på motsvarande kontantinsats och så blir skuldebrevet motsvarande belopp lägre.

Situationen med att betala bolåneränta enligt procentsats som ni gjorde blir kanske inte helt jämförbar med att betala ränta på skuldebrev? Ju högre lån desto lägre belopp i skuldebrev och vise versa och vi lånar bara ca 40%, men kanske ett "good enough" alternativ ändå?
 
Jag och min partner har nyligen köpt hus. Jag säljer därför mitt nuvarande hus och lägger in hela vinsten och lite till i nya bostaden och eftersom jag går in med mest pengar kommer vi att upprätta ett skuldebrev oss emellan. Vi ska äga halva bostaden var och tar ett gemensamt lån för det som jag inte betalar kontant.

Vi har inga barn och vill ha ett upplägg som gör det schysst och rättvist åt båda håll vid en eventuell separation samt göra det så bra och rättvist som möjligt för efterlevande (syskon på båda sidor) - vi har testamente där vi ärver varann och därefter enligt arvsordningen.

Min fundering är om skuldebrevet som ska upprättas bör vara med eller utan ränta? Jag blir ju förhindrad att investera de pengarna på annat sätt med möjlighet till avkastning.

Jag är nu nyfiken på hur andra/ni har resonerat och gjort? Vad blir schysstast åt båda håll? Hjälp mig att tänka.

Lite mer fakta: Partnern har i mååånga år bott i mitt hus och vi har roddat runt det med gemensamt arbete, som jag aldrig kompenserat partnern för. Jag har varit noga med att bekosta all drift och hantverkare, investeringar och allt annat som har med huset att göra. Partnern har haft och bekostat en hyreslägenhet (som mest stått tom) och även betalat den mesta maten och ofta bekostat långa bilresor vi gjort mm.
Vi har lika mycket lån men äger olika procentsats i bostaden då vi hade olika kontantinsats att gå in med. Dvs vi har samma utgift på lånet men ”min del” är ju högre belånad i teorin. Min sambo ville inte skriva skuldebrev ens med ränta då han vill investera sina pengar på annat sätt än att göra mig rikare vid en ev separation. Sen har vi semigemensam ekonomi.
 
Vi har lika mycket lån men äger olika procentsats i bostaden då vi hade olika kontantinsats att gå in med. Dvs vi har samma utgift på lånet men ”min del” är ju högre belånad i teorin. Min sambo ville inte skriva skuldebrev ens med ränta då han vill investera sina pengar på annat sätt än att göra mig rikare vid en ev separation. Sen har vi semigemensam ekonomi.
Går ni en med motsvarande procent vid investeringar, reparationer etc också? Vi ville undvika sådana frågetecken plus att det ska kännas som bådas hus lika mycket så vi valde 50/50 ägande.
 
Går ni en med motsvarande procent vid investeringar, reparationer etc också? Vi ville undvika sådana frågetecken plus att det ska kännas som bådas hus lika mycket så vi valde 50/50 ägande.
Ja vi äger halva ”innanmätet” var och skulle vi göra större renoveringar skulle vi fördela enligt ägande %. Nu har ju vi barn vilket gör att vi även behöver kompensera varandra på andra sätt, tex vab och föräldraledighet. Där jag tagit mer av det första och min sambo mer av det andra. Sen har vi som sagt i stort sett gemensam ekonomi och vi har också, om jag skulle känna att jag vill äga 50/50 möjlighet att låna upp bostaden ordentligt och jag då kan köpa ut den delen av min sambo och han investera i annat. Men det är inte riktigt läge nu med räntan och småbarn, men det är en utväg för mig vid en ev separation om jag tror jag skulle missgynnas av att äga mindre vid en försäljning.
 
Jag och min partner har nyligen köpt hus. Jag säljer därför mitt nuvarande hus och lägger in hela vinsten och lite till i nya bostaden och eftersom jag går in med mest pengar kommer vi att upprätta ett skuldebrev oss emellan. Vi ska äga halva bostaden var och tar ett gemensamt lån för det som jag inte betalar kontant.

Vi har inga barn och vill ha ett upplägg som gör det schysst och rättvist åt båda håll vid en eventuell separation samt göra det så bra och rättvist som möjligt för efterlevande (syskon på båda sidor) - vi har testamente där vi ärver varann och därefter enligt arvsordningen.

Min fundering är om skuldebrevet som ska upprättas bör vara med eller utan ränta? Jag blir ju förhindrad att investera de pengarna på annat sätt med möjlighet till avkastning.

Jag är nu nyfiken på hur andra/ni har resonerat och gjort? Vad blir schysstast åt båda håll? Hjälp mig att tänka.

Lite mer fakta: Partnern har i mååånga år bott i mitt hus och vi har roddat runt det med gemensamt arbete, som jag aldrig kompenserat partnern för. Jag har varit noga med att bekosta all drift och hantverkare, investeringar och allt annat som har med huset att göra. Partnern har haft och bekostat en hyreslägenhet (som mest stått tom) och även betalat den mesta maten och ofta bekostat långa bilresor vi gjort mm.
Vi ville ha ägande 50/50 eftersom det underlättar vid reparationer, renoveringar etc. Vi vill ha lika stort intresse i vårt boende, även ekonomiskt. Vi har gått in med ganska stor skillnad i kontantinsats och reglerar det med ett skuldebrev. Den som har gått in med mindre betalar av skulden, åtminstone symboliskt, med en årlig summa till den andra. Vi har ingen ränta, delvis pga av att det dyra boende vi valt var av större intresse för den som hade mer kontantinsats.
 

Liknande trådar

Fordon Jag och min kille har varit ihop i fem år, har precis köpt hus. Vi har inget samboavtal, då vi inte anser oss behöva avtala bort någon...
2
Svar
34
· Visningar
5 894
Senast: Presto
·
Relationer Kloka buke! Behöver er hjälp! Alltså... Jag har snurrat till det lite i huvudet och behöver rätta till det...:p Kommer antagligen bli...
2 3
Svar
41
· Visningar
5 341

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Vad gör halvblodsägare?
  • Avla utan fullständig stam?
  • Dressyrsnack 17

Omröstningar

Tillbaka
Upp