Dressyrsadel Claridge House utbytbara kopparjärn

sanio

Trådstartare
Hej
Sitter och kollar på
Dressyrsadel Claridge House med utbytbara kopparjärn.
Finns det någon som har den och vad tycker ni om den? Från Hööks 2249:-

Tacksam för svar

Sv: Dressyrsadel Claridge House utbytbara kopparjärn

Jag köpte en sån här om dagen. Hade tidigare en CH i syntet men stropparna gick sönder och det skulle kosta 1000 kr att fixa, plus att sadelmakaren tyckte att det blivit något sned. ingenting att kosta på dessa pengar alltså.
Men både jag och häst trivdes bra i den därför införskaffade jag den nya i läder.
Den känns helt ok för dom pengarna, och än så länge är vi väldigt nöjda!

Tack! Vad har din häst för rygg? Svängd eller mer rak? Hög manke?

Jag köpte en häromdagen och tycker den är jättefin och jättebehaglig att sitta i. Jag har köpt en 17" sen har jag köpt till ett kopparjärn XVID, då passade den kanonbra på två av mina hästar, mitt korsningssto quarter/varmblod och mitt arabsto. Dom har båda raka ryggar med normal manke. Men det finns gott om plats för en hög manke med.

Antagligen är jag inte till någon hjälp, men en ponny jag rider har en CH dressyrsadel och det är det värsta jag nånsin suttit i. En äldre modell och jag vet inte hur gammal den är, men totalt värdelös för sitsen. Den ser ut ungefär som den svarta dressyrsadeln på Hööks.
Hur man än lägger den så sitter man i nedförsbacke, och då ligger den ändå lodrätt på hästen, är som att hela sadeln är felbalanserad i sätet. Urk. Skulle aldrig köpa en sådan. Det finns billiga äldre kvalitetssadlar som är så mkt bättre än CH...

Jag köpte en CH syntetdressyrsadel till min ponny som går på grannens ridskola 4 dagar/veckan på dressyrlektioner med olika elever som är inriktade på dressyr. Haft sadeln i 4 år nu, ligger utmärkt på ponnyn, eleverna gillar den och tycker den är jätteskön att rida i, och ger dom en korrekt sits. Den sadeln var ett fynd och skulle kunna tänka mig att köpa en till om jag behöver.

Jag har precis köpt en (igår), och provred i den idag, och den passade min häst. Varmblod, med rak bred rygg, men med manke. Finns gott om plats för manken och ligger an hela vägen på honom. 17'', med det Vida koppjärnet som medföljer vid köp.
Visst den är kanske inte så skön som vissa sadlar kan vara, men den duger gott åt oss som inte gör mer än hobbydressyr ett par gånger i veckan + att jag ville ha nått annat än bara den westernsadel jag har :P

Liknande trådar

Utrustning Har en dressyrsadel jag fick med hästen när jag köpte henne. Den sitter bra på henne men jag känner jag sitter som en banan och mina ben...
Svar
14
· Visningar
878
Senast: Lisen82
·
Utrustning Hej! Funderar på om det finns något smidigt sätt att fästa huva i tränset? Tycker att den är i rätt storlek och den sitter på hela...
Svar
4
· Visningar
405
Senast: Anna-Bella
·
Utrustning Hej! Jag har nu ridit på ridskola i ett år och tycker verkligen att det är helt fantastiskt. Jag känner att jag börjar få en djupare...
Svar
9
· Visningar
669
Senast: cowgirl81
·
Ekonomi & Juridik Hej! Har lite frågor ang. hästar som inte blivit färdigregistrerade och vad som kan vara viktigt att tänka på i detta fall. Kikar...
Svar
11
· Visningar
1 012
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka