Dressyrsadel för svängd, kort och bred häst?

Bebben

Trådstartare
Behöver lite inspiration! Efter en lång vila så sitter inte sadeln tillfredställande på hästen, och jag funderar på vad som kan tänkas passa..

Sadelutprovare ska komma ut, men det dröjer ytterligare några veckor och jag funderar gärna på olika modeller själv så länge.
Har inga bilder att lägga upp just nu, så en kort beskrivning där duga.

Hästen är 148 cm hög, är väldigt bred (Nu även fet..), har en kort och kompakt rygg som är svängd. Normal manke. Ryggen blir rakare vid arbete, men aldrig spikrak.

Hon har en Frank Baines Pirouette nu, med xvid bom. Den satt bra innan, men nu glider den ner lite över manken och har ett svagt glapp bak också. Rör sig för mycket helt enkelt. Ryggen har blivit mer svängd dom senaste 2 åren, plus att hon då är både fet och omusklad än så länge.

JAG vill ha djupt säte, bra knästöd och hyfsat smal midja. Har ett väldigt trasigt knä som behöver allt extra stöd det kan få nämligen.
 
County competitor låter som något du kan titta på i alla fall. Finns en annan FB, om det är omni njag tänker på... Albions har nån böjd med... k2, kan den heta så?
 

Liknande trådar

Utrustning Fast i träsket med att hitta sadel till vår nyinköpta häst. Han har svängd och kort rygg och hög manke. Sadlarna som följde med honom...
Svar
3
· Visningar
713
Senast: Fiorano
·
Utrustning Jag håller på och rider in min häst och funderar över sadlar. Hästen : Liten och ganska kort manke Rund bred rygg Svagt böjd rygg som...
Svar
1
· Visningar
875
Senast: caballus
·
Utrustning Jag är i akut behov av nya sadlar till min häst. Dressyrsadeln som provades ut för ett år sedan av en erkänt skicklig sadelutprovare är...
2
Svar
25
· Visningar
11 453
Senast: ylvalill
·
Utrustning Tråden är egentligen mest hypotetisk. Men om jag ens skulle komma på tanken skulle jag givetvis ta ut en riktig sadelutprovare först...
2
Svar
21
· Visningar
2 374
Senast: caballus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Vildkattungar
  • Senast tagna bilden XV
  • Diarré

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp