Hjälp med sadlar

L

Lola_97

Jag ska skaffa mig en dressyrsadel till min grova travare!
Tänkte först åka till mustang. Va där själv utan häst för att kolla vad dom hade för utbud som skulle kunna passa mig och hästen och inte överstiga 10 000 klassen. Det va inte många sadlar dom hade! 3 hubertusar, 1 prestige, i Globus och en Barney Bros :smirk:
2 av sadlarna gick bort direkt pga smal tunnel. Resten satt jag i och dom va sköna allihopp!

I alla fall så provade jag en hubertus själv med lite hjälp av min medryttare, igår. Det va samma stl och sort som en av dom på mustang. Den va för liten och för svängd i bommen (troligtvis). Den åkte fram och glappade bak. Va jätte trång fram efter att man ridit, fick inte in handen nåt på sidorna. Den gled även lite åt sidled då man red på volt och glappade då man red lätt! Låg an hela vägen med bossorna mot ryggen precis då vi provade den md spänd sadelgjord. Va lite glapp längst bak! Sen va den även där ganska trång fram!

Tur att jag inte åkte till mustang säger jag! Då hade alla hubertusar åkt bort och även prestigen. Hade bara haft globusen kvar :smirk:

Sadeln jag provade va en Hubertus Jubilee, MW 17"
Någon som vet hur många grader en MW på Jubileen är?

Vad för sadel skulle kunna passa min häst?
Syntetsadel vill jag inte ha! Och jag har inte råd att köpa en ny sadel :(

Hästen har ganska liten manke, mycket muskler och rund över rygg och manke! Mest rak i ryggen, har en liten svängning!

Tacksam för tips :)
 
Ska oxå köpa sadel till min relativt grova travis, han har dock ganska hög manke. Jag har beställt en Globus Clic i bomvidd 32, har nu en Globus allround i strl 34 men 34 på dressyr blev för vid..
Annars kan det oxå vara värt att prova Stübben..
Lycka till!
 
Hur är globusen i bommen? Böjd eller rak?
Den måste vara rakare än hubertusen :smirk:

Stubben ska väl vara rak i bommen! Men den är väl stoppad så att den är svängd? Är jag helt fel ute?
 
Min häst är ganska rak i ryggen, Wintec, Hubertus & Prestige är sadlar som absolut inte passar på honom..
Den enda som jag provat som passat är faktiskt Globus så den är nog ganska så rak i bommen.. Griffin kan han oxå ha skapligt, den sitter inte 100 % men han tar inte skada av den iaf (säger sadelmakaren).
Jag har ingen egen erfarenhet av Stübben, har bara hört att den ska passa hästar med rak rygg.
 
Jag har en travare modell grov. När jag red dressyr på honom så hade han i slutet en Jensen med vid bom. Den ligger super på honom! Nu har jag den på mitt halvblod. Stubbensadlarna brukar ju annars ligga bra på det mesta i hästväg jag har träffat på...
 
Hade en stübben dressyrsadel på min förre häst, grövre modell, han var välmusklad och hade ganska låg manke, den sadeln låg perfekt på han! :cool: Fast tyvärr är ju stübbens äldre modeller ganska hårda men köp en begagnad Tristan DL, dem är sköna!! :)
 
av min erfarenhet så tycker jag att henri de rivel verkar passa dom flesta hästar.
 
det säger ju mig jätte mycket :smirk:

Jag vill ha mer konkreta svar som gör att jag överhuvudtaget skulle kunna tänka mig att prova det märket.
Han på mustang sa att prestige passar dom flesta varmblodet (travare) och ack så fel han hade :crazy:
 
Anledningen till att jag provade en stübben var att jag fått det rådet av en sadelmakare då dem flesta travare har högra kors än manke, tog ut en stübben och den passade perfekt, stoppades bara om lite. Jag har ALLTID varit emot stübben då jag tyckt att dem varit så hårda och jag kan erkänna att hoppsadlarna är det men dressyrsadlarna är helt okej! :cool:
 
jag älskar dom sadlarna! håller utkik efter en beg. bristol ;)

lola: tror nog en HdR skulle passa din dam. Hade en sådan sadel i somras på ett tiotal hästar och den låg bra på så gott som alla.

bristol2.jpg

bristol1.jpg


Bristol sadeln är ifs Allround, men dom har säkert fina dressyrsadlar också ;)
 
Jag har också en travare med låg manke, bred rygg. Jag åkte till sharpman i mjölby och fick hjälp att pröva ut en sadel av märket wellington elite som ligger jättebra på henne. Ny kostade den cirka 15000 men jag tror att du kan få tag på en begagnad för runt 7000.
 
Jag skulle absolut prova en Zaldi millenium. Don e lite rakare i bommen och passar bra på lite plattare muskulösa ryggar. Det funkade super på mitt halvblod iaf.. och ha även haft den på ponnyer med"rak" rygg och den har legat super..
 
Har hört att zaldi sadlarna bara ska vara skräp. Inga bra gjorda :crazy:
 
jag har oxå varit helt kär i den där sadeln :love:
var på jakt efter en allround, men när jag provsatt den visade det sig att den hade rätt långa kåpor, så när jag tod knä mot vulstret så hade jag bara fötterna nedanför sadeln..
så jag köpte hoppmodellen istället.. :love:
min häst är ganska bred, och något platt, köpte bomvidd 34.
 
Frågan är om HdR är vida nog i bommen.
Jag var med när två halvblod, den ena bredare än den andra provade en dressyrsaden av HdR med vid bom. Passade inte ens den smala av dessa två damer.
// Linda
 
Det skrämmer mig att amatörer sitter och ger sadelråd angående en häst de aldrig ens sett...

Ta ut en auktoriserad sadelutprovare och prova ut en sadel enligt konstens alla regler. Har du 10 000 kr att tillgå borde det inte vara några större problem, då de flesta sadelutprovare brukar ha begagnade kvalitetssadlar att tillgå.
 
Men jag hade ju tänkt att åka till mustang. Där hade dom 6 sadlar som skulle vara tillräckligt vida. 3 hubertusar som jag vet inte passar nu, är för svängd i bommen. Även prestigen går bort. Hade kvar Globusen i så fall :smirk:

Tänker inte åka dig med min häst på det lilla utbudet!

Vet ingen här omkring som säljer begagnade sadlar och även åker ut för att prova dom!

Jag tycker jag blir bättre på och bätter på att se vilken sadel som passar min häst ju fler jag provar!

Jag vet ju vilka märken som inte passar och vilka sorts sadlar jag inte vill ha! Det gör att det blir lättare och lättare att sålla som man ska prova sadlar själv!
 
Det är ju inte direkt så att vi säger "den här passar din häst - KÖP!" utan vi tipsar om sadlar som kanske kan passa och som vi själva tycker om. Förstår inte hur det kan vara skrämmande.
 

Liknande trådar

Utrustning Jag har lyckats igen, att köpa en ponny med svårt sadelläge. Rak och rund rygg med ordentlig bredd över mankens bas, men med hög manke...
Svar
4
· Visningar
891
Utrustning Behöver tips på sadel till min ridtravare med ganska rak rygg som sluttar lite uppåt mot korset, är rund för att va smäcker och har lite...
Svar
9
· Visningar
1 081
Senast: super
·
Utrustning Nån som har förslag på sadel som är kort, passar hög manke med rygg åt det lite rakare hållet. Främsta problemet är att hästen har kort...
Svar
1
· Visningar
519
Senast: caballus
·
Utrustning Har ett evigt bekymmer med mitt bäcken. Hästen är rätt normal i ryggen och kan ha det mesta som kommer i modell som tar lite manke och...
Svar
15
· Visningar
1 747
Senast: Mogge
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp