Dressyrsadel till mullig medryttare!? HJÄLP!!!

Houdinie

Trådstartare
Jag är medryttare till ett nätt svenskt halvblod efter Tolstoy, men med mycket trakhener på mödernet (mkh: 158 cm). Ägaren är liten och nätt och jag har problem att sitta bra i hennes dressyrsadel då jag är ganska rund och har längre ben (knä-höft).

Jag funderar på att köpa en dressyrsadel, och vill ju helst inte att den ska kosta så mycket. MEN - jag vet INGENTING om sadlar!
- Vilka mått ska man ha?
- Vilket märke rekommenderas för en tjockis? :smirk:
- Vad ska jag vara beredd att betala?
- Vilka fallgropar ska jag akta mig för?
- Kan man "provköpa" en sadel för att se om den passar hästen och får godkänt av ägaren?

Tacksam för svar!!! :bow:
 
jag vill bara tillägga en sak men du har säkert redan gjort det, men ändå. IFALL ATT :)

Glöm inte prata med hästägaren om du ska köpa en egen sadel.
Det är ju inte bara att slänga på vilken sadel somhelst som man själv trivs med.
Utprovning osv...

Det var bara det.. =)
 
Jo, det var liksom ägarens idé. Jag klagade på att jag red som en kratta och hon tyckte att "för att rida i en sadel som passar dig så illa så sköter du dig riktigt bra" :D Så hon är helt med på det hela - och SJÄLVKLART har hon sista ordet, det är därför jag undrar över möjlighet till "provköp"...

... men tack ändå! :bow:
 
aha då förstår jag! :)

jag är inte tillräckligt duktig så jag ska inte säga något mer, men lycka till! :bump:
 
Att prova ut en sadel är om inte en hel så åtminsone en halv vetenskap.

Det du skulle kunna göra är att ta ut en sadelutprovare, se vad han/hon säger/rekommenderar och sen köpa begagnat. Här på buke finns ju mycket annonser tex. Jag skulle inte bara lita på att ägaren vet hur en sadel ska ligga det är mer komplicerat än man tror och jag skulle inte våga prova ut en själv tex.

Här är en länk där det finns lite info samt adresser till Auktoriserade sadelmakare.

http://www.horseman.se


Lycka till!
 
Försök hitta sadlar i närheten, för att skicka sadlar fram och tillbaka över hela landet är inte alls kul!! :crazy:
Det bästa är om man kan åka till en sadelutprovare som har begagnade sadlar och gjöra allt på en gång, för det är verkligen mycket krångel...
 
Hag tycker iallafall Griffins dressyrsadel är skön, och jag har stor rumpa :)
Sen om den ligger bra på din medryttarhäst vet jag ju inte.
Bra pris oxå.

Men det bästa är om ni kanske kan låna någon sadel att prova och sen köpa en likadan kanske?
Det bästa är ju om en sadelprovare kan komma ut förstås och prova sadlar åt dig.
 
hej!! Jag är också lite mullig.. det finns en massa sadlar som passar dig!! Åk ut till en sadelmakare som har en massa begagnade sadlar, provrid, känn efter ordentligt.. Jag gillar Frank Baines Excel som har en lite bredare midja, eftersom jag har ganska breda höfter passar det mig perfekt. rider jag i en sadel med smal midja flyger jag runt som en vante. I tum kanske du ska ha 17-18 i sitsen.. bommen kan jag inte svara på eftersom jag inte sett sadeln!
 

Liknande trådar

L
Utrustning Jag ska skaffa mig en dressyrsadel till min grova travare! Tänkte först åka till mustang. Va där själv utan häst för att kolla vad dom...
2
Svar
27
· Visningar
4 843
Senast: Qodrofenia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Senast tagna bilden XV
  • Vildkattungar
  • Diarré

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp