Sv: Dressyr på grusväg?
Håller med Alex i vad man kan göra för övningar på skogsväg/grusväg - ute i skogen.
Jag rider mycket skolor ute, och leker med böjning, sökning, form, tempo, takt i skolorna (mha skolorna). Favoriten som jag oftast börjar ur, men sedan kan utveckla lite olika beroende på vad vi ska jobba med och hur hästen känns etc - ser ut såhär;
vänster böjning längs högra vägkanten, in i öppna längs vägkanten, från öppnan ändra bara de oliksidiga sidförande lite lätt (dvs från öppna hjälper - inner skänkel, ytter tygel till sluta hjälper - ytter skänkel, inner tygel), ha samma böjning och sökning - hästens panna åt samma håll som i öppnan - och över i en diagonalsluta över till andra sidan av vägen. Vid den nya vägkanten (vänstra), behåll samma böjning (vänster) och flytta in i förvänd sluta. Ur den förvända slutan ändra bara ytter & innersida, dvs böj om - så får du öppnan. Också fortsätt så - ur öppnan diagonalsluta, ur diagonalslutan förvänd sluta, ur förvända slutan nya böjningens öppna kors och tvärs över vägen.
Tycker det är en utmärkt övning för att checka av hästens & min egen kropp, "värma upp och känna in mej" samt för att kolla av hur hästen är mellan hjälperna. Utmärkt också för att kolla "vad det är för dag" både för mej och för hästen, ifall vi verkar lite sega i reaktionerna, eller är lite stela och motspänstiga nånstans, träningsvärk någonstans. Dessutom är det så fiffigt att man enkelt kan anpassa svårighetsgraden efter hästen, även den helt "gröna" hästen kan man ju göra ett sorts "embryo" av övningen på. På den välskolade kan man utveckla den så det blir väldigt "svårt".
Sedan är det utmärkt att vidareutveckla på olika sätt, använda sej av öppnan för samlande travjobb - öppna upp in i en större ram in i diagonalslutan och sedan tillbaka till det samlade i förvända slutan. Eller som jag gjorde häromdagen, på "diagonalen" så böjde jag om mellan diagonalsluta och öppna på diagonalen - krävs ju då att hästen är känslig och "på" hjälperna, då kommer man ut på nya vägkanten helt i ordning för vad man nu vill göra där, hästen "på yttersidan". Utmärkt bytes-övning.