Dressyr på grusväg?

• Dressyr
  • Trådstartare Trådstartare Nalle Puh
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 10
  • Visningar Visningar 2 588
N

Nalle Puh

Dålig tillgång på ridbanor gör att mesta delen av min ridning sker på grusvägar. Skulle gärna vilja ha tips på bra dressyrövningar som man kan göra på grusväg för att göra hästen mjuk och lydig. Det enda vi gör nu är skänkelvikningar fram och tillbaka över vägen... :smirk:

Sv: Dressyr på grusväg?

Träna skolor, perfekt att träna på grusvägar. det kommer nog att vara svårt i början men det är superbra träning att rida skolor utan vägg!! Träna också lite skänkelvikning "rakt fram" åt båda hållen. Glpfattningar ur skänkelvikning är bra träning. Gör tempoväxlingar och aktivera hästen hela tiden, dvs
Kom fram i skritt på kort tygel, skritta 10m, böj, flytta in bakdelen rid tex vänster sluta bara några steg. Flytta sedan in framdelen och rid öppna ett par steg, för att sedan komma fram i trav ur det och rida skänkelvikning fram och tillbaka över vägen 1gång. Sedan ökar du traven ordentligt en bit och tar sedan tillbaka, rider lite skolor igen osv...

Superbra! Allt blir inte perfekt första gången, kom ihåg det! ;)
Lycka till! :D

Hej!
På den tiden jag red på ridskola så höll vi på med skänkelvikningar, ryggningar, fram och bakdelsvändningar, men öppna och sluta har jag inte en aning om vad det är... Kan någon förklara för mig hur det går till? :o

När jag rider på väg brukar jag roa mig med att i uppvärmningen rida lite skänkelvikningar kors och tvärs över vägen, tempoväxlingar etc. Sen börjar jag med skolor, både utefter vägkanten men även diagonalslutor och -öppnor. Lite piruetter/bakdelsvändningar etc.

Ökningar, minskningar, tempobyten, gångartsbyten, öppna, sluta och dessa på diagonalen samt skänkelvikning.
Jag brukar träna mycket när jag är ute o rider, har dock knappt ridit ut på hela sommaren nu pga insekterna... :crazy:

Övergångar mellan olika gångarter, tempoväxlingar, ryggningar, halter, öppna och sluta, skänkelvikningar. Om vägen är tillräckligt bred så kanske det går att lägga en liten volt eller kanske rida serpentiner tvärsöver vägen?

jag red säkert tusentals byten när jag dressyrade med min gamling på grusväg - och oj vad bra dom blev! en av de bästa träningarna jag har gjort själv tror jag.
annars är skolor, skänkelvikningar, tempoväxlingar alltid lätt o bra att göra på vägar.

dressyr på grusväg är jätte bra och kul!! säger som många andra, tempoväxlingar, skänkelvikningar mm.

Eftersom jagen stor del av året bara har/har haft grusvägar att rida efter så:

Det du redan gör, skänkelvikningar zick-zack - en av mina favoritövningar

Öppna/sluta

Tempoväxlingar, tempoväxlingar

Fattningar från skritt ger efter en vinter ganska mycket bättre kvalitet på både fattningar och galopp ;)

Galoppera bestämt antal språng och bryt av, i början säg galopp, fem språng, avbrott till trav. Eller skritt (förberedelse för enkla byten). Eller från galopp till halt.

Halter och ryggningar vid bestämda punkter (vid den grästuvan/plogpinnen/trädgrenen etc ska halten ske)

Byten och mer byten.

Det som jag dock ovillkorligen märker av när våren kommer är att vi är ringrostiga på böjda spår, JAG är inte tillräckligt god ryttare för att få riktigt bra börjning på grusväg så det märks ett tag på våren att vi inte ridit på voltspår, men det brukar gå fort att hämta upp så att säga.

Håller med Alex i vad man kan göra för övningar på skogsväg/grusväg - ute i skogen.

Jag rider mycket skolor ute, och leker med böjning, sökning, form, tempo, takt i skolorna (mha skolorna). Favoriten som jag oftast börjar ur, men sedan kan utveckla lite olika beroende på vad vi ska jobba med och hur hästen känns etc - ser ut såhär;
vänster böjning längs högra vägkanten, in i öppna längs vägkanten, från öppnan ändra bara de oliksidiga sidförande lite lätt (dvs från öppna hjälper - inner skänkel, ytter tygel till sluta hjälper - ytter skänkel, inner tygel), ha samma böjning och sökning - hästens panna åt samma håll som i öppnan - och över i en diagonalsluta över till andra sidan av vägen. Vid den nya vägkanten (vänstra), behåll samma böjning (vänster) och flytta in i förvänd sluta. Ur den förvända slutan ändra bara ytter & innersida, dvs böj om - så får du öppnan. Också fortsätt så - ur öppnan diagonalsluta, ur diagonalslutan förvänd sluta, ur förvända slutan nya böjningens öppna kors och tvärs över vägen.

Tycker det är en utmärkt övning för att checka av hästens & min egen kropp, "värma upp och känna in mej" samt för att kolla av hur hästen är mellan hjälperna. Utmärkt också för att kolla "vad det är för dag" både för mej och för hästen, ifall vi verkar lite sega i reaktionerna, eller är lite stela och motspänstiga nånstans, träningsvärk någonstans. Dessutom är det så fiffigt att man enkelt kan anpassa svårighetsgraden efter hästen, även den helt "gröna" hästen kan man ju göra ett sorts "embryo" av övningen på. På den välskolade kan man utveckla den så det blir väldigt "svårt".

Sedan är det utmärkt att vidareutveckla på olika sätt, använda sej av öppnan för samlande travjobb - öppna upp in i en större ram in i diagonalslutan och sedan tillbaka till det samlade i förvända slutan. Eller som jag gjorde häromdagen, på "diagonalen" så böjde jag om mellan diagonalsluta och öppna på diagonalen - krävs ju då att hästen är känslig och "på" hjälperna, då kommer man ut på nya vägkanten helt i ordning för vad man nu vill göra där, hästen "på yttersidan". Utmärkt bytes-övning.

Liknande trådar

Träning Jo jag har en IC som jag är lite intresserad av att köra in. Men tyvärr har jag inte så bra körvägar där vi bor (egen gård), utan för...
Svar
9
· Visningar
743
Senast: yamyam
·
Trav Hej alla travkunniga! Jag har i många år sagt att jag vill prova köra en travhäst men det blir liksom inte av, för jag känner mig osäker...
Svar
10
· Visningar
1 253
Senast: Cattis_E
·
Mat Jag är inte särskilt matintresserad, och framförallt till kvällsmat hade jag gärna haft något som är smidigt att "slänga i sig" snarare...
Svar
4
· Visningar
387
Senast: __sofia__
·
Anläggning Hej! Vi har en relativt stor ridbana i ren naturlig sand. Vi har inte tillfört något till den utan marken är av ren sand vilket är...
Svar
7
· Visningar
1 318
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka