Dressyra på hack?

Pontevecchio

Trådstartare
Vet att man inte får tävla på hackamore i dressyr men tänkte höra om det är någon här som brukar träna dressyr på det?

Har provat det på min häst nu och hon trivs kanon. Funderar på att ha det på dressyrträning men vet inte riktigt hur det funkar?

Vill höra era erfarenheter, nackdelar och fördelar.
 
Jag brukar rida på det som variation. Min häst har gått på ridskola i tio år och känner direkt att han kan "slappa" mer när jag rider på det. Kommer oftast loss ändå men man kan inte samla honom utan får rida honom i en ganska låg form för att få med ryggen. Han verkar gilla det iaf för när han jobbar så kommer det lite dregel ur munnen trots att han inte har bett, precis som det ska vara! :D

Trivs din häst på det ser jag ingen anledning till varför du inte skulle kunna rida på det när du tränar dressyr. :)
 
jag är inte heller så bra på reglerna i dressyr..

men det är väl bara vanligt bett, och 3 delat bett man får ha. (?) Med rörliga eller fasta ringar. Jag har även hört att de är ok att ha syntetbett ( typ happymouth ) men då i samma utförande som de jag sa förut.( :confused: )

Jag tycker att fler bett skulle godkännas.. det är ju domarna som dömmer och de borde ju se hur hästen går.. så länge den jobbar rätt.. och gör den inte det får den väl poäng därefter också..?
 
Det man får ha i åtanke är att det inverkar som en stång, men annars går det bra att rida på det.

Själv blir det lite lätt skarpt och lite lätt "diffust" i signalerna för min häst att "dressyra" på så jag har det bara ute.
Men tycker du att det funkar så kör på det.
 
Grejen är att min häst lät blir spänd av bettet. Hacket får henne att slappna av framåt neråt.

Kan ju antagligen inte samla henne så värst på det men å andra sidan är vi inte på den nivån heller. :crazy:
 
Då kommer du ju åt det du vill.

Har du testat med kapson (en riktig) och sidepull?

Men som sagt funkar hacket så kör på det.
 
Min häst går bäst på hack. Vilket gör att jag även tränar honom på hack för tränare, men varierar med ett bridong :) måste ju gå på bett med då jag tävlar honom i dressyr. Han är nästan enklare att jobba ihop med hacket då han är en pampig herre och kanske inte just en tjejhäst :D men jag älskar honom ändå :love: Så det är synd att man inte får tävla på det för han blir stark på bridonget.
 
:D

Förstår inte vad du pratar om. :angel:
/Renée som har alldeles för många huvudlag och olika bett.



Hubbabubba:
Jag vet inte om jag personligen tycker att det är rätt anledning att rida på ett hack. Troligtvis är det just att han är så stor = ingen koll på sin kropp, som gör att det känns som att han är stark, men ett starkare bett är inte lösningen. Ett annat bett kanske, men lösningen sitter i att lära han var han har hela sin kropp och att man kommer till en ridning med mycket fina hjälper.

Nåja det var väl inte riktigt det vi skulle diskutera, men jag har som vanligt svårt att hålla truten. :crazy:
 
*flinar lite*

Du får gärna komma och rida min häst (sedan kan du kanske avgöra vad som är bäst) Att jag rider på hacket är mest för att han ogillar bett då han har en tendens att luta huvudet åt vänster (gör han även när tränaren rider honom) och jahadå hästtandläkare har kollat munnen på honom och där är inget som retar honom. Faktum är att om det tröstar dig så kan jag rida honom med grimma och grimmskaft *går lika bra där som på hack* Men det är kanske också förskarpt kanske ska börja rida honom utan något alls.......

Men som sagt var du är välkommen att provrida honom...om du ens kan få honom av stallplanen.
 
Hästar som är sneda i nacken kan ha problem längre bak i kroppen, ex i länden.

Min gick med huvudet lite åt höger när han hade en skada i länden. Hela hans högersida var spänd och musklerna korta.

Kolla alltså inte bara tänderna när hästen verkar ha problem i munnen/nacken, utan kolla hela kroppen.

mvh Jessica

mvh Jessica
 
Största nackdelen med ett hack är att hästarna MYCKET lättare knäpper av i nacken (pga hävstångsverkan). Ledande tygeltag (som går ut mot ryttarens höft) fungerar inte med hack och det är därför svårt att lösgöra en häst med den typen av bett.

Fördelarna är att det är skarpare och tygeltagen tar = man behöver inte sitta och segdra. Det är bra för munnen att variera mellan olika bett och bettlöst. Hästen kan äta obehindrat med tränset kvar, vilket är bra vid långritter och distanstävlingar.
 
Hm...fick för mig att det lät som att han bara drog på annat bett. Måste ha blandat ihop det med annat jag läst. *snurrig*

Akta dig så jag inte tar upp dig på ditt erbjudande. :angel:
 
Du får inte ens ha hack på tävlingsplats. Så fort hästen lämnar transporten och tills du stängt rampen för att åka hem är det bett som gäller!

*sucka* Segt att tränsa inne i transporten!
 
*Lånar tråd*

Är det någon som vet om man får betsla upp hästen (ex kandar) vid prisutdelningen?

Min häst blir helt okontaktbar vid ärevarvet och det känns som han ska rusa rakt igenom dressyrstaketet med mig. :angel: Han studsar som ett rådjur och tjuter när man ska ta första galoppsteget. :crazy:

Han tycker det är så roligt och glömmer antagligen att han har mig på ryggen :D.

mvh Jessica
 
Han är röntgad, masserad, nålad och knådad...men ändå går han snett med huvudet.......kanske hör/ser lite sämre på ena sidan...vem vet. Han gör det han ska i.a.f och så lite som han lutar skallen så är det nog bara den som rider som ser det mest. Har aldrig påpekats på dressyrprotokoll står bara elegant ekipage.....tror mest de menar hästen :)
 
Du får gärna komma och provrida honom, tycker det är lärorikt att se någon annan rida min häst då och då......eller rättare sagt stå och snurra i mitten med honom. :rofl: När han visar hela registret med bockningar kickar och stegringar :rofl: Han är lite speciell ibland låtar han inte ens människan sitta upp. Men det händer också att han går som en klocka med någon annan ryttare. :) så vem vet du hade kanske överlevt :rofl:
 

Liknande trådar

Tävling Jag har blivit allt mer sugen på att börja tävla dressyr med min häst. Tänker att jag vill börja med att göra en programridning och ett...
Svar
5
· Visningar
606
Senast: Fiorano
·
Western Jag köpte en häst för ca 3 veckor sedan som är dressyr riden och går lätt i form. Har alltid velat prova på western och hade en...
Svar
1
· Visningar
907
Senast: Nepenthe
·
Hästmänniskan Hej! Har provridit två eventuella medryttarhästar och skulle vara kul med lite input. Har som mål att tävla längre fram och kunna träna...
2 3
Svar
45
· Visningar
2 997
Min häst är utlånad till en fodervärd och det funkar väldigt bra. Hon är med på dressyrträningar och står i kö till en privat hoppgrupp...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 830
Senast: animalasia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vad gör vi? Del CXCIV
  • Barn och djur
  • Gryta och matberedare

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp