Knäledsinflammation??? Alla tips/erfarenheter tack!

Sv: Knäledsinflammation??? Alla tips/erfarenheter tack!

Ny film från igår,dock väldigt skakig då han först inte alls gillade linan jag provade,sen när jag löslongerade han så smet han iväg den busen! :p Men från ca 5 min så fick vi nån lite stadigare sekvens! Lite svårt att hålla koll på både häst och kamera.

Med risk för åksjuka:

http://www.youtube.com/watch?v=EcXzspzOO_U&feature=youtube_gdata
 
Sv: Knäledsinflammation??? Alla tips/erfarenheter tack!

Han har ju väldigt dålig framåtbjudning. Ser ut som om han går med handbromsen i lite. Blir bättre den sista minuten. Men det behöver ju inte betyda något vissa hästar är ju bara så i sättet.

Han ser ju lite framtung ut som om han lägger mer tyngd på frambenen (det tyckte jag dock inte han gjorde under ryttare) men samtidigt är han ju bygd lite så så det behöver inte betyda något heller.

Tycker inte han ser direkt ofräsch ut bortsett från en gång. I början på filmen så longerar du med lina åt ett håll. Sedan byter du varv (tror det var från vänster till höger). Precis i början på det nya varvet så tycker jag att han går väldigt mycket innanför med bakdelen och ser väldigt stel ut. Håller i sig i kanske 2-3 varv men försvinner sedan. Men det behöver inte heller betyda något. Han är ju ung och obalanserad.

Sedan i galoppen så tycker jag att han kunde ha lite mer rörliga bakben. Nu tycker jag att han skyfflar dom lite för mycket. Men det hela behöver inte heller betyda så mycket. Han kanske bara har sådan galopp.

Är han skodd?

Som du ser så behöver inget betyda något men det gjorde det inte på min häst heller det var bara en gnagande känsla att hon inte var ok. Dvs dålig framåtbjudning. Lite dålig musklad över rumpan och sådana små saker.

Efter behandlingen av SI-lederna så blev det en helt annan häst.

Men det är väldigt svårt det här. Var det din som hade gått omkull?
 
Sv: Knäledsinflammation??? Alla tips/erfarenheter tack!

Han är skodd fram enbart,kommer sko runt om nästa gång för att se om det känns bättre.

Ja,han åkte omkull i hagen. Tycker dock han har kännts helt "normal" att rida,iaf för att vara unghäst,dvs lite obalanserad och sånt,men det hör ju till. Sen kom equiterapeuten och hittade en låsning i bäckenet,efter att hon "låste upp" honom så har jag tyckte det varit något konstigt bak ibland. Och just som du säger,att han känns lite framtung ibland,speciellt innan han är riktigt framskrittad. När vi gått/ridit ett tag så känns han mycket bättre.

Och han har dålig frammåtbjudning när vi är på ridbanan. Vi har haft väldiga "problem" med det,därav vi i princip bara håller till i skogen nu,där har han lite för mycket frammåtbjudning i bland i stället,öronen spetsade frammåt och jättepossitiv och lyhörd. Ute i skogen är det kul,på ridbanan är det tråkigt.

Dock så är den bättre om jag har full koncentration på honom,nu var det ju kameran jag försökte ha koll på också och då tar han tillfälle i akt direkt. Han är smart den där! ;)
 
Senast ändrad:
Sv: Knäledsinflammation??? Alla tips/erfarenheter tack!

Veterinären gissade ju på att han gått lite fel pga låsningen,sen när den togs bort så var han van att röra sig på ett visst sätt redan,sen har det blivit något muskulärt efter att han vart upplåst och börjat gå "riktigt" utan låsningar eller dylikt.

Jag tycker han rör sig bättre nu i hagen iallafall,fick sista buttan i Torsdags vid lunchtid. Ska rida han lite i morgon så får vi se hur han känns.

Har även sprungit lite på asfaltsvägen,men hörde ingen störning alls det lilla vi sprang.
 
Sv: Knäledsinflammation??? Alla tips/erfarenheter tack!

Allt det du skriver passar så väl in på min häst. Det som skiljer är dock att hon gick så länge med sina SI-leder att hon blev halt på andra ställen först.

Även när jag ser din häst röra sig så är det precis som min lilla häst.

Låsningen i korset efter vurpan i hagen. Jag är ledsen men jag hade faktiskt blivit väldigt förvånad om det inte är SI- lederna. Och skall det göra någon nytta så finns det i princip bara en veterinär som verkligen kan SI-leder och han finns utanför Skara (kanske någon annan son vet någon).

Men återigen det behöver ju inte vara så. Kanske räcker det med butta (det är ju trots allt bla mot ledinflamationer).

Jag skall vara riktig ärlig. SI- leder är ena riktigt luriga jäklar som är duktiga på att ställa till diffusa problem. Oftast börjar det som för din häst (och min) med att hästen går omkull.
 
Sv: Knäledsinflammation??? Alla tips/erfarenheter tack!

Det som är intressant med att rida únder tiden hästen går på Buttan är ju för att det är väldigt smärtstillande. Dvs, går hästen bra på butta så kan man konstatera att det finns smärta ngnstans. Är det ingen skillnad är det månne en låsning som gör att hästen inte KAN röra sig ordentligt.

SI-ledsdiagnos är som sagt luriga och har i princip blivit ett samlingsnamn för allt möjligt där veterinären inte hittar felet:p.
 
Sv: Knäledsinflammation??? Alla tips/erfarenheter tack!

Hur länge sitter buttan kvar som smärtstillande i kroppen?
 
Sv: Knäledsinflammation??? Alla tips/erfarenheter tack!

Hittade en lista:

*Hästen ställer inte upp sig jämnt på alla fyra benen. Vanligen står den över för lite mark med tyngdpunkten förskjuten mot framdelen och bakbenen inunder sig. Men det händer att den "släpper" bakbenen efter sig och står med sänkt rygg. -Nej,inget sådant.

*Svårigheter att sko hästen, framför allt bak. -Nej. Nu är han ju inte skodd bak,men inga problem att verka eller kratscha hovar.

*Hästen har svårt att sätta muskler, och/eller musklar sig ojämnt. -Ja,speciellt över rumpan.

*Hästen har dålig energi och svagt påskjut i bakdelen. -Ja på ridbanan,Nej ute i skogen.

*Hästen går på bogarna, upplevs som framhjuldsdriven. -Ja,i början,kommer igång och känns "jämnare" efter ett tag.

*Hästen visar ovilja och/eller protesterar vid sadling, selning, samling. -Nej,aldrig,lägger aldrig ens ett öra bak.

*Svårt att ställa åt ena hållet, förböjer sig åt andra. -Som sagt så är han ung och vi rider mest bara rakt fram i skogen. Dom gånger jag har provat att ställa så är det ev liiiite lite svårare åt vänster,men knappt märkbart. Svårt att säga då vi inte gjort det så mycket.

*Svårigheter vid galoppfattning åt ena hållet, korsgalopp. -Aldrig korsgalopp,tar bägge galopper utan problem,däremot så valde han Hö galopp oftast ute i skogen tidigare i sommar,men nu tar han bägge.

*Hård i munnen, biter tag i bettet. -Aldrig

*Växlar bakben ofta vid vila. -Mjaaa,inte mer än nån annan.

*Bockar, kastar av ryttaren. -Aldrig under ridning,han har inte ens försökt nån gång,däremot tidigare under uppsittning. (Se längst ner)

*Istadig eller het. -Aldrig,helt tvärt om,lugn,harmoniskt,med bra energi.

*Dålig ryggverksamhet över hinder och/eller lägger bakbenen åt sidan över hinder. -Har inte hoppat med ryttare,utan löshoppat,då har han raka bakben.

*Hältor fram och bak som kommer och går. -Nej,enbart hälta då han blivit skadad,fick två rejäla sårskador en gång,då var han,såklart,halt.

*Ryggont. -Inte vad vi har märkt/han har visat.

*Ojämna resultat. -Tävlingsresultat? Har vi inga pga ålder... Därmemot går han frammåt i ridninge för övrigt med bravur.

*Kortar steget på ena bakbenet. -Något liknande. Det är ju detta "något" som händer ibland.

*Passaktig skritt. -Nej.

*Skolios, karprygg. -Nej.

*Asymmetriska hovar. -Har slitit ena bak snett,nu vid senaste hovisbesöket var den för första gången helt rakt och fin. (efter ET varit ut)

*Sned i korset. -Tycker jag inte.

*Patellaupphakning. -Nej,inte vad jag märkt.

*Sadeltvång. -Ja. Det har dock blivit MYCKET bättre. Innan fick man lov att gå lääääänge eller lina han innan,nu tar jag och promenerar ett varv på ridbanan bara. Han har varit lite spänd när man hoppat upp,nu är han helt avslappnad.
 
Senast ändrad:
Sv: Knäledsinflammation??? Alla tips/erfarenheter tack!

På min häst märktes det på

Dålig framåtbjudning (bättre ute än i paddocken och värmde ur problemet, dvs segare i början och piggare efter ett tag)
Dålig muskling över bakdelen.
Hon hade gått omkull ute i hagen ordentligt.
Det tog två år innan hon fick problem med andra leder. Det var så det upptäcktes efter att jag hittade "rätt" veterinär. Var säkert 4-5 olika veterinärer (alla erkänt mycket duktiga) innan jag av en slump fick höra talas om Henrik.

Galoppen var jättefin. Men blev ännu bättre sen (8 på galoppen innan och 9 på galoppen sen).
Någon enstaka gång kunde hon gå i korsgalopp men vilken unghäst gör inte det i början.
Inga problem med fattningarna.
Inga problem att sko.
Inga andra problem egentligen.

Efter behandlingen:
Riktigt bra galopp
Bättre trav
Plötsligt bjöd hästen framåt
Mycket lättare för att söka sig framåt neråt

Så min visade inga typiska symptom alls. Det var sista halmstråt annars hade hon nog blivit utdömd. Ingen hittade ju felet till varför hon blev halt hela tiden (aldrig samma led heller).

Två år gick hon innan hon började bli halt i andra leder och ett år tog det innan det konstaterades att det var SI-lederna som spökade.
 
Sv: Knäledsinflammation??? Alla tips/erfarenheter tack!

När jag läste mitt inlägg nu så upplever jag det nästan som om jag envisas att det är SI-leder som din häst har och inget annat. Det är dock inte meningen. Tanken var snarare att visa hur luriga jag tycker att SI-leder är. Inget annat. :o:)
 
Sv: Knäledsinflammation??? Alla tips/erfarenheter tack!

Hittade en lista:

*Hästen ställer inte upp sig jämnt på alla fyra benen. Vanligen står den över för lite mark med tyngdpunkten förskjuten mot framdelen och bakbenen inunder sig. Men det händer att den "släpper" bakbenen efter sig och står med sänkt rygg. -Nej,inget sådant.

*Svårigheter att sko hästen, framför allt bak. -Nej. Nu är han ju inte skodd bak,men inga problem att verka eller kratscha hovar.

*Hästen har svårt att sätta muskler, och/eller musklar sig ojämnt. -Ja,speciellt över rumpan.

*Hästen har dålig energi och svagt påskjut i bakdelen. -Ja på ridbanan,Nej ute i skogen.

*Hästen går på bogarna, upplevs som framhjuldsdriven. -Ja,i början,kommer igång och känns "jämnare" efter ett tag.

*Hästen visar ovilja och/eller protesterar vid sadling, selning, samling. -Nej,aldrig,lägger aldrig ens ett öra bak.

*Svårt att ställa åt ena hållet, förböjer sig åt andra. -Som sagt så är han ung och vi rider mest bara rakt fram i skogen. Dom gånger jag har provat att ställa så är det ev liiiite lite svårare åt vänster,men knappt märkbart. Svårt att säga då vi inte gjort det så mycket.

*Svårigheter vid galoppfattning åt ena hållet, korsgalopp. -Aldrig korsgalopp,tar bägge galopper utan problem,däremot så valde han Hö galopp oftast ute i skogen tidigare i sommar,men nu tar han bägge.

*Hård i munnen, biter tag i bettet. -Aldrig

*Växlar bakben ofta vid vila. -Mjaaa,inte mer än nån annan.

*Bockar, kastar av ryttaren. -Aldrig under ridning,han har inte ens försökt nån gång,däremot tidigare under uppsittning. (Se längst ner)

*Istadig eller het. -Aldrig,helt tvärt om,lugn,harmoniskt,med bra energi.

*Dålig ryggverksamhet över hinder och/eller lägger bakbenen åt sidan över hinder. -Har inte hoppat med ryttare,utan löshoppat,då har han raka bakben.

*Hältor fram och bak som kommer och går. -Nej,enbart hälta då han blivit skadad,fick två rejäla sårskador en gång,då var han,såklart,halt.

*Ryggont. -Inte vad vi har märkt/han har visat.

*Ojämna resultat. -Tävlingsresultat? Har vi inga pga ålder... Därmemot går han frammåt i ridninge för övrigt med bravur.

*Kortar steget på ena bakbenet. -Något liknande. Det är ju detta "något" som händer ibland.

*Passaktig skritt. -Nej.

*Skolios, karprygg. -Nej.

*Asymmetriska hovar. -Har slitit ena bak snett,nu vid senaste hovisbesöket var den för första gången helt rakt och fin. (efter ET varit ut)

*Sned i korset. -Tycker jag inte.

*Patellaupphakning. -Nej,inte vad jag märkt.

*Sadeltvång. -Ja. Det har dock blivit MYCKET bättre. Innan fick man lov att gå lääääänge eller lina han innan,nu tar jag och promenerar ett varv på ridbanan bara. Han har varit lite spänd när man hoppat upp,nu är han helt avslappnad.

Jag vill inte säga varken bu eller bä om SI-led eller andra problem, men denna lista tycker jag radar upp symtom som stämmer in på hästar med fysiska problem överlag, kanske inte bara SI-led. Det är ju ett diffust problemområde som egentligen står för många olika saker så det är inte lätt att veta vad som är vad.
 
Sv: Knäledsinflammation??? Alla tips/erfarenheter tack!

Nej,sen är det extra svårt när hästen bara är 3,och pga det inte riden så mycket.. :meh:

Man vet ju inte,är det så enkelt att han har en växtperiod,att han inte ORKAR,att det helt enkelt bara är sån han är osv osv...

Är ju mycket Akahl-teke i honom,och dom ser ju speciella ut över kors/länd/rumpa,är det bara därför han ser så "konstig" ut över bakdelen?

Ja,och inte lär jag få några svar på att sitta här och spåna som sagt,, :(;)
 
Senast ändrad:
Sv: Knäledsinflammation??? Alla tips/erfarenheter tack!

Har inte varit in till kliniken än,MEN,vi tycker att han rör sig mycket bättre. Jag "provred" ju här nyligen,och han kändes jättefin,med väldigt mycket mer gas än vad vi någonsin har haft,och för första gången så gick han i riktig form hela tiden i traven,och hon jag red med sa att han trampar helt annorlunda med baken än vad han gjort tidigare,man ser att han verkligen tar i mer bakifrån nå,och i samband med att motorn hamnade på rätta stället så kom alltså bjudningen och jag kände hur han verkligen höjde ryggen och trampade på som sagt.

Longerade i dag på ridbanan för att se hur han såg ut,och han var mer vild än tam,så även där har han piggnat på sig ordentligt,bjudningen har ju varit lite si och så på ridbanan förut,men nu fick jag påminna han om bromsen istället! :p

Ska lägga ut filmen här från i dag så får ni kika!

Har fortfarande kontakt med veterinären och han tycker att det låter som det som besvärat honom är borta,men han ska väll komma ut och kika igen snart antar jag.

Har varit så mycket här nu,förkylningar och sen ska vi ju flytta på Söndag så har inte haft tid/ork att planera ett veterinärbesök,speciellt inte nu när jag tycker han känns så här fin. Det jag skulle vilja ha gjort är dock att veterinären kikar och kan bekräfta samma som jag ser/känner,om han fortfarande anser att det finns "något" där så får det bli kliniken bums!
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Hästvård Självklart ska veterinär kontaktas på måndag, men jag vill ändå höra vilka åkommor det kan tänkas handla om. Är så orolig. Vår lilla 20...
2
Svar
35
· Visningar
3 550
Senast: Sirap
·
Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
3 227
Senast: Fiorano
·
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
6 795
Senast: tuaphua
·
Hästvård Hör mig för om någon varit med om liknande och vill dela med sig av sin erfarenhet kring det. Bakgrundsinformation: Min häst fick en...
Svar
15
· Visningar
1 888
Senast: ll.96
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Lös i magen
  • Ännu en tråd om hundfoder

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp