Bukefalos 28 år!

Hjälp med sadlar

Hon frågar oss om tips om sadlar som KANSKE skulle kunna passa. Antar att hon inte köper någon av dessa sadlar utan att första ha kollat ut en som passar bra.
 
Jag är livrädd när det gäller sadlar, då jag sett hur ofattbart mycket en liten felaktighet i en sadel kan förstöra en hästkropp. Precis som veterinärvård är det en sak som ska utföras av proffs, inte av amatörer.

Ingen behöver hålla med mig, men jag finner den lättsamma attityden mot sadlar som finns idag skrämmande.
 
Men en utprovad sadel kan ju börja ligga dåligt efter några månader utan att man kanske märker det för den är ju ändå "utprovad till hästen" då ska den passa :smirk: Så finns det ju många som tänkter :crazy:

Jag själv tycker jag är ganska duktig på att se om en sadel ligger bra eller inte. Man har ju vissa riktmärken man kan gå efter, det bör vara ett normalt avstånd till manken, få in lite av "fingarna" framme vid bossorna (nedanför manken) då man rider/ridit, bör ligga an hela vägen över ryggen, inte glappa bak då man travar, inte åka åt sidan, inte glida fram, inte rugga upp pälsen, ge jämna svettningar mm

Den ska helt enkelt inte märkas... så himla puckad är jag inte som inte kan se om sadeln ligger dåligt. Man får ta hjälp andra så man kan bolla lite och se hur den ligger då en annan rider.

Jag skulle helst av allt vilja åka iväg med hästen, men jag vet inte vart jag ska åka. Det är jobbigt att prova ut sadlar själv då det kan dröja veckor innan man hittar en sadel inom rimligt avstånd som man tror sig skulle kunna ha en chans att passa :smirk:
 
håller med till hundra procent!!

det är ytterst ovanligt att hästar är utan sadelmärken på ryggen å få är medvetna om vilka konsekvenser det faktiskt får




mvh rymdentusiasten :bump:
 
Sadlar är ett helvete, det vet jag. Tog mig över ett år att hitta en bra sadel till min häst...

Det handlar inte om att vara puckad angående om man kan se om en sadel ligger bra eller ej, det handlar om kunskap och erfarenhet. Det handlar inte bara om fysiska företeelser som jämna märken och avstånd mellan framvalv och manke. En bra sadelutprovare ska kunna upptäcka skillnader i hästens rörelsemönster - såväl positiva som negativa, den ska kunna se att hästen kan jobba fritt med ryggen osv.

En sadel påverkar varenda del av hästen, och om du har kunskap och erfarenhet nog att från ryggen (eller via band om du filmar dina ritter) bedöma alla dessa delar och kunna välja en bra sadel - grattis!
 
Jag har haft en sån häst innan och på honom låg Lemetex kanon, bara ett tips!
Men jag hade absolut inte gett mig in på att prova ut den själv!
 

Liknande trådar

Utrustning Min kära dam, en 7-årig PRE-korsning på ca 160 cm, är på träningsläger. Hon har verkligen börjat bli fin men då dyker dilemmat upp att...
Svar
5
· Visningar
563
Utrustning Jag måste seriöst ta tag i det här med att hitta en dressyrsadel till min unghäst och jag är lite lost, är oändligt tacksam för tips i...
Svar
3
· Visningar
350
Senast: Fiorano
·
Utrustning Jag har lyckats igen, att köpa en ponny med svårt sadelläge. Rak och rund rygg med ordentlig bredd över mankens bas, men med hög manke...
Svar
4
· Visningar
892
Utrustning Behöver tips på sadel till min ridtravare med ganska rak rygg som sluttar lite uppåt mot korset, är rund för att va smäcker och har lite...
Svar
9
· Visningar
1 083
Senast: super
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp