Bukefalos 28 år!

Dressyrövningar

Sar24BB66

Trådstartare
Halloj! Tänkte ha en tråd där man fick skriva sina bra dressyrövningar, så man får lite idéer, tips och inspiration av varandra! :D Kan själv bidra med en övning jag tycker är jättebra: rid i t.ex. vänster varv i lättrav, rid ''halvt'' snett igenom till mitten på ridbanan från H till I, rid 10 m volt till höger (kom ihåg; byt lättning!), var noga med att ha hästen rätt böjd runt innerskänkel, rid tillbaka ut till spåret, till bokstaven E i en öppna i korttrav, så du är i vänster varv igen, så man gör liksom en båge från ena hörnet till det andra hörnet på samma långsida, med volt där i mitten. Sedan kan man avancera övningen, genom att rida samma sak, men man fattar galopp vid I, galopperar volten, bryter av och gör öppnan i trav. Är dålig på att förklara, men övningen är bra! :D
 
Senast ändrad:
Sv: Dressyrövningar

vi gjorde en rätt bra övning igår...galopp på långsidan, vid näst sista bokstaven en och en halv tio meters volt så du kommer ut i förvänd på långsidan,vid näst sista bokstaven en och en halv tio meters volt i förvänd galopp och sen ut i rätt vänd igen. Super träning för mig och pållan!! =) man känner verkligen vad hästen har svårt för och vilket varv som är svagast!
 
Sv: Dressyrövningar

Den lät bra!

En övning som är bra för mej är att någon gång varje dressyrpass rida några varv på en fyrkant minst en meter innanför spåret, typ "kyras abc-fyrkant" .I varje hörn rida som en kvarts framdelsvändning igenom hörnet, därefter övergå till att rida en kvarts bakdelsvändning igenom hörnet.
Kan ridas i alla gångarter. Man kan lägga in mera, som att i trav efter hörnet lägga in ett par skrittsteg sen ett par galoppsprång, ner i skritt och ny trav, eller efter hörnet öppna några steg, sen räta ut, ny öppna till hörnet, ja det finns många variationer, men det viktigaste är att det kräver koordination och kvickhet, att hålla sej kvar på linjen och med kontroll över sidorna. För mej på min häst som kan vara väldigt slingrig och glida iväg är det väldigt bra att köra några minuter, för att känna att jag får tag på alla ben och bogar och kan hålla ihop henne. :)
 
Sv: Dressyrövningar

Jättebra övningar båda! :laugh: alltid roligt att få höra lite nya övningar, så man har motivation och planering för hur man ska rida då man går in på ridbanan! :)

Din övning Traceys har jag testat en gång, det var inte alls så lätt, men en bra övning! :crazy: :laugh:
 

Liknande trådar

Hästvård Nu vill jag höra era erfarenheter av problem på böjt spår. Bakgrund: mitt 17-åriga arabsto som sedan januari har varit ibland lite...
Svar
8
· Visningar
1 031
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Veckans första hopplektion blev en riktigt rolig timme på Juvelen. Jag uppskattar verkligen att jag har fått koncentrera mig på honom nu...
Svar
0
· Visningar
482
Senast: cassiopeja
·
Hästvård Min häst har just konstaterats ha kotledsinflammation, vänster fram, efter att ha varit "trasig" hela det här året. Och jag är lite...
Svar
16
· Visningar
3 197
Senast: Liten
·
Hästvård Till att börja med,veterinären är inkopplad! Min häst druttade omkull ordentligt i hagen i senvintras,var inge halt eller något efter...
2
Svar
36
· Visningar
8 875
Senast: Fibusen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp