Dressyrgjord till Islandshäst

kopur

Trådstartare
Jag ska beställa en ny sadel, som har dressyrgjordstroppar. Har ingen dressyrgjord sedan tidigare. Någon som kan uppskatta UNGEFÄR vilken längd jag ska beställa på gjorden till en ganska normal islänning? När sadeln kommer hem vill jag ju prova DIREKT!

Sv: Dressyrgjord till Islandshäst

Kruxet är att det kan vara svårt att veta, jag har 2 olika sadlar med dressyrstroppar. Provar jag dem på samma häst, krävs 2 olika gjordar. Det hänger på att stropparna är olika långa, tex Nordican hade jag en 40 cm gjord. Pioneer en 70 cm gjord och Prestige har 55 cm gjord. :(

Aj, då.... Varför finns det aldrig några enkla lösningar?? :mad:

Exakt. Och mellan olika årsmodeller på Lofturn som vi har två ex av skiljer sig gjordarna ca 10-15 cm PER SIDA. Gissa om jag blev snopen när jag kom hem med min nya och 40 cm gjord nästan var för kort?! Den passade ju som sagt på den tidigare sadeln ...

Nu när jag blivit "varnad" av er har jag kommit på hur jag ska göra! :)

Jag har mätat "omkretsen" på min häst i sadelläget så ska jag meddela det till dem som säljer sadeln så får de ta med den längd på gjord som de bedömer ska passa - utifrån hur långa stropparna på sadeln är.

Liknande trådar

Utrustning Jag har en två-åring som kommer börja bli inriden mot slutet av året då hon kommer vara runt 2,5 år. Vi har ett fåtal pensionerande...
Svar
5
· Visningar
441
Senast: Emuliiaa
·
Utrustning Japp, då var det dags för det näst svåraste inköpet när det gäller hästar. Sadel. Jag har köpt en ung häst som både ska växa mer och...
Svar
5
· Visningar
406
Senast: Freazer
·
Utrustning Jag står situationen att jag överväger att köpa en egen sadel som jag ska använda på andras hästar då jag inte äger en. Då det givetvis... 2
Svar
21
· Visningar
1 233
Senast: MiniLi
·
Utrustning Har en dressyrsadel jag fick med hästen när jag köpte henne. Den sitter bra på henne men jag känner jag sitter som en banan och mina ben...
Svar
14
· Visningar
869
Senast: Lisen82
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Dalmatiner
  • Vad har ni för klösträd?
  • Leverera valp vid 12 veckor?