Dressyr-Betthjälp till kallblodstravare

Tikket

Trådstartare
Behöver tips och ideer vad för bett som man skulle kunna testa på en kallblodstravare. Han trivs bra på kimblewick, men är inte tillåtet att tävla dressyr på.
Just nu varieras han med kimblewick och tredelat mässingsbett, men upplever inte att han trivs på det tredelade.
Vad skulle man kunna testa för andra godkända bett? :confused:

12_52b03fc0e087c361b133925b.jpg

lillebrorlektion10_529239b72a6b2205441f7422.jpg

Sv: Dressyr-Betthjälp till kallblodstravare

Tvådelat ligger väl nära till hands att börja med?

Min kallblodstravare hatade tre-delade bett! Han ville ha bettet så stadigt och stilla som möjligt, två-delat gick an, men han gillade raka bett bäst, eller två-delade med någon form av "spärr" som gjorde att de inte kunde vika sig helt.
Så prova med ett vanligt två-delat först och funkar inte det, så testa med ett rakt.

Då det är min häst det gäller så svarar väl jag :')

Han funkar inte på två-delat, iaf inte i ridningen ^^ Longerar på ett tvådelat äpplebett och det går bra men när jag rider honom så blir han bara tjafsig och dragig på det ^^

Men ett vanligt, slätt metallbett då?

Skriv ner allt ni testat, svårt att ge förslag annars. :)

Kimblewick med tungfrihet, tvådelat äpplebett, tredelat mässingbett & sen ett såntdär 'waterford' eller vad det heter ^^

Lite olika bett helt enkelt ^^

vanlgit rakt och tvådelat?

Min dam har varit lite tjafsg med tredelat och gillar rakt, provade det anatomiska tvådelade från hööks idag och det verkade hon gilla mycket! :)

Men det låter ju som att ni hoppat över de enklaste, vanligaste betten, jag hade gått tillbaks och börjat där, med vanliga, släta metallbett.

Testa två- och odelat och rannsaka ridningen. Kan det vara så att hästen inte är tillräckligt skolad, lösgjord eller stark? De problemen löser inga bettexperiment. ;)

jag hade väl provat ett bett med så snarlik mundel som kimblewicket som möjligt. Jag "kunde" bara rida min häst på pelham (men med tygeln i översta ringen), på tränsbettt (tredelat) var han väldigt svår i munnen. Sedan provade jag ett rakt och kunde plötsligt "bara" rida på tränsbett :)

Godkända bett vid dressyrtävling är i stort sett tränsbett, raka, 2- och 3-delade, med eller utan parerstänger och med fasta eller rörliga bettringar.

När man kommer upp i MSV C, får man välja mellan tränsbett eller kandar och då finns det ett antal olika, godkända bridongbett som är 2- eller 3-delade med fasta eller rörliga bettringar samt att "hanging cheek" är tillåtet och så finns det lite olika utformning av stången som är godkänd.

Pelham et c är inte godkänt på dressyrtävling.

Det finns ganska tydliga bilder på godkända bett i TR II (hittas via Svenska Ridsportsförbundet).

Enklast är väl att den vägen kolla urvalet och sedan prova sig fram.

Sedan beror ju träns-valet lite på vad som är problemet.

Om problemet är att hästen inte riktigt svarar på betslingen så är det ju som regel träning som är lösning på problemet och inte byte av utrustning.

Jag anser att om man känner att hästen inte trivs, dvs grejer överdrivet mycket, gapar etc etc, så SKA man byta bett, innan man ändrar sin ridning. Men det är ju vad jag tycker också...

Oledat d-ringsbett, är det tillåtet? Tusan så dåligt påläst jag är!

Ja, det är tillåtet efter den senaste ändringen! :) Både i metall och i syntet, bara det är oböjbart (eller om syntetbettet har en metallkärna och som bara är "klädd" med t.ex. gummi eller annan syntet).

TS: Prova ett oledat (alltså rakt) bett, gärna med D-ringar (fasta ringar, muffbett... kärt barn har många namn) och se vad han tycker om det! De flesta hästar gillar att det ligger väldigt stilla i munnen. :) Tänk på att man kan gå ned en storlek på raka bett jämfört med ledade bett, så att det inte blir för långt. Och tänk också på att många raka gummibett är tok-tjocka, så mycket plats finns det inte "över" i en hästmun (egentligen finns det ju ingen plats alls "över" till något bett) så vill ni ha ett gummi/syntetbett, kika efter ett ganska smalt! De flesta i metall brukar vara "lagom" smala. :)

Liknande trådar

Utrustning Hej hej! Jag rider en ridtravare som fungerar superbra på hackamore men när han har ett bett (tredelat tränsbett) i munnen blir han... 2
Svar
33
· Visningar
1 294
Senast: sweep
·
Utrustning Hej! Tänkte kolla, då jag gärna vill ha varierade åsikter kring mitt lilla dilemma jag har.. Min häst, hon är en väldigt egensinnig...
Svar
7
· Visningar
1 056
Dressyr Min häst har en tendens att börja tugga på bettet (läs öppna och stänga munnen) när han tycker att saker är jobbigt/han tar i. Det...
Svar
9
· Visningar
584
Senast: Elo
·
Utrustning Det börjar bli dags att börja fundera på att kanske ta sig ut på någon dressyrstart i sommar och jag behöver bettips eftersom man inte...
Svar
17
· Visningar
1 562
Senast: Fazeem
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka