Du använder en gammal webbläsare. Den visar troligen inte denna och andra webbplatser på ett riktigt sätt. Du bör uppgradera eller använda en annan webbläsare.
Jag ska beställa en ny sadel, som har dressyrgjordstroppar. Har ingen dressyrgjord sedan tidigare. Någon som kan uppskatta UNGEFÄR vilken längd jag ska beställa på gjorden till en ganska normal islänning? När sadeln kommer hem vill jag ju prova DIREKT!
Kruxet är att det kan vara svårt att veta, jag har 2 olika sadlar med dressyrstroppar. Provar jag dem på samma häst, krävs 2 olika gjordar. Det hänger på att stropparna är olika långa, tex Nordican hade jag en 40 cm gjord. Pioneer en 70 cm gjord och Prestige har 55 cm gjord.
Exakt. Och mellan olika årsmodeller på Lofturn som vi har två ex av skiljer sig gjordarna ca 10-15 cm PER SIDA. Gissa om jag blev snopen när jag kom hem med min nya och 40 cm gjord nästan var för kort?! Den passade ju som sagt på den tidigare sadeln ...
Nu när jag blivit "varnad" av er har jag kommit på hur jag ska göra!
Jag har mätat "omkretsen" på min häst i sadelläget så ska jag meddela det till dem som säljer sadeln så får de ta med den längd på gjord som de bedömer ska passa - utifrån hur långa stropparna på sadeln är.
Hundavel & Ras Förstår inte varför det står så om dom egentligen, dom är trots allt avlade länge för att vakta och vara tuffa och skarpa nog att jaga...