Dressyrgjord - storlek?

Har ett litet problem. Även om jag inte har någon dressyrsadel - än, vill jag ändå ha en åtminstone enklare (billigare) dressyrgjord hemma, till den dagen jag väl hittar en dressyrsadel. Men, jag har ingen aning om vilken storlek jag bör ha, och alla dressyrgjordar jag tittat på verkar så himla korta! H.H är 197 cm runt om bålen i sadelgjordsläge, och har 135 cm/X-Full i sin nuvarande sadelgjord till Kieffer Donaun. Tittade på några olika dressyrgjordar idag, i storlek 70 cm - vilket var det längsta butiken hade (i en modell), men de såg väldigt korta ut. De flesta slutade dessutom på 65 cm.... Även om jag vet att dressyrsadlar har längre stroppar osv. så tror jag att H.H skulle behöva kring 80-85 cm i dressyrgjord. Finns inte det? Eller kan verkligen 65 cm verkligen räcka till en häst som har 135 cm i rak hoppgjord? Ni med hästar som har 135 cm i hopp/"allround"gjord, vad har ni för storlek i dressyrdito? :)


Tycker som flera andra: vänta med att skaffa gjord tills du har sadeln. Den extra kostnad som gjorden innebär kan du säkert bära den dagen du väljer ut sadeln. Eller så kan du pruta och få med en OK gjord på köpet.

Jag har dressyrgjordar i 45 och 55 cm. Möjligen en är 60 cm.
Då klarar jag mig till allt från smällfet fjording (tyvärr har jag gett för mycket mat) till normalviktig islandshäst till något fet kallblodstravare till normalviktig SWB på 170cm i mkh.
Det är egentligen SWB och kbl-travaren som behöver den lite längre gjorden. Det skulle väl gå med 45 cm på dem också men då hamnar jag i yttersta hålet på stropparna och det är väl lite onödigt.
 

Liknande trådar

Utrustning Tråden är egentligen mest hypotetisk. Men om jag ens skulle komma på tanken skulle jag givetvis ta ut en riktig sadelutprovare först...
2
Svar
21
· Visningar
2 416
Senast: caballus
·
Utrustning Har precis införskaffat en ny väst, en Racesafe :love: Innan dess hade jag en Outlyne, som jag bokstavligen H A T A D E... Den satt...
Svar
17
· Visningar
2 287
Senast: lady_vip
·
Ekonomi & Juridik Ja, vad är egentligen "bäst" om man nu kan säga så? Kan direkt tillägga att jag läser juridik (nej, inte jurist, för det läser man på...
2
Svar
26
· Visningar
4 313
Senast: Kirie
·
Dressyr Jag ska beställa en ny hoppgjord med magplatta (har långa stroppar på hoppsadeln) men undrar lite över vilken storlek jag ska välja...
Svar
2
· Visningar
1 528
Senast: Estivuz
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp