Dressyrhästar visar fler stereotypa beteenden

Sv: Dressyrhästar visar fler stereotypa beteenden

Ja tyvärr rider man så även världseliten. Det är väl därför man har så satans svårt att hitta en bra piaff även på GP världscup-nivå. Och det belönas ju bevisligen att rida med gas och broms på samtidigt. Så då får vi nog fortsätta se det.
Men man hoppas ju att det försvinner, för hästarnas skull.
Och det var väl det jag menade med att "man" inte gör så. För om man ska göra det rätt gör "man" det inte. I övrigt är det väl många som rider fel på diverse andra sätt. Men om jag diskuterar ridning föredrar jag att prata om det som fungerar bäst och ger bäst resultat för hästen och ryttaren. Och då menar jag som du förstår inte i procent utan välmående och lätthet.

Jag är trött och var trött igår. Så orkade inte kolla länkar och läste nog slarvigt om du anser att jag upprepar ngt du skrev. Eller vad det nu är jag gjort "fel" iom ditt svar till mig. Orkar inte riktigt kolla upp det nu heller.;) Sorry, men orken finns inte där. Och betvivlar att jag ens har förmåga att ta in ngt nytt i det här stadiet.
 
Sv: Dressyrhästar visar fler stereotypa beteenden

men holländarna kritiseras ju också starkt för att de medvetet rider och gasar och bromsar samtidigt

Kolla in min länk också

Så länge vi har något som heter bett och tyglar och har en kontakt genom dem, är det omöjligt att hävda att vi inte använder "broms" samtidigt som vi inverkar på annat vis. Men hästarna behöver inte nödvändigtvis uppfatta saker som vi.
 
Sv: Dressyrhästar visar fler stereotypa beteenden

men holländarna kritiseras ju också starkt för att de medvetet rider och gasar och bromsar samtidigt

Kolla in min länk också

Det är ju de som verkligen har särat på den gamla tyska devisen håll i o driv o itsället har separerat gas o broms o får då givetvis mer uttryck o framåtanda.

Sen handlar det nog mer om hästhållningen.
I andra länder står de på stall övrig tid. en hopphäst får ju mer utlopp för sin energi- får röra sig friare.
 
Sv: Dressyrhästar visar fler stereotypa beteenden

Så länge vi har något som heter bett och tyglar och har en kontakt genom dem, är det omöjligt att hävda att vi inte använder "broms" samtidigt som vi inverkar på annat vis. Men hästarna behöver inte nödvändigtvis uppfatta saker som vi.

Jo faktiskt för både häst och ryttaren kan förhålla sig olika till tygeln

en självbärig häst går med mycket mindre kontakt - och tyskarna bromsar i magen - har tygeln till annat än broms - deras hästar ligger inte på lika hårt. Kolla HUbertys Schmidt och han på Piccolo tex

LÄS MIN LÄÄÄÄNK den är synnerligen topic, och om jag minns rätt så är det du som är lite intresserad av psykologi?
 
Sv: Dressyrhästar visar fler stereotypa beteenden

Jo faktiskt för både häst och ryttaren kan förhålla sig olika till tygeln

en självbärig häst går med mycket mindre kontakt - och tyskarna bromsar i magen - har tygeln till annat än broms - deras hästar ligger inte på lika hårt. Kolla HUbertys Scmidt och han på Piccolo tex

Det där tycker jag är en GROV generalisering. Jag tycker inte att Anky ser ut att hålla mer än vad HS gör. Och det är ju faktiskt omöjligt att veta ändå från läktaren, exakt hur många gram eller kilon ryttarna har i handen.
 
Sv: Dressyrhästar visar fler stereotypa beteenden

LÄS MIN LÄÄÄÄNK den är synnerligen topic, och om jag minns rätt så är det du som är lite intresserad av psykologi?

Vad är det exakt du vill säga med den? Jag tycker inte den levererar så många svar, som den levererar frågor?
 
Sv: Dressyrhästar visar fler stereotypa beteenden

du kan titta på stångvinkeln och så kan du se om det är loop i tygeln och så kan du använda egen erfarenhet och ffa lyssna på de som är klokare än dig

Med länken vill jag visa att när ryttare inte lärt sig själva att förhålla sig rätt till tygeln så kan de heller inte lära hästen att förhålla sig till den - då blir det ett GÅ - GÅ INTE läge, Kyra pratar oam att sitta och slira på kopplingen

Jag vill med länken påpeka att det förmdoligeen inte är grenen i sig i första hand - utan hur hjälperna appliceras

Lyssna lite på Andrew han vet vad han snackar om - det är HANS yrke och hans kompetens. Trovärdig källa mao.
 
Sv: Dressyrhästar visar fler stereotypa beteenden

du kan titta på stångvinkeln och så kan du se om det är loop i tygeln och så kan du använda egen erfarenhet och ffa lyssna på de som är klokare än dig

Man rider ju med en bridong också. Du får ursäkta, men hästmänniskor (även de kloka) är inte särskilt framstående när det gäller att teoretisera sina principer. Många av dem har förkastats av vetenskapen, när man faktiskt gjort tydliga experiment. Dessutom finns en stark individuell faktor. Hur hästen upplever betsel och hand och skänkel kan vi bara sia om, det är ju faktiskt ingen av oss som vet! Kanske upplever vissa ett betsel (även om det inte sas ligger något tryck på det) som en stoppsignal, andra kan ligga rätt hårt på utan att förstå principen.
 
Sv: Dressyrhästar visar fler stereotypa beteenden

och med det vill du säga?

däremot så uttryckte jag mig ngt dumt, när jag skrev "klokare än dig": jag menade inte så bokstavligt, jag menade mer erfarna och kunniga.

Om man rider rätt på ett kandar så kan man aktivt växla och rider inte per automatik på båda, det ser man också vissa rider mer på bridongen än stången och har tom loop på den

Men detta med hur "hur häst och ryttare förhåller sig till bettet" är inte en teoretisk diskussion än en praktisk - de hästar som rids så - använder sin bakre hävarm och inte bettet som ett femte ben - vad som är vad finns det en massa checkpuntker på i utbilnings skalan

Min poäng är att det är inte meningen att hästen ska gå med ett så starkt tryck i munnen som den alltför ofta gör - det är en utbildningsmiss.

Det finns en massa forskning på tryck i hästens mun och även nivåer av stresshormoner, - men jag har hängt med dåligt på sista tiden kan därför inte hänvisa till dessa.
 
Sv: Dressyrhästar visar fler stereotypa beteenden

Fast om man läser tex den forskning som presenteras av Per Jensen i Djurens beteende så kommer stereotypider av att vi tar bort, eller hindrar, ett naturligt beteende hos djuret.

Tex så är hästen programmerad att leta föda i princip större delen av dygnet, helt plötsligt så ligger en tredjedel av givan framför näsan på dem. Det om något tror jag är lika stor anledning till stereotypider som träning.
 
Sv: Dressyrhästar visar fler stereotypa beteenden

Håller med. Att bara ta en variabel bland kanske hundratalet och utifrån det säga att dressyrhästar har mer beteendestörningar än hopphästar är rent amatörmässigt ur forskningssynpunkt. Att sedan dessutom gå ner på detaljer och ge det en förklaring som att dressyrryttaren använder "gas och broms" samtidigt - nä...
 
Sv: Dressyrhästar visar fler stereotypa beteenden

Håller med. Att bara ta en variabel bland kanske hundratalet och utifrån det säga att dressyrhästar har mer beteendestörningar än hopphästar är rent amatörmässigt ur forskningssynpunkt. Att sedan dessutom gå ner på detaljer och ge det en förklaring som att dressyrryttaren använder "gas och broms" samtidigt - nä...

:bow:

Några andra reflektioner (med reservation för att jag kanske inte uppfattat studien korrekt):

Det är intressant att voltigehästar hade mindre antal beteendestörningar än dressyrhästar i den här studien.

Några hypoteser om möjliga orsaker:

Voltigehästar longeras ju inspända under "sitt" arbete och går därmed med ett visst stadigt tryck i munnen hela tiden (hur stort det är beroende på hur pass hårt inspända det är) samtidigt som de drivs framåt. Så även de utsätts i viss mån för "gas" och "broms" samtidigt. Varför reagerar i så fall inte de med fler beteendestörningar?

På samma sätt är visserligen kanske mer monotont att enbart tränas i dressyr jämfört med att tränas för fälttävlan. Men mest monotont måste det ju vara att bara användas för voltige, som voltigehästarna gjordes i den här studien (normalt tränas en voltigehäst mer omväxlande än så för att bihålla sin framåtbjudning och inte belasta musklerna för ensidigt). Så det kan inte enbart vara monotonin heller som orsakar beteendestörningarna i den här studien.

En hypotes kan vara, att hästen finner en viss trygghet i monotonin med voltigen. Den lär sig snart vad som väntas av den, och det är en liten grad av oförutsägbarhet i arbetet. Visserligen kanske den alltid går lite med gas och broms sasmtidigt, men den vänjer sig vid att det alltid är så, och det blir inga obehagliga överraskningar. En dressyrhäst däremot ska lära sig olika saker och rörelser, och lära sig att särskilja dessa hjälper, som ibland kan vara ganska likartade. Det kan säkert framkalla en del stress, speciellt om hästen är känslig eller ryttaren är lite otydlig och använder hjälperna motverkande, eller går fram lite fort så att hjälpgivningen inte hinner bli riktigt befäst innan nästa rörelse påbörjas eller bestraffar hästen när den reagerar på fel sätt under inlärningsperioden.
Några exempel:1.Först under inridningen används renodlade hjälper, därefter ska hästen lära sig samma sak med samverkande hjälper (som i sin tur lätt kan bli motstridiga). 2. Först lär sig hästen att skänklarna är framåtdrivande, sedan ska den lära sig att tryck från ena skänkeln = sidförande. 3. Böjande skänkelhjälp som används på volter, är lik skänkelhjälpen för galoppfattning. 4. Ibland ska hästen gå fram efter halten i programmet, ibland ska den rygga. 5. Det är naturligt för unghästen att byta galopp när den byter riktning, sedan lärs hästen att gå kvar i förvänd galopp, och därefter lärs den galoppombyten. Etc etc.

En annan mycket stor skillnad mellan dressyrhästar och voltigehästar, är att det är helt olika krav på temperamentet på dressyrhästar och voltigehästar. En bra voltigehäst ska ju ha ett stabilt och stadigt temperament, och inte överreagera på saker i omgivningen. En bra dressyrhäst på hög nivå vill man ska vara känslig med utstrålning och lite nerv.

Nu har jag inte läst i detalj hur undersökningen genomfördes, det hade varit intressant att se hur resultatet hade blivit om man efter ett tag hade bytt typen av arbete som hästarna utförde, så att alla hästarna fick utföra olika sorters arbete under olika perioder. Visade samma häst då mer beteendestörningar när den fick träna dressyr än när den användas som voltigehäst? Kunde beteendestörningarnas omfattning minska när man bytte typen av arbete?

De här hypoteserna kan ge underlag för vidare studier, men de är bara hypoteser. Man kan inte dra några slutsatser utifrån dem, utan att man gör vidare studier som är inriktade på dessa hypoteser.

Sen är förstås en studie för lite för att man ska kunna dra några relevanta slutsatser ö h t, ens om vilket slags arbete som ger högst andel hästar med beteendestörningar. Flera likartade studier på olika ställen bör jämföras innan man egentligen kan säga något om resultatet, eftersom mycket beror på de speciella förutsättningarna i studien och på hur den genomförs.

"Det finns tre sorters lögn: lögn, förbannad lögn och statistik".

Det som jag tyckte var mest skrämmande med undersökningen var hur många hästar som fick beteendestörningar rent generellt i studien.
 
Sv: Dressyrhästar visar fler stereotypa beteenden

Jag håller med om din sista mening, och om kritiken generellt mot studien, men...

Att bara skeptisk är ju också ett sätt att ta avtånd. Vad kan mabn själv göra för att minska antalet stressorer hos sin häst. Jag håller med om att miljö och hantering är viktig. Ridning är också hantering.

LÄgger till; Även om Per Jensen inte tar upp smärta så är smärta en stor stressor
 
Sv: Dressyrhästar visar fler stereotypa beteenden

Väldigt intressant.

Jag tycker det är ganska självklart med tanke på hur hästarna hanteras i dag och att 65 av 75 hästar utvecklar stereotypa beteenden borde vara en ganska stor varningsskylt för dem som hanterar hästarna.
 
Sv: Dressyrhästar visar fler stereotypa beteenden

Red de enbart dressyr på banan varje dag, en timme om dagen och stod uppstallade resten? I så fall är det kanske inte så underligt om de utvecklade ovanor
 
Sv: Dressyrhästar visar fler stereotypa beteenden

och med det vill du säga?

däremot så uttryckte jag mig ngt dumt, när jag skrev "klokare än dig": jag menade inte så bokstavligt, jag menade mer erfarna och kunniga.

Om man rider rätt på ett kandar så kan man aktivt växla och rider inte per automatik på båda, det ser man också vissa rider mer på bridongen än stången och har tom loop på den

Men detta med hur "hur häst och ryttare förhåller sig till bettet" är inte en teoretisk diskussion än en praktisk - de hästar som rids så - använder sin bakre hävarm och inte bettet som ett femte ben - vad som är vad finns det en massa checkpuntker på i utbilnings skalan

Min poäng är att det är inte meningen att hästen ska gå med ett så starkt tryck i munnen som den alltför ofta gör - det är en utbildningsmiss.

Det finns en massa forskning på tryck i hästens mun och även nivåer av stresshormoner, - men jag har hängt med dåligt på sista tiden kan därför inte hänvisa till dessa.



Fast nu låter det som om du redan har svaren på skillnaderna:eek: och det har faktiskt ingen, det är väl det hiddeous menar som jag förstår det, att du har ingen aning om vad det är som gör skillnaden alla kan vi bara gissa och det har alla gjort i tråden.

Att man inom olika system har ridning som kan stressa hästen säger inget om hur dessa hästar i denna studie reds, inte någon av dem varken dressyrhästarna eller andra. Det finns många sätt att göra det obehagligt för hästar och det kan även hoppryttare tex göra.

Du rusar iväg och vet, trots att det är just dessa frågor ang vad som orsakade skillnaderna som vore de intressanta att titta på och DÅ kanske man kan se det du skriver om eller så ser man något annat. Det vore det intressanta, så länge man inte vet mer så blir orsaker till skillnaderna rena spekulationer även när det kommer från dej.
 
Sv: Dressyrhästar visar fler stereotypa beteenden

Väldigt intressant.

Jag tycker det är ganska självklart med tanke på hur hästarna hanteras i dag och att 65 av 75 hästar utvecklar stereotypa beteenden borde vara en ganska stor varningsskylt för dem som hanterar hästarna.

65 av 75 hästar som står på box 23 timmar om dygnet ja. Ingen har väl trott att det är bra? Snarare kanske man kan säga att de 10 som inte gjorde det måste ha superpsyken. ;)
 
Sv: Dressyrhästar visar fler stereotypa beteenden

En hand till uppräckt absolut!
 
Sv: Dressyrhästar visar fler stereotypa beteenden

Det är väl ändå väldigt vanligt hos tävlingsfolk att man har hästarna uppstallade nästan hela dygnet. Undra hur mkt skillnaden är om hästen går ute 1-2 h dessutom?
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp