Bukefalos 28 år!

Dressyrhingst till sto e. Danone 1-Leopard-Chagall

Nissan

Trådstartare
Jag funderar på att seminera mitt sto e. Danone 1.
Hon är en helt underbar individ, med en fantastisk ridbarhet. Hon har tre bra energiska gångarter men kanske lite väl snabba. Hon är inte så stor 1.62 och av den äldre modellen, något lågställd och med lite längre rygg. Men under ryttare så har hon en härlig utstrålning. :love:
Hon gick MSV:C som femåring, men har varit otroligt otursförföljd och inte mycket riden de sista åren. Jag lånade ut henne 2012 och hon fick ett toppenfint föl efter Daquar CC, som visades på fölvisning med toppensiffror på både på typ och gångarter.
Eftersom jag inte har varit inne i "hingsvärlden" sedan 2009, så är jag inte ordentligt uppdaterad, jag skulle vara jättetacksam att få råd av er om passande hingstar. :)
 
Hej! Är det ingen som kan ge mig ett råd på passande hingst till mitt sto? De jag själv har funderat på är Dream Boy, Oban VH och De´lor. Hon behöver ju en hingst som ger lite större, lättar upp typen och inte är för långlinjerad.
 
Om någon så skulle jag säga Dream Boy. Jag tycker det blir väl nära med De Niro på bägge sidor som i Oban VHs fall.
Har du kollat på Zack eller nån av hans söner? Zaladin finns ju, det ska även visas en gul i år på bruks.
 
Om någon så skulle jag säga Dream Boy. Jag tycker det blir väl nära med De Niro på bägge sidor som i Oban VHs fall.
Har du kollat på Zack eller nån av hans söner? Zaladin finns ju, det ska även visas en gul i år på bruks.
Tack för ditt svar! Jag funderade också på om det blir för mycket De Niro med Oban. Fick syn på en annan helt ljuvlig hingst, Donkey boy, känner inte alls till hans stam. Vet du något om honom? :)
 
Jag har kikat på honom själv till mitt Rosevelt - Don Schufro-sto, tycker han verkar väldigt fin med bra möderne (5 generationer ELIT vill jag minnas), av de videor jag sett har han verkar väldigt lättsam och trevlig ut så det kan nog vara ett bra val. Han ska gå i Herning om några veckor tycker jag mig ha läst nånstans. Något av en "snackis-hingst" vad det verkar.
 
Tack för ditt svar! Jag funderade också på om det blir för mycket De Niro med Oban. Fick syn på en annan helt ljuvlig hingst, Donkey boy, känner inte alls till hans stam. Vet du något om honom? :)

Donkey Boy kommer ur stostam 36: Amuratha-familjen som i Sverige producerat bla. de godkända hingstarna Bartok 775 och Double O Seven 1084.
Hans mor är det 5:e ELIT-stoet i rakt nedstigande led, och hon tävlar själv svår dessyr. Hans far ERA Dancing Hit är en av DVH's högst bedömda hingstar genom tiderna med siffrorna 10 9 8 10 för sin exteriör, 9 9 10 för sina gångarter och en 10 på helthetsintrycket. Han fick endast en årgång då han 2012 bröt sig på longervolten och inte gick att räddas. Morfar Milan är guldpremierad och har tävlat svår dressyr.
Hesslehøj har gedigen erfarenhet av uppfödning och att ta fram hingstar, och har bland annat visat fram fadern ERA Dancing Hit för godkännande.
Under sitt 10-dagarsprov fick han omdömet "Lättriden och mycket lyhörd för ryttarens hjälper. Stor arbetsvilja", samt fin kritik för sina rörliga och taktmässiga gångarter.
Bör passa de flesta typer av ston som ej har veka kotor. Tillför långa linjer, högställdhet och korrekta rörelser.
 
Donkey Boy kommer ur stostam 36: Amuratha-familjen som i Sverige producerat bla. de godkända hingstarna Bartok 775 och Double O Seven 1084.
Hans mor är det 5:e ELIT-stoet i rakt nedstigande led, och hon tävlar själv svår dessyr. Hans far ERA Dancing Hit är en av DVH's högst bedömda hingstar genom tiderna med siffrorna 10 9 8 10 för sin exteriör, 9 9 10 för sina gångarter och en 10 på helthetsintrycket. Han fick endast en årgång då han 2012 bröt sig på longervolten och inte gick att räddas. Morfar Milan är guldpremierad och har tävlat svår dressyr.
Hesslehøj har gedigen erfarenhet av uppfödning och att ta fram hingstar, och har bland annat visat fram fadern ERA Dancing Hit för godkännande.
Under sitt 10-dagarsprov fick han omdömet "Lättriden och mycket lyhörd för ryttarens hjälper. Stor arbetsvilja", samt fin kritik för sina rörliga och taktmässiga gångarter.
Bör passa de flesta typer av ston som ej har veka kotor. Tillför långa linjer, högställdhet och korrekta rörelser.
Tack igen!!! Vad du kan, jag är grymt imponerad. Låter som en toppenhingst och han rör sig ju helt super! :-)
 
Hittade inte honom på Katrinelunds sida men får kolla bättre
De har inte uppdaterat sin katalog/villkor för 2016 ännu (om de inte gjort det idag) troligtvis pga. att de förhandlar om villkoren för Skovens Rafael då han nu flyttar hit. Men det kommer, Ib Kirk har gått ut med att han kommer stå hos dem :)
 

Liknande trådar

Avel Jag går i hingstfunderingar till mitt sto som skall betäckas nu under våren. F. 2003 170cm hög e. Rubiquil (Rubinstein I) u. Inette ue...
Svar
0
· Visningar
1 522

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp